Sport jako przedmiot narracji muzealnej

Barbara Cyrek

Streszczenie w języku polskim


W artykule prezentowana jest teza, iż kulturowy i edukacyjny potencjał sportu może być doskonale wykorzystany w edukacji muzealnej. Ewolucja instytucji muzealnych sprawiła, iż narracja muzealna coraz częściej podejmuje zagadnienia związane z codziennością. Z kolei wykorzystanie najnowszych technologii pozwala wystawy nie tylko kontemplować, ale również przeżywać. Sport jest źródłem licznych wartości, których pielęgnowanie i podtrzymywanie stanowi również jedną z zasadniczych funkcji muzeów. Autorka zwraca uwagę na fakt, iż sport, ze względu na duże zaangażowanie emocjonalne, może mieć również działanie dezintegracyjne, stąd uczynienie go przedmiotem ekspozycji jest nie tylko obiecujące, ale również może nieść ze sobą ryzyko. Artykuł prezentuje szanse i zagrożenia wiążące się z uczynieniem sportu przedmiotem narracji muzealnej. Rozważania oparte są na studium przypadku.

Słowa kluczowe


muzealnictwo, edukacja muzealna, edukacja poprzez sport

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Cedro, P. (2013). Społeczna rola sportu. Rozprawy Społeczne, 7(2), 77-95.

Drozdowski, R. (2011). Sport – podwójny agent. W: Ł. Rogowski, R. Skrobacki (red.), Społeczne zmagania ze sportem (ss. 13-20). Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNS UAM.

Folga-Januszewska, D. (2008). Muzea w Polsce 1989-2008. Stan, zachodzące zmiany i kierunki rozwoju muzeów w Europie oraz rekomendacje dla muzeów polskich. Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Heinemann, K. (1989). Wprowadzenie do socjologii sportu (tłum. Mirosław Skwieciński). Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych.

Kamińska, A. (2015). (Re)konstrukcje muzeum w kulturze współczesnej. Studium socjopedagogiczne, Pobrane z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12882/1/Kami%C5%84ska%20 Aneta%20-%20(Re)konstrukcje%20muzeum...-%20doktorat.pdf

Klaś, J. (2013). Muzea historyczne – pomiędzy pamięcią zbiorową a polityką pamięci historycznej. Zarządzanie w Kulturze, 14(3), 197-215. doi: 10.4467/20843976ZK.13.013.1335

Klimek, Ł. (red.). (2016). Sport w Nowej Hucie. Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.

Kołodziej, A. (2015). O potencjale i kierunkach rozwoju socjologii sportu. Opuscula Sociologica, (2), 5-18. doi:10.18276/os.2015.2-01

Kowalczyk, S. (2010). Elementy filozofii i teologii sportu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Krawczyk, Z. (2000). Sport w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo AWF.

Kwieciński, Z. (1991). Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły). Edukacja, (1), 88-98.

Lipoński, W. (2012). Historia sportu: na tle rozwoju kultury fizycznej. Warszawa: PWN.

Lipoński, W. (1974). Sport, literatura, sztuka. Warszawa: Wydawnictwo Sport i Turystyka.

Mazurkiewicz, M. (2014). Baseball i piłka nożna w amerykańskiej i polskiej kulturze jako przykład współczesnego mitu i rytuału. Kielce: Wydawnictwo UJK.

Mylik, M. (2013). Czy istnieje możliwość i sens doskonalenia sportowego każdego człowieka? W: J. Kosiewicz, T. Michaluk, K. Pezdek (red.), Nauki społeczne wobec sportu i kultury fizycznej (ss. 36-44). Wrocław: Wydawnictwo AWF.

Pater, R. (2014). W poszukiwaniu standardów edukacji muzealnej. Muzealnictwo, (53), 134-143.

Pater Mroczkowska, D. (2017, 7 stycznia). O to były złote lata Hutnika [Komentarz na portalu Facebook]. Pobrane z: https://www.facebook.com/NowaHutaMuzeum/photos/ms.c.eJw9yMkNACAMA7CNUOmVZP~;FEIfw07M8GWSgsgIa84baCMLshSx3