Development of Emotional Competences in Theater Experience – Research Report
Abstract
The aim of the presented article is to present the social and theatrical experiment “Live Torpedoes” carried out in 2019 as part of the Social Art Studio at the University of Białystok. This project was designed as a sociological study using qualitative research methodology (participant observation and in-depth interviews with participants), which included, among others, workshops aimed at developing the emotional competences of its participants. As part of the article, I wonder whether participatory theater is a good place to develop this type of skills, pointing out the advantages and disadvantages of such an undertaking.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Appelt, K, Jabłoński, S. (2017). Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej. Psychologia Wychowawcza, 11, 64–68.
Archer, M. (2013). Człowieczeństwo, Problem sprawstwa. Nomos.
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Scholar.
Bielańska, A. (2002). Teatr, który leczy. Wyd. UJ.
Bingham, A.J. (2023). From Data Management to Actionable Findings: A Five-Phase Process of Qualitative Data Analysis. International Journal of Qualitative Methods, 22,
https://doi.org/10.1177/16094069231183620
Chrost, M. (2012). Kompetencje społeczne i emocjonalne młodzieży. Wyd. WAM.
Damasio, A. (2002). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Rebis.
Damasio, A. (2011). Jak umysł zyskał jaźń. Konstruowanie świadomego mózgu. Rebis.
Flis, J. (2023). Co ze mną nie tak? O życiu w dysfunkcyjnym domu, środowisku, w Polsce i o tym jaksobie z tym (nie) radzimy. Znak. W: J. Flis, Polsce i o tym, jak sobie z tym (nie) radzimy. Znak.
Frijda, N. (1999). Emocje są funkcjonalne – na ogół. W: P. Ekman, R. Davidson (Eds.), Natura emocji (s. 102–111). GWP.
Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. PWN.
Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Media Rodzina.
Grotowski, J. (2012). Instytut Laboratorium: Program 1975–1976. W: J. Grotowski, Grotowski. Teksty zebrane (s. 584–587). Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Góralska, R. (2017). Kapitał emocjonalny w perspektywie całożyciowego uczenia się– ujęcie adaptacyjne versus krytyczne. Rocznik Andragogiczny, 23, 83–102.
Hochschild, A.R. (2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. PWN.
Kalinowska, K. (2018). Praktyki fl irtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Wyd. UMK.
Kietlińska, B. (2019). Nie ma wolności bez samodzielności. Działanie Teatru 21 w perspektywie zmiany. Fundacja Teatr 21.
Kwiatkowska, K. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Knopp, K. (2010). Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży. Wyd. UKSW.
Levenson, R. (1999). Funkcjonalne podejście do ludzkich emocji. W: P. Ekman, R. Davidson (Eds.), Natura emocji (s. 112–119). GWP.
Mayer, J.D., Salovey, P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna. W: P. Salovey, D.J. Sluyter (Eds.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 21–70). Rebis.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. PWN.
Niziołek, K. (2020). Przestrzeń możliwości. Teatr partycypacyjny jako środek budowania kapitału społecznego. Civitas. Studia z Filozofii i Polityki, 27, 217–249.
Pokropski, M. (2013). Cielesna geneza czasu i przestrzeni. IFIS PAN.
Saarni, C. (1999). Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie W: P. Salovey, D.J. Sluyter (Eds.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 75–125). Rebis.
Suchocka, A. (2021). „Więcej niż teatr” – teatr forum jako przykład edukacji teatralnej. Colloquium Pedagogika – Nauki o polityce i administracji, 4(4 4), 105–121.
Szorc, K. (2012). Kształtowanie i doskonalenie kompetencji emocjonalnych nauczycieli szansą dla rozwoju podmiotowości w edukacji XXI wieku. W: N. Majchrak, N. Starik, A. Zduniak (red.), Podmiotowość w edukacji wobec odmienności kulturowych oraz społecznych zróżnicowań (s. 102–134). Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
Szorc, K. (2013). Inteligencja emocjonalna nauczycieli gimnazjów. Impuls.
Szumiec-Zielińska, E. (2016). Żywe torpedy. Demart.
Wawrzyniak, M. (2021). Kompetencje emocjonalno-społeczne nauczyciela wobec potrzeb
współczesnej edukacji. Język. Religia. Tożsamość, 2(24), 99–123.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2023.11.1.85-103
Date of publication: 2024-10-25 09:55:20
Date of submission: 2024-02-19 09:39:43
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Aleksandra Porankiewicz-Żukowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.