Powtórzenie jako mechanizm oddziaływania ideologicznego

Grzegorz Jan Wyczyński

Streszczenie w języku polskim


W myśl głównej tezy prezentowanego artykułu, powtórzenie stanowi jeden z głównych mechanizmów oddziaływania ideologicznego. To właśnie dzięki ruchowi cyrkularnemu, ideologiczne obrazy świata mogą efektywnie zakorzeniać się w ludzkich ciałach i umysłach. Na skutek procesu totalizacji, ideologia gładko wtapia się w różne obszary życia społecznego (przestaje być już sprawą samej tylko filozofii), zaś poprzez kolejne powtórzenia wzmocnieniu ulega jej oddziaływanie, które realizuje się poza świadomością podmiotu. Próba rekonstrukcji opisywanego fenomenu podjęta została w oparciu o koncepcje czterech myślicieli wpisujących się w ramy tradycji marksistowskiej/post-marksistowskiej.


Słowa kluczowe


ideologia; powtórzenie; marksizm; post-marksizm.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Althusser Louis. Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. Tłum. Bogusław Ponikowski, Janina Gajda. Warszawa: ZSP, 1983.

Barthes Roland. Przyjemność tekstu. Tłum. Ariadna Lewańska. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1997.

Barthes Roland. „Wychodząc z kina.” Tłum. Łucja Demby. W: Interpretacja dzieła filmowe-go, red. Andrzej Gwóźdź, 157–160. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1993.

Benjamin Walter. „Mała historia fotografii”. Tłum. Janusz Sikorski. W: Walter Benjamin. Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, 105–124. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1996.

Bourdieu Pierre. „Medytacje pascaliańskie.” Tłum. Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2006.

Debord Guy. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Tłum. Mateusz Kwaterko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006.

Debord Guy. Dzieła filmowe. Tłum. Mateusz Kwaterko. Kraków: Korporacja Ha!art, 2007.

Derrida Jacques. Widma Marksa. Stan długu, praca żałoby i Nowa Międzynarodówka. Tłum. Tomasz Załuski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2016.

Derrida Jacques. Uniwersytet bezwarunkowy. Tłum. Kajetan Maria Jaksender. Kraków: Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2015.

Fiske John. Zrozumieć kulturę popularną. Tłum. Katarzyna Sawicka. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2010.

Jenkins Henry. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. Małgorzata Berentowicz, Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2007.

Kelles-Krauz Kazimierz. „Socjologiczne prawo retrospekcji.” W: Kazimierz Kelles-Krauz, Pisma wybrane, t. 1. Warszawa: „Książka i Wiedza”, 1962.

Kracauer Siegfried. Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego. Tłum. Eugenia Skrzywanowa, Wanda Werenstein. Gdańsk: słowo/ obraz terytoria, 2009.

Kozyr-Kowalski Stanisław. O ideologii. Poznań: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1982.

Marcuse Herbert. Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego. Tłum. Wiesław Gromczyński. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1991.

Marcuse Herbert. „Esej o wyzwoleniu.” Tłum. Marek Palczewski i Stanisław Konopacki. W: Marksizm XX wieku. Antologia tekstów, cz. III. Janusz Dobieszewski, red. Marek J. Siemek, 157–231. Warszawa: Wydawnictwo UW, 1990.

Marcuse Herbert. „O pojęciu istoty.” Tłum. Jerzy Łoziński. W: Szkoła Frankurcka, t. 2. red. Jerzy Łoziński, 5–32. Warszawa: Kolegium Otryckie, 1985.

Marcuse Herbert. „O pewnych społecznych implikacjach współczesnej techniki.” Tłum. Janusz Stawiński. W: Szkoła Frankurcka, t. 1. red. Jerzy Łoziński, 385–404. Warszawa: Kolegium Otryckie, 1985.

Marks Karl i Friedrich Engels. „Ideologia niemiecka.” W: Karl Mark i Friedrich Engels, Dzieła, t. 3. Tłum. Kazimierz Błeszyński i Salomon Filmus. Warszawa: Książka i Wiedza, 1975.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2017.24.69
Data publikacji: 2018-07-15 18:42:13
Data złożenia artykułu: 2018-01-18 15:24:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 905
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Grzegorz Jan Wyczyński

##submission.licenseURL##: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl