Zasady

Cel i zakres tematyczny czasopisma

Rocznik „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” stanowi platformę wymiany myśli i integracji badaczy z Polski i z zagranicy zainteresowanych badaniem języka w jego relacji do kultury. Przyjęto szeroką definicję etnolingwistyki jako lingwistyki antropologiczno–kulturowej o nachyleniu kognitywnym. Zakres tematyczny rocznika również zakreślono szeroko: język we wszystkich jego odmianach, także ogólnej, w jego relacji do kultury, człowieka i społeczeństwa. Do publikacji przyjmowane są zarówno rozprawy o charakterze teoretycznym, jak i studia analityczne osadzone w ramach jednego języka (i jednej kultury), a także analizy porównawcze. Oprócz oryginalnych prac prezentujących wyniki najnowszych badań naukowych, publikowane są też recenzje i omówienia, noty i informacje bibliograficzne na temat nowo wydanych prac z zakresu etnolingwistyki oraz sprawozdania z konferencji naukowych o tematyce zgodnej z profilem czasopisma. Preferowane języki zgłoszeń to: polski, angielski i rosyjski. Autorami mogą być zarówno aktywni badacze związani z instytucjami akademickimi, jak też badacze niezależni oraz doktoranci. Wszystkie zgłoszenia powinny być zgodne z profilem czasopisma.

 

Działy

Biogramy

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Niezaznaczone Recenzowane

Rozprawy i analizy

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Zaznaczone Recenzowane

Recenzje i omówienia

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Niezaznaczone Recenzowane

Z życia naukowego

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Niezaznaczone Recenzowane

Noty o książkach

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Niezaznaczone Recenzowane

Książki nadesłane

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Niezaznaczone Recenzowane

Artykuły wstępne

Zaznaczone Przesyłanie tekstów aktywne Zaznaczone Zindeksowane Zaznaczone Recenzowane
 

Proces recenzji

Teksty przed opublikowaniem w „Etnolingwistyce” przechodzą przez dwa etapy recenzji. Na pierwszym etapie są oceniane wstępnie przez członków kolegium redakcyjnego lub rady naukowej czasopisma; o doborze recenzentów wewnętrznych decyduje tematyka składanego tekstu oraz język publikacji (w przypadku tekstów w języku obcym redakcja dba o to, aby recenzentem był native speaker lub neofilolog). Na drugim etapie teksty zakwalifikowane do druku po recenzjach wewnętrznych są wysyłane do recenzji zewnętrznych. Recenzentami materiałów na tym etapie są zawsze dwie osoby spoza jednostki, w której afiliowany jest autor artykułu. Redakcja dokłada wszelkich starań, aby artykuły złożone do publikacji były opiniowane przez osoby specjalizujące się w określonej, podjętej w tekście, tematyce. Recenzje mają postać pisemną i powinny zawierać jednoznaczne wnioski co do dopuszczenia tekstu do druku lub jego odrzucenia. Autorzy nie znają tożsamości recenzentów (wewnętrznych ani zewnętrznych); tożsamość autora znana jest tylko redaktorom i recenzentom wewnętrznym.

Formularz recenzji

 

Harmonogram publikacji

Czasopismo ukazuje się raz w roku (w wersji elektronicznej). Materiały do publikacji są przyjmowane w sposób ciągły i poddawane ocenie. Średni czas oczekiwania na wstępną kwalifikację tekstu (recenzje wewnętrzne) wynosi 14 dni. Artykuły naukowe (wstępnie) pozytywnie ocenione  są kierowane do recenzji zewnętrznych. Czas oczekiwania na recenzje zewnętrzne to około 60 dni. W zależności od opinii recenzentów złożone manuskrypty są: (1) odrzucane (2 negatywne recenzje), (2) kierowane do poprawy (recenzja/recenzje, w której/których jest takie zalecenie), (3) kierowane do ponownej recenzji (recenzje sprzeczne w zakresie oceny tekstu i/lub rekomendacji) lub (4) kwalifikowane do druku (2 pozytywne recenzje). Artykuły pozytywnie zaopiniowane do druku i przygotowane zgodnie z wymogami ustalonymi przez redakcję pisma zostaną  opublikowane w kolejnym tomie rocznika (średni czas oczekiwania na publikację wynosi 200 dni). O ostatecznym terminie wydania decyduje też tematyka przygotowywanego numeru pisma.

