Po co nam media – po co my mediom? Funkcje i oddziaływanie mediów masowych w społeczeństwie

Bartosz Kicior

Streszczenie w języku polskim


Tekst jest syntezą teoretycznych rozważań autora, zawartych w szerszej pracy na temat roli społecznej, wartości oraz cech mediów, i analizy rzeczywistości medialnej, zawartej w pracach z zakresu komunikacji medialnej. Podstawowym pytaniem zadanym w tekście jest pytanie o funkcje, jakie pełnią media masowe w codziennym życiu społeczeństw ponowoczesnych na poziomie odbiorcy masowego, a także o to, jakie potrzeby odbiorców spełniają i jak przebiega mechanizm ich działania (ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania na odbiorców). 


Słowa kluczowe


media masowe; funkcja mediów; rola mediów; nowe media

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Adorno, T. (1990). Tezy na temat socjologii. W: K. Sauerland (red.), Sztuka i sztuki. Wybór esejów (s. 13-21). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Adorno, T. (1990). Prolog do telewizji. W: K. Sauerland (red.), Sztuka i sztuki. Wybór esejów (s. 58-67). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Baran, S., Davies, D. (2007). Teorie komunikowania masowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bohner, G., Wanke, M. (2004). Postawy i zmiany postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Baliszewski, T. (2014, 29 maja). Polskie szwadrony śmierci na Ukrainie. Pobrane z: http://natemat.pl/104309,polskie-szwadrony-smierci-na-ukrainie-radoslaw-sikorski-ostrzega-przed-rosyjskapropaganda

Dąbala, J. (2011). Pozorowanie wartości w mediach. Zeszyty Naukowe KUL, 54(3), 3-11.

Dziadzia, B. (2007). Wpływ Mediów. Kraków: Impuls.

Fowler, J., Rodd E. (2014). Web 4.0: The Ultra - Intelligent Electronic Agent is Coming. Pobrane z: http://bigthink.com/big-think-tv/web-40-the-ultra-intelligent-electronic-agent-iscoming

Kaczmarczyk, M. (2011). Lokalne dziennikarstwo obywatelskie. Pobrane z: http://www.sbc.org.pl/Content/24114/kaczmarczyk%20lokalne%20dziennikarswto.pdf

Kępa-Metrak, J. (2009). Rola mediów w społeczności lokalnej. W: D. Detka, I. Sinkiewicz-Potaczała, M. Niewczas-Sochacka, J. Kępa-Mętrak (red.), Media w procesie kształtowania wspólnot lokalnych (s. 9-25). Kielce: UMWŚ.

Kołodziejczyk, A., Kubicka, D. (2007). Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania. Warszawa: Impuls.

Kozłowska, A. (2006). Oddziaływanie Mass Mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Kraszkiewicz, K. (2010, 14 wrzesień). Funkcjonalizm w ujęciu Mertona [Wpis na blogu]. Pobrane z: http://popproblemy.blogspot.com/2012/12/funkcjonalizm-w-ujeciu-mertona.html

Luhmann, N. (1993). Communication and Social Order. Risk: A Sociological Theory. New Jersey: Transaction Publishers.

Luhmann, N. (2007). Systemy społeczne. Kraków: NOMOS.

McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN.

Nass, C., Reeves, B. (2000). Media i ludzie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Parsons, T. (1968). The Structure of Social Actions. Nowy Jork: New York Free Press.

Rosiński, M. (2014, 25 maj). Rosyjska propaganda w sprawie Ukrainy. Pobrane z: http://geopolityka.net/rosyjska-propagandaw-sprawie-ukrainy

Szpunar, M. (2005). Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości. W: E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego (s. 380-406). Warszawa: Scholar.

Szpunar, M. (2017). Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności, Zeszyty Prasoznawcze, 60(3), 494-504. DOI: 10.4467/22996362PZ.17.030.7327

Turner, J. (2012). Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: PWN.

Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Warszawa: Scholar.



Data publikacji: 2020-07-03 01:36:12
Data złożenia artykułu: 2020-07-02 21:20:20


Statystyki


Widoczność abstraktów - 460
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 257

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Bartosz Kicior

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.