Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Konieczność zmian, potrzeba reformy rozwiązań systemowych i innowacyjne podejście do edukacji to najważniejsze sprawy, z którymi będzie mierzyła się nasza sekcja. Pragniemy skupić wokół pisma autorytety z różnych dyscyplin (nie tylko z kraju, ale i zagranicy). Mamy tu na myśli nie tylko dydaktyków, ale wszystkich tych, których badania mogą znaleźć zastosowanie w edukacji.
 
ISSN: 2451-0491
e-ISSN: 2543-9340


Aktualności

 

Zapraszamy do przygotowania tekstów do 3. numeru "Educatio Nova", który chcielibyśmy, aby koncentrował się wokół tematu

 

Słowo – Historia, słowa – historie

  • Historia a słowo, słowo a historia. Słowa, które zmieniły historię; słowa, które tworzyły historię. Jak słowa utrwalały historię? Jak słowa fałszowały historię?
  • Historia znaczeń słów; słowo w polityce i polityka słowa; historia alternatywna
  • Granice słowa
  • Słowa modne i ich przemijanie, słowa porzucone i słowa nadużywane
  • Słowo prawdziwe i słowo kłamliwe; odniesienie i sprawczość – dwa aspekty słowa; słowo wobec prawdy – od Platona do dzisiaj
  • Światy stwarzane – słowa i kreacja
  • Słowo i jego czas. Jak słowa rewolucyjne zmieniały się we frazesy, stereotypizacja, czyli jak słowa kształtują nasze widzenie świata; co to jest pustosłowie?
  • Metafory słowa i historii
  • Przeszłość i przyszłość języka (polskiego)
  • Historia magistra vitae?
  • Stylizacja historyczna w literaturze, archaizacja, futuryzacja; anachronizacja
  • Czas/przemijanie jako temat/motyw twórczości literackiej
  • Historia w „skrzydlatych słowach”
  • Genologia tekstów o historii
  • Tożsamość narodowa – tożsamość jednostki a język i historia
  • Słowa w edukacji
  • Słowa w komunikacji dydaktycznej
  • Ograniczenia/zagrożenia w komunikacji w szkole (uczeń - uczeń, uczeń - nauczyciel, nauczyciel - rodzic) 
  • Słowa jako nośniki pamięci historycznej w kulturze i edukacji 
  • Zmiany w języku jako wyzwanie edukacyjne
  • Słowa jako nośniki wartości i narzędzia wartościowania w perspektywie edukacyjnej  
  • Wpływ zmian językowych na kulturę i edukację 
  • Stałość i zmienność znaczeniowa słów w treściach kształcenia polonistycznego 
  •  Zmiany znaczeń słów w dyskursie publicznym
  •  Aksjologiczny wymiar słów i historii w perspektywie edukacyjnej 
  • Wpływ historii na znaczenie słów – interferencje
  • Historia słów i pamięć historii w edukacji polonistycznej i innych
  • Perspektywa edukacyjna w badaniach nad historią słów 
     

Teksty przyjmujemy do 30 września br.

 
Opublikowane: 2017-05-03
 
Więcej ogłoszeń...

No 1 (2016)


Okładka