Miserable and Cruel – Construction of the Image of a Woman and Femininity by Users of the Hashtag “Loser” on the Wykop.pl Portal

Olga Załęska

Abstract


The article is based on an analysis of content posted by selected users of the Wykop.pl website under the hashtag “loser”. This hashtag gathers young heterosexual men who consider themselves unfi t for society and losers in life. The biggest source of their frustration is the non-existence of their sex life – they cannot fi nd female partners for sexual or romantic relationships despite their clear desire to do so. The “losers” (as they call themselves) make the lack of a woman the main axis of their identity, therefore this text focuses on how her character is constructed and how she acts with the diff erent types (“alpha male”, “beta ATM”, “loser”) into which users divide men. The “losers” (as they call themselves) make the lack of a woman the main axis of their identity, therefore this text focuses on how her character is constructed and how she ranks against the diff erent types (“alpha male”, “beta ATM”, “loser”) into which users divide men. The analysis also focuses on the nature of the pseudo-biological language used on hashtags and how their narratives make visible their perceived repulsion towards women. Attention was also paid to issues of lower class membership in users’ statements, which may indicate that this membership is the source of the social movement of losers and their aspirations for conservative revolution. Ruth Wodak’s critical discourse analysis was the main tool used to conduct the analysis.

Keywords


Wykop.pl; loser; incel; misogyny; social class; blackpill

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Alt-right (b.r.). Lexico. https://www.lexico.com/defi nition/alt-right

Chad (b.r.). Urban Dictionary. https://www.urbandictionary.com/defi ne.php?term=a%20chad

Connell, R.W., Messerschmidt, J.W. (2005). Hegemonic Masulinity. Rethinking the Concept. Gender and Society, 19(6), 829–859.

Gulczyński, M. (2021). Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce. Klub Jagielloński.

Helm, B., Scrivens, R., Holt, T.J., Chermak, S., Frank, R. (2024). Examining Incel Subculture on Reddit. Journal of Crime and Justice, 47(1), 27–45. https://doi.org/10.1080/0735648X.2022.2074867

Herzyk, A., Wieczorskiewicz, P. (2023). Przegryw: mężczyźni w pułapce gniewu i samotności. W.A.B.

Kościańska, A., Hryciuk, R. (2007a). Wstęp. W: A. Kościańska, R. Hryciuk (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom I: Organizacja społeczna (s. 7–17). Wyd. UW.

Kościańska, A., Hryciuk, R. (2007b). Wstęp. W: A. Kościańska, R. Hryciuk (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom II: Kobiecość, męskość, seksualność (s. 5–9). Wyd. UW.

Kristeva, J. (2007). Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Wyd. UJ.

Martin, E. (2007). Jajo i plemnik. Naukowy romans. W: A. Kościańska, R. Hryciuk (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom II: Kobiecość, męskość, seksualność (s. 33–49). Wyd. UW.

Miaskowska, A. (2023). „Julka” jako strona w konfl ikcie dotyczącym dopuszczalności aborcji. Przykład wykorzystania nowego eponimu odimiennego we współczesnej polskiej wojnie kulturowej. Dyskurs i Dialog, 11(1), 30–53.

Muszyńska, M. (2010). Ku rekonstrukcji koncepcji podmiotu według Julii Kristevej. Podstawy Edukacji, 3, 149–172.

Nagle, A. (2017). Kill All Normies. Online Culture Wars from 4Chan and Tumblr to Trump and The Alt-Right. Zero Books.

O’Malley, R.L., Holt, K., Holt T.J. (2022). An Exploration of the Involuntary Celibate (Incel) Subculture Online. Journal of Interpersonal Violence, 37(7–8), NP4981–NP5008. https://doi.org/10.1177/0886260520959625

Ortner, S. (1982). Czy kobieta ma się tak do mężczyzny, jak natura do kultury? W: T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą? (s. 112–140). Czytelnik.

Papadamou, K., Zannettou, S., Blackburn, J. i in. (b.r.). Understanding the Incel Community on YouTube. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/338789290_Understanding_the_Incel_Community_on_YouTube

Radkowska-Walkowicz, M., Wierciński, H. (2014). Wstęp. Biomedycyna, reprodukcja, antropologia. W: M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński (red.), Etnografi e biomedycyny (s. 7–24). Wyd. UW.

RedPillerPL (2017). Czym jest Red Pill? [Wpis na blogu]. https://swiadomosc-zwiazkow.pl/czym-jest-the-red-pill/

Shaw, D.O. (2018). The New Language of Hate: Misogyny and the Alt-Right. W: D. Kusá (red.), Identities in Flux. Globalisation, Trauma, and Reconciliation (s. 186–197). Kritika and Kontext.

Sowiński, R. (2018). Rola systemu tagów w serwisie Wykop.pl. Folksonomia czy memy? Zeszyty Naukowe Państwowej Szkoły Zawodowej im. Witeliona w Legnicy, 28(3), 201–212.

Witt, T. (2020). ‘If I Cannot Have It, I Will Do Everything I Can to Destroy It.’ The Canonization of Elliot Rodger. ‘Incel’ Masculinities, Secular Sainthood, and Justifi Cations of Ideological Violence. Social Identities, 26(5), 675–689. https://doi.org/10.1080/135

2020.1787132

Wodak, R. (2008). Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej (s. 185–209). Universitas.

Wojnicka, A., (2016). Masculist Groups in Poland. Aids of Mainstream Antifeminism. International Journal for Crime, Justice and Social Democracy, 5(2), 36–49. https://doi.org/10.5204/ijcjsd.v5i2.306

Wysokińska, A. (2016). Przypadek użytkowników serwisu Wykop.pl jako przykład społeczności wirtualnej. W: M. Jarosz, K. Cybulska, T. Knecht, S. Konopacka-Bąk, K. Kwasik (red.), Konsumpcja Internetu. VI Konferencja Młodych Naukowców z cyklu „Wyzwania Nowych Mediów” (s. 101–113). Wydział Teologiczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2023.11.1.105-124
Date of publication: 2024-10-25 09:55:22
Date of submission: 2024-10-16 08:52:00


Statistics


Total abstract view - 11
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 8

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Olga Załęska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.