 

Polityka Open Access

Czasopismo jest udostępniane na zasadach Open Access, oznacza to wolny, bezpłatny, powszechny, trwały i szybki dostęp do publikacji elektronicznych o treści naukowej i edukacyjnej zawartych w niniejszym czasopiśmie. Każdy użytkownik sieci ma prawo czytać, kopiować, drukować, rozpowszechniać, indeksować, cytować i przeszukiwać zasoby otwarte, w tym pełne teksty artykułów, raportów z badań, materiałów konferencyjnych, wykładów akademickich i książek opublikowanych w modelu Open Access. Użytkownik korzysta z materiałów bez ograniczeń finansowych, prawnych i technicznych, przy zachowaniu praw autorskich. 

ccby

 

Indeksowanie w bazach

Central and Eastern European Online Library (CEEOL), The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH), Index Copernicus, iSybislaw, POL-index, ERIH PLUS, BazHum

 

Zespół recenzentów

Recenzenci latach 2012-2019

Abramowicz Maciej (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Ajdačić Dejan (Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki, Kijów, Ukraina)
Antas Jolanta (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Antropov Nikolaj (Narodowa Akademia Nauk Białorusi)
Bagłajewski Arkadiusz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Benenowska Iwona (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, Polska)
Berezovič Elena L. (Uralski Uniwersytet Federalny, Ekaterinburg, Rosja)
Bernárdez Enrique (Uniwersytet Complutense, Madryt, Hiszpania)
Białek Ewa (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Bjeletić Marta (Serbska Akademia Nauk, Belgrad, Serbia)
Brożyna Małgorzata (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Brzozowska Dorota (Uniwersytet Opolski, Polska)
Bułat Silva Zuzanna (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Chlebda Wojciech (Uniwersytet Opolski, Polska)
Chruszczewski Piotr (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Czachur Waldemar (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Czerwiński Maciej (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Danaher David (Uniwersytet Wisconsin, Madison, Stany Zjednoczone)
Dąbrowska Anna (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Dunin-Dutkowska Anna (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Dyszak Andrzej (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, Polska)
Filar Dorota (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Frolak Lubov (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Gatkowska Izabela (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Gawarkiewicz Roman (Uniwersytet Szczeciński, Polska)
Geller Ewa (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Goddard Cliff (Uniwersytet Griffitha, Nathan, Australia)
Gudavičius Aloyzas (Uniwersytet Szawelski, Litwa)
Jakubowicz Mariola (Polska Akademia Nauk, Warszawa, Polska)
Jaros Irena (Uniwersytet Łódzki, Polska)
Judin Aleksej (Uniwersytet Gent, Gandawa, Belgia)
Kajfosz Jan (Uniwersytet Śląski, Katowice, Polska)
Kapetanović Amir (Instytut Języka Chorwackiego i Lingwistyki, Zagrzeb, Chorwacja)
Kardela Henryk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Karwatowska Małgorzata (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Kłosińska Katarzyna (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Kołodziejek Ewa (Uniwersytet Szczeciński, Polska)
Koutny Ilona (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Kowalewska-Dąbrowska Jolanta (Uniwersytet Gdański, Polska)
Kozhinova Alla (Białoruski Uniwersytet Państwowy, Mińsk, Białoruś)
Koziara Stanisław (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Krzyżanowska Anna (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Kurek Halina (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Levisen Carsten (Uniwersytet Roskilde, Dania)
Lewandowska-Tomaszczyk Barbara (Uniwersytet Łódzki, Polska)
Libura Agnieszka (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Ligara Bronisława (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Łozowski Przemysław (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Maćkiewicz Jolanta (Uniwersytet Gdański, Polska)
Marczewska Marzena (Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce, Polska)
Martinek Svetlana (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Ukraina)
Masłowska Ewa (Polska Akademia Nauk, Warszawa, Polska)
Michajłowa Katia (Bułgarska Akademia Nauk, Sofia, Bułgaria)
Mikołajczuk Agnieszka (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Nagórko Alicja (Uniwersytet Humboldtów, Berlin, Niemcy)
Niewiara Aleksandra (Uniwersytet Śląski, Katowice, Polska)
Nowakowska-Kempna Iwona (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza, Częstochowa, Polska)
Ożóg Kazimierz (Uniwersytet Rzeszowski, Polska)
Pawlak Nina (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Pazio-Wlazłowska Dorota (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Pelcowa Halina (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Pieciul-Karmińska Eliza (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Popowska-Taborska Hanna (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Potapenko Serhiy (Uniwersytet im. Mikołaja Gogola, Niżne, Ukraina)
Rak Maciej (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Rodziewicz Barbara (Uniwersytet Szczeciński, Polska)
Rudenka Elena (Białoruski Uniwersytet Państwowy, Miński, Białoruś)
Sedakova Irina (Rosyjska Akademia Nauk, Moskwa, Rosja)
Sikora Kazimierz (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Smyk Katarzyna (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Sobotka Piotr (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Sokólska Urszula (Uniwersytet w Białymstoku, Polska)
Sotirov Petar (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Starko Vasyl (Wołyński Uniwersytet Narodowy im. Łesi Ukrainki, Łuck, Ukraina)
Steciąg Magdalena (Uniwersytet Zielonogórski, Polska)
Stria Ida (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Szostek Andrzej (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Święcicka Małgorzata (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, Polska)
Tabakowska Elżbieta (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Tolstaja Svetlana M. (Rosyjska Akademia Nauk, Moskwa, Rosja)
Tyrpa Anna (Polska Akademia Nauk, Kraków, Polska)
Underhill James W. (Université de Rouen, Francja)
Valentsova Marina (Rosyjska Akademia Nauk, Moskwa, Rosja)
Vańkova Irena (Uniwersytet Karola, Praga, Czechy)
Warchala Jacek (Uniwersytet Śląski, Katowice, Polska)
Waszakowa Krystyna (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Wiatrowski Przemysław (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Wierzbicka Anna (Australijski Uniwersytet Narodowy, Canberra, Australia)
Wojtyła-Świerzowska Maria (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Wójcicka Marta (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Wysoczański Włodzimierz (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Zielińska Anna (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Zinken Jörg (Institut für Deutsche Sprache, Mannheim)
Zowczak Hanna (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Żmudzki Jerzy (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Żyśko Konrad (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej S, Lublin, Polska)
Żywicka Beata (Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska, Przemyśl, Polska)


