Concept of Narrative Identity in Sociological Research of Religion and Morality

Remigiusz Szauer

Abstract


The article is an attempt to answer the question in what way Charles Taylor’s concept of narrative identity can be applied in sociological qualitative research on religiosity to reveal the relationship of religiosity to self-identity. A sense of self-identity is connected with solutions to multiple problems, e.g. an answer to the fundamental question: who am I? According to the author of Sources of the Self, people used to discover their identity through listening to stories about history and the past. Religious narration is one of the most important aspects of human narration.
Taking into consideration various levels of a religious story, i.e. ritual narration or spiritual experience narration, the researcher may examine understanding and reasons for approval or rejection of a given religious narration. These explorations by means of the biographic-narrative-interpretative method may lead to a discovery of how religious narration influences self-identity. The article is divided into three parts. The first part discusses Taylor’s theory from the general perspective and the second part examines its particular key concepts. Finally the author indicates how to apply Taylor’s theory in the analysis of the individual narratives.

Keywords


self-identity; narration; religiousness; biographic-narrative method

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Arek. (2006, 14 sierpień). Pobrane z: http://www.apostazja.info/index.php/component/content/article?id=166:arek

Baniak, J. (2010). Między ateizmem a pozorną religijnością. Polscy katolicy niewierzący lecz praktykujący religijnie. Studium socjologiczne. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, S. Grotowska (red.), Religijność i duchowość – dawne i nowe formy (s. 184-205). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Berger P., Luckmann T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Katechizm Kościoła Katolickiego. (1994). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.

Konecki, K. (2013). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Leszczyński, R. (2011, 21 luty). Apostazja R. Leszczyńskiego: druga wizyta na plebanii. Pobrane z: http://apostazja.info/index.php/teksty/19-swiadectwa/320-leszczynski2

Lewandowska, W. J. (2013, 20 październik). Dlaczego młodzi przestają chodzić do kościoła? „Bo to same nudy”. Pobrane z: http://natemat.pl/78625,nie-chodzimy-do-kosciola-bo-jest-w-nim-nudno

Lorenz, C. (1998). Can histories be true? Narrativism, positivism and “metaphoricalturn”. History and Theory, (37), 309-328.

Mariański, J. (2010). Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Merton, R. (1968/2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna (E. Morawska, J.Wertenstein-Żuławski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mrozowicki, A., Li-Chuan, L. (2012). Biograficzno-narracyjna metoda interpretacyjna BNIM. W: K. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej (s. 43-45). Warszawa: Wydawnictwo Difin.

nastolatek. (2010, 12 sierpień). Wierzę w ciała zmartwychwstanie [Komentarz na forum internetowym]. Pobrane z: http://forum.wiara.pl/viewtopic.php?f=46&t=25876.

Petrażycki, L. (1985). O nauce, prawie i moralności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Piwowarski, W. (1977). Religijność miejska w rejonie uprzemysłowionym. Studium socjologiczne. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.

Rosner, K. (2003). Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Snaevarr, S. (2007). Don Quixsote and the narrative self. Philosophy Now, (60), March/April, 7-8.

Stark, R. Glock, Ch. Y. (2007). Wymiary zaangażowania religijnego. W: W. Piwowarski (wybór i wprowadzenie), Socjologia religii. Antologia tekstów (s. 182-187). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Szauer, R. (2013). Wpływ stylu życia na religijność młodzieży. W: J. Baniak (red.), Religia i Kościół w świadomości katolików świeckich w Polsce i w Niemczech. Kontynuacja czy zmiana nastawienia? (s. 89-104). Poznań: Wydawnictwo UAM.

Szczepański, J. (1979). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Świadectwo Eucharystii. (2013, 2 czerwca). Pobrane z: http://nowy.tezeusz.pl/blog/203749.html

Taylor, C. (2003). Katolicka nowoczesność? Znak, (12), 20-32.

Taylor, C. (2010). Nowoczesne imaginaria społeczne (A. Puchejda, K. Szymaniak, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Taylor, C. (2002). Oblicza religii dzisiaj. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Taylor, C. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny podmiotowości nowoczesnej (M. Gruszczyński, O. Latek i in., tłum.). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.

Trzebiński, J. (2001). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 17-42). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wyrwana z przedsionka piekła. (2011, 28 marzec). Pobrane z: http://www.znajomapolonia.com/czytelnia/swiadectwa/wyrwana-z-przedsionka-piekla-dostęp.

Yinger, J. M. (2007). Religia, kultura, społeczeństwo. W: W. Piwowarski (wybór i wprowadzenie), Socjologia religii. Antologia tekstów (s. 297-315). Kraków: Wydawnictwo Nomos.

Zaręba, S. H. (2008). W kierunku jakiej religijności. Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży. Warszawa: Zakład Wydawnictwo Statystycznych.



Date of publication: 2020-11-19 19:32:32
Date of submission: 2020-11-19 19:03:41


Statistics


Total abstract view - 486
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 156

Indicators


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Remigiusz Szauer

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.