Selected Aspects of the Internationalization of Micro-, Small- and Medium-Sized Enterprises

Ada Domańska

Abstract


The aim of this paper is to identify problematic areas and to present a good example of policy that supports internationalization of companies. In this paper it is presented a comparison of internationalization in countries selected for the analysis. These are economies of the former Eastern Bloc which have already gone through the accession process. There is also presented the ranking of the analyzed countries and it is said in which areas they fared best. Special attention in this article is devoted to Poland and the situation of businesses in this country.


Keywords


internationalization; SMEs; Small Business Act

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Arkusz informacyjny SBA – 2015 r. Polska, Bułgaria, Czechy, Estonia, Węgry, Chorwacja, Łotwa, Litwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Komisja Europejska 2015.

Cieślik J., Internacjonalizacja młodych innowacyjnych firm, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.

Czarny E., Menkes J., Śledziewska K., Państwa o różnych poziomach rozwoju w czasie kryzysu gospodarczego, [w:] Wyzwania gospodarki globalnej, „Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego” 2012, nr 31.

Enterprise Estonia (EAS), www.nordicbaltsat.eu/node/23 [data dostępu: 30.05.2016].

Ghauri P., Internationalisation of the Firm, [w:] M. Tayeb (ed.), International Business. Theories, Policies and Practises, Pearson Education, Harlow 2000.

Głód W., Internacjonalizacja w procesie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw – wybrane wyniki badań empirycznych, [w:] Międzynarodowe stosunki gospodarcze: nowe wyzwania współczesnej gospodarki światowej, „Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2014, nr 184.

Gołębiowski T., Formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek” 2007, nr 2.

Gorynia M., Jankowska B., Teorie internacjonalizacji, „Gospodarka Narodowa” 2007, nr 10.

Hajduk M., Stopień internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek” 2007, nr 1.

Internacjonalizacja, czyli wzrost umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw – priorytet inwestycyjny 3B (PI 3B), http://inteligentny-rozwoj.com.pl/index.php/internacjonalizacja [data dostępu: 27.05.2016].

Jarocka M., Wybór formuły normalizacyjnej w analizie porównawczej obiektów wielocechowych, „Ekonomia i Zarządzanie” 2015, Vol. 7, nr 1.

Pietrasieński P., Ślusarczyk B., Internationalization of Small and Medium Enterprises – Empirical Research Review on Barriers to Entry into Foreign Markets, “Polish Journal of Management Studies” 2015, Vol. 11, No. 1.

Plawgo B., Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Orgmasz, Warszawa 2004.

Przybylska K., Formy internacjonalizacji polskich małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Ekonomiczno-społeczne problemy transformacji systemowej w Polsce. Polska wobec problemów globalizacji, PTE, Kraków 2008.

Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2013–2014, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2015.

Sobczyk M., Statystyka – aspekty praktyczne i teoretyczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.

Struktura sfery realnej gospodarek narodowych w UE a poziom dobrobytu, Narodowe Centrum Nauki, Sopot 2013.

Szymczyk A., Próba oceny makroekonomicznej efektywności inwestycji w wybranych gospodarkach UE, [w:] D. Kopycińska (red.), Polityka Unii Europejskiej, Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2016.50.4.79
Date of publication: 2017-02-20 17:31:15
Date of submission: 2016-06-14 12:26:41


Statistics


Total abstract view - 526
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ada Domańska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.