Recenzenci w roku 2020

Maciej Abramowicz (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Jan Admowski (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Jerzy Bańczerowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Elena L. Berezovič (Uralski Uniwersytet Federalny, Ekaterinburg, Rosja)
Ewa Białek (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Dorota Brzozowska (Uniwersytet Opolski, Polska)
Zuzanna Bułat Silva (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Henryk Duda (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Andrzej Dyszak (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, Polska)
Renata Dźwigoł (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Dorota Filar (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Roman Gawarkiewicz (Uniwersytet Szczeciński, Polska)
Agnieszka Gicala (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Monika Grzeszczak (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Tomasz Jelonek (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Amir Kapetanović (Instytut Języka Chorwackiego i Lingwistyki, Zagrzeb, Chorwacja)
Jadwiga Kowalikowa (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Władysława Książek-Bryła (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska))
Valentina Kul’pina (Rosyjska Akademia Nauk, Moskwa, Rosja)
Jolanta Lubocha-Kruglik (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska)
Marzena Marczewska (Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce, Polska)
Svetlana Martinek (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Ukraina)
Ewa Masłowska (Polska Akademia Nauk, Warszawa, Polska)
Alicja Nagórko (Uniwersytet Humboldtów, Berlin, Niemcy)
Aleksandra Niewiara (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska)
Kazimierz Ożóg (Uniwersytet Rzeszowski, Polska)
Dorota Pazio-Wlazłowska (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Anna Piechnik (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Eliza Pieciul-Karmińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Serhiy Potapenko (Uniwersytet im. Mikołaja Gogola, Niżne, Ukraina)
Artur Rejter (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska)
Barbara Rodziewicz (Uniwersytet Szczeciński, Polska)
Elena Rudenka (Białoruski Uniwersytet Państwowy, Miński, Białoruś)
Elżbieta Skibińska (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Petar Sotirov (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Magdalena Steciąg (Uniwersytet Zielonogórski, Polska)
Małgorzata Święcicka (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, Polska)
Elżbieta Tabakowska (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Svetlana M. Tolstaja (Rosyjska Akademia Nauk, Moskwa, Rosja)
Teresa Tomaszkiewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Anna Tyrpa (Polska Akademia Nauk, Kraków, Polska)
Przemysław Wiatrowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Małgorzata Witaszek-Samborska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Waldemar Żarski (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Beata Żywicka (Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska, Przemyśl, Polska)

Recenzenci w roku 2021

Maciej Abramowicz (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Olga Belova (Rosyjska Akademia Nauk, Moskwa, Rosja)
Dorota Brzozowska (Uniwersytet Opolski, Polska)
Wojciech Chlebda (Uniwersytet Opolski, Polska)
Waldemar Czachur (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Agnieszka Gicala (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Marta Gierczyńska Kolas (Akademia Pomorska w Słupsku, Polska)
Monika Grzeszczak (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Eldar Heide (Zachodnionorweski Uniwersytet Nauk Stosowanych, Norwegia)
Mariola Jakubowicz (Polska Akademia Nauk, Warszawa, Polska)
Daniel Karczewski (Uniwersytet w Białymstoku, Polska)
Henryk Kardela (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Katarzyna Kłosińska (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Andrzej Kominek (Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce, Polska)
Przemysław Łozowski (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Małgorzata Marcjanik (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Marzena Marczewska (Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce, Polska)
Ewa Masłowska (Polska Akademia Nauk, Warszawa, Polska)
Agnieszka Mierzwińska-Hajnos (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Aleksandra Niewiara (Uniwersytet Śląski, Katowice, Polska)
Kazimierz Ożóg (Uniwersytet Rzeszowski, Polska)
Dorota Pazio-Wlazłowska (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Eliza Pieciul-Karmińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Joanna Popielska-Grzybowska (Polska Akademia Nauk, Warszawa, Polska)
Maciej Rak (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Barbara Rodziewicz (Uniwersytet Szczeciński, Polska)
Jonathan Roper (Uniwersytet w Tartu, Estonia)
Alena Rudenka (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Agnieszka Sieradzka-Mruk (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Bogusław Skowronek (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Irena Smetonienė (Uniwersytet Wileński, Litwa)
Magdalena Steciąg (Uniwersytet Zielonogórski, Polska)
Elżbieta Tabakowska (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Teresa Tomaszkiewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Anna Tyrpa (Polska Akademia Nauk, Kraków, Polska)
Jadwiga Waniakowa (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Krystyna Waszakowa (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Marta Wójcicka (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)

Recenzenci w roku 2022

Maciej Abramowicz (Uniwersytet Warszawski, Polska) Dejan Ajdačić (Uniwersytet Gdański, Polska)
Ewa Białek (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Jan Chovanec (Uniwersytet Masaryka, Brno, Czechy)
Feliks Czyżewski (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
David Danaher (Uniwersytet Wisconsin, Madison, Stany Zjednoczone)
Anna Dąbrowska (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Agnieszka Gicala (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Narodowej, Kraków, Polska)
Aleksander Gomola (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Monika Grzeszczak (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Henryk Kardela (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Małgorzata Kita (Uniwersytet Śląski, Katowice, Polska)
Katarzyna Kłosińska (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Alla Kozhinowa (Uniwersytet Śląski, Katowice, Polska)
Svitlana Martinek (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Ukraina)
Ewa Masłowska (Polska Akademia Nauk, Warszawa, Polska)
Zofia Moch (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa, Polska)
Alicja Nagórko (Uniwersytet Humboldtów, Berlin, Niemcy)
Halina Pelcowa (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)
Jacek Perlin (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Eliza Pieciul-Karmińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Renata Przybylska (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska)
Maciej Rak (Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska) Kristina Rutkovska (Uniwersytet Wileński, Litwa)
Iwona Rzepnikowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, Polska)
Taras Shmiher (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Ukraina)
Andrzej Szubert (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Kamila Termińska (Uniwersytet Śląski, Katowice, Polska)
Teresa Tomaszkiewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska)
Anna Totomanova (Uniwersytetu Sofijskiego im. Sv. Klimenta Ochrydskiego, Bułgaria)
Irena Vańkova (Uniwersytet Karola, Praga, Czechy)
Krystyna Waszakowa (Uniwersytet Warszawski, Polska)
Jacek Woźny (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Violetta Wróblewska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, Polska)
Włodzimierz Wysoczański (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Konrad Żyśko (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, Polska)

 

Zasady etyki przyjęte i stosowane przez czasopismo „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury”

Ogólne standardy etyczne

Redakcja czasopisma pisma bazuje na Kodeksie dobrych obyczajów w nauce, zasadach etyki formułowanych przez Zespół Etyki Słowa działający przy Radzie Języka Polskiego oraz na wytycznych Komitetu ds. Etyki Publikacyjnej – COPE (www.publicationethics.org).

Artykuły zgłaszane do publikacji są oceniane wyłącznie pod względem merytorycznym i publikowane ze względu na ich wartość. Na ocenę i publikację na łamach pisma nie mają wpływu: płeć, wyznanie, rasa, pochodzenie czy przekonania polityczne Autora.

Zasady obowiązujące Redaktorów

Redakcja kieruje się walorami naukowymi tekstu, oryginalnością ujęcia problemu, przejrzystością i zgodnością z profilem pisma (szeroko rozumianą lingwistyką kulturową).

Kolegium redakcyjne podejmuje decyzje dotyczące wstępnego opiniowania tekstów (ocena zgodności z profilem pisma, wstępna ocena wartości merytorycznej tekstu) kierowania tekstów do recenzentów (doboru Recenzentów zgodnie z kompetencjami i możliwościami oceny tekstu), a następnie do druku.
Członkowie kolegium zobowiązani są do stosowania zasad:

  • rzetelności naukowej (dokładają starań, by artykuły publikowane na łamach pisma uzyskały jak najlepszy kształt merytoryczny i językowo-stylistyczny; w przypadku naruszenia zasad etyki i dobrych obyczajów w nauce, podejmują decyzję o  niepublikowaniu artykułu);
  • poufności i przeciwdziałania konfliktom interesów (nie ujawniają osobom postronnym problematyki i zawartości nadesłanych do publikacji artykułów; we własnych publikacjach nie wykorzystują artykułów nieopublikowanych; dbają też, by od tej zasady nie odstępowały osoby, które biorą udział w procesie wydawniczym).

Redakcja monitoruje przestrzeganie standardów i dobrych obyczajów związanych z publikacją artykułów, przeciwdziała też naruszaniu zasad etycznych przez autorów artykułów i  recenzentów. Dokumentuje także wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, w szczególności tzw. Ghostwriting (wszelkie sytuacje wniesienia przez daną osobę istotnego wkładu w powstanie publikacji bez ujawnienia jej udziału jako jednego z autorów publikacji bądź bez wymienienia roli tej osoby w podziękowaniach zawartych w publikacji) oraz i GuestAuthorship (sytuacje, w których udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a mimo to widnieje on jako autor lub współautor publikacji).

Wykryte przez redakcję przejawy nierzetelności naukowej są ujawniane i notyfikowane właściwym podmiotom, w szczególności instytucjom zatrudniającym autora i stowarzyszeniom naukowym oraz wydawniczym.

Zasady obowiązujące Autorów

Autorzy kierują do publikacji jedynie prace własne, oryginalne, rzetelne i obiektywne oraz odpowiadające profilowi  pisma (w przypadkach specjalnych – także tematyce projektowanego rocznika, co jest zamieszczone z rocznym wyprzedzeniem na stronie czasopisma).

Redakcja nie przyjmuje do publikacji na łamach czasopisma tekstów, które zostały już opublikowane w innych wydawnictwach.

W przypadku publikacji wieloautorskich redakcja czasopisma wymaga określenia wkładu poszczególnych autorów w powstanie artykułu. W takiej sytuacji należy podać afiliację każdego z autorów, procent jego udziału w pracy twórczej nad artykułem oraz określić jego rolę (jako np. autora koncepcji, założeń i metod itp.). Odpowiedzialność w powyższym zakresie ponosi osoba zgłaszająca tekst.
Autorzy zobowiązani są do ujawnienia publikacji wykorzystanych przez nich przy tworzeniu własnego artykułu. Praktyki nadmiernego i zbędnego powoływania prac własnych (zwiększające autocytowania) lub świadczące o „układowych” cytowaniach prac innych autorów są piętnowane.

Jeśli praca powstała w zespole badawczym lub była finansowana przez instytucje lub centra naukowo-badawcze, stowarzyszenia i innych podmioty, Autor odnotowuje to w przypisie wstępnym. Odpowiedzialność za złożone oświadczenia ponosi Autor składający tekst do druku.

Niedopuszczalne są wszelkie formy plagiatu. Przypadki popełnienia plagiatu będą przez redakcję ujawniane i zgłaszane właściwym organom

Zasady obowiązujące Recenzentów

Recenzenci są wyznaczani przez Kolegium redakcyjne na zasadzie gwarantującej niezależność i brak konfliktu interesów w relacji recenzent – autor, co oznacza brak bezpośredniej relacji osobistej, stosunku zależności zawodowej oraz bezpośredniej współpracy naukowej w okresie dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji.
Recenzenci zobowiązani są do zachowania:
  • zasad obiektywności (ocena artykułu winna mieć charakter rzeczowy i obiektywny);
  • rzetelności naukowej (Recenzent winien: zgłosić Autorowi tekstu uwagi, które mogą służyć „ulepszeniu” wersji tekstu opiniowanego do druku, wykazać wszelkie podobieństwa opiniowanego artykułu do innych prac. Recenzent nie powinien wykorzystywać opiniowanych artykułów dla własnych potrzeb przed ich publikacją);
  • zasad poufności (recenzowane prace mają charakter poufny – oznacza to, że do czasu publikacji nie mogą być ujawniane osobom trzecim).
W wypadku konfliktu interesów z autorem Recenzent winien odstąpić od przygotowania recenzji i niezwłocznie powiadomić o tym Redakcję.