Love after the “Twilight of the Paradigm” – a Few Words about Affection and Romance in Hanemann by Stefan Chwin

Patrycja Malicka

Abstract


The aim of the article is to show the relevance between the affection theory and romanticism emotion in Stefan Chwin’s Hanemann. The author of the article interprets the novel with the romanticism theory – romantic love, melancholy, Kierkegaard Repetition and through new affection theory. Chwin’s Hanemann is the example of novel which shows us a turn to emotion, especially emotion derived from romantics.

Keywords


affective turn; affection theory; romantic love; Stefan Chwin; Hanemann; Polish prose after 1989; romanticism; affection and emotions

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bagłajewski A., Mapy dwudziestolecia 1989. Linie ciągłości, Lublin 2012.

Bielik-Robson A., Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia, Kraków 2010.

Bielik-Robson A., Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000.

Bielik-Robson A., Miłość mocna jak śmierć. Przyczynek do innej filozofii skończoności, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.

Bojarska K., Poczuć myślenie: afektywne procedury historii i krytyki (dziś), „Teksty Drugie” 2013, nr 6.

Bonowicz W., Z czułością przedrzeźniając świat, „Tygodnik Powszechny” 1995, nr 38.

Chwin S., Hanemann, Gdańsk 1995.

Chwin S., Kleist. Samobójstwo i antropologia „nieciągłości”, [w:] idem, Samobójstwo i grzech istnienia, Gdańsk 2013.

Chwin S., „Matnia” Witkacego, [w:] idem, Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, Gdańsk 2011.

Chwin S., O Hanemannie, tauromachii i trzech samobójstwach, wywiad przeprowadził A. Bagłajewski, „Kresy” 1996, nr 25.

Chwin S., Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, Gdańsk 2010.

Chwin S., Uroki wykorzenienia. O narracji reistycznej, grach z losem i kilku innych pokusach, wywiad przeprowadził W. Werochowski, „Tytuł” 1996, nr 3.

Czapliński P., O kruchości istnienia, [w:] idem, Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2001.

Darska B., Zmysłowa nieobecność. Mit kobiety utraconej straceńczej w powieściach Stefana Chwina Hanemann i Esther, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna. Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej” 2007–2008, nr 3–4.

Deleuze G., Guattari F., Percept, afekt i pojęcie, [w:] Co to jest filozofia?, red. L. Brogowski, Gdańsk 2000.

Dunin K., Czytając Polskę. Literatura polska po 1989 roku wobec dylematów nowoczesności, Warszawa 2004.

Gołębiewska M., Powtórzenie w myśli Sørena Kierkegaarda – opowieść a przypowieść, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 8.

Jarzębski J., Hanemann i samobójcy, „Znak” 1995, nr 12.

Kierkegaard S., Powtórzenie. Próba psychologii eksperymentalnej, [w:] idem, Powtórzenie. Przedmowy, przeł. i oprac. B. Świderski, Warszawa 2000.

Kornhauser J., Majka Kawczak i Hanemann, „Tygodnik Powszechny” 1995, nr 40.

Kowalczykowa A., Samobójcy romantyczni, „Ruch Literacki” 1983, nr 6.

Macé M., Ways of Reading, Modes of Being, http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/new_literary_history/v044/44.2.mace.html [dostęp: 30.04.2017].

Markowski P.M., Wstęp, [w:] F. Schlegel, Fragmenty, oprac. M.P. Markowski, Kraków 2009.

Rabizo-Birek M., Romantyczni i nowocześni. Formy obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej, Rzeszów 2012.

Rougemont D. de, Miłość a świat kultury zachodniej, Warszawa 1999.

Sendyka R., Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci), [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.

Sendyka R., Nowe przestrzenie humanistyki: pamięć, afekty i inne terytoria, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.

Wilczyński M., Opowieść o dwóch miastach, „Czas Kultury” 1995, nr 4.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.261
Date of publication: 2018-01-24 20:29:28
Date of submission: 2017-04-30 23:32:20


Statistics


Total abstract view - 867
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Patrycja Malicka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.