Różnorodne aspekty Inności czarnego charakteru w cyklu powieści J.K. Rowling Harry Potter. Prolegomena

Agata Łukasiewicz

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia różnorodne aspekty Inności zawarte w cyklu powieści Harry Potter, skupiając się na czarnym charakterze – Lordzie Voldemorcie. Pisząc o Inności bohatera, autorka tekstu ma na myśli interferencję uruchomionych przez niego sił, które zakłócają ustalony w przedstawionym świecie porządek. Skłonności, czyny oraz cele postaci stanowią zagrożenie dla dwóch płaszczyzn, z którymi ma styczność – magiczną i nie-magiczną. Łączy w sobie cechy, które są znane i obce innym: jednocześnie jest i nie jest istotą ludzką. Ponadto artykuł przedstawia dynamiczną naturę Inności czarnego charakteru. Wraz z rozwojem wydarzeń postać przechodzi metamorfozę i ewoluuje w swojej Inności ukształtowanej w obrębie trzech podstawowych sfer dotyczących imienia, ciała i duszy. Jest to szczególnie dostrzegalne w aspekcie jego życia i umierania. By uniknąć przerażającej go śmierci, bohater decyduje się rozszczepić duszę na kilka części (Horkruksy). Zabieg ten ma na celu zapewnienie mu nieśmiertelności. W efekcie zarówno jego dusza, jak i ciało zostają zniszczone. Niemniej jednak, nie umiera on całkowicie. Mimo że Voldemort pozostaje obecny w świecie żywych, nie jest ani człowiekiem, ani duchem. Koncepcja duszy czarnego charakteru wskazuje na jej niezależność od ciała. Po swoim upadku Voldemort wstępuje w ciała innych osobników, które są jego przejściowymi Horkruksami. Wykorzystując ich posłuszeństwo, manipuluje nimi, by odzyskać swoją utraconą siłę i ciało. Ogólnie rzecz ujmując: to nieumiejętność kochania dowodzi jego Inności.


Słowa kluczowe


Inność; Inny; różnorodność; dusza; magia; czarny charakter

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Adney K., Hassel H., Critical Companion to J.K. Rowling: A Literary Reference to Her Life and Work, New York: Facts on File 2011.

Fenske C., Muggles, Monsters and Magicians. A Literary Analysis of the Harry Potter Series, Marburg: Peter Lang 2006, DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-01659-8.

Laing R.D., Self and Others, London: Penguin 1990.

Melani L., “The Other”, Academic.Brooklyn.Cuny.Edu, [online] 5 February 2009. Available on the Internet: www.academic.brooklyn.cuny.edu/english/melani/cs6/other.html [accessed: 21 September 2017].

“Otherness”, [in:] Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, Cambridge: University Press 2003.

Rowling J.K., Harry Potter and the Deathly Hallows, London: Bloomsbury Publishing Plc 2007.

Rowling J.K., Harry Potter and the Goblet of Fire, London: Bloomsbury Publishing Plc 2000.

Rowling J.K., Harry Potter and the Half-Blood Prince, London: Bloomsbury Publishing Plc 2005.

Rowling J.K., Harry Potter and the Philosopher’s Stone, London: Bloomsbury Publishing Plc 1997.

Sartre J.P., Being and Nothingness. An Essay on Phenomenological Ontology, trans. H.E. Barnes, London, New York: Routledge Classics 2007.

Schrag C.O., Otherness and the Problem of Evil. How Does That Which Is Other Become Evil?, “International Journal for Philosophy of Religion”, vol. 60, 2006, issue 1-3, DOI: https://doi.org/10.1007/s11153-006-0008-3, pp. 149 –156.

Sehon S., The Soul in Harry Potter, [in:] The Ultimate Harry Potter and Philosophy. Hogwarts for Muggles, eds. W. Irwin, G. Bassham, New Jersey: John Wiley & Sons 2010.

Taylor Ch., Sources of the Self: The Making of the Modern Identity, Cambridge, MA: Harvard UP 1989.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2017.8.207
Data publikacji: 2018-08-20 13:20:46
Data złożenia artykułu: 2017-10-14 21:48:22

Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Agata Łukasiewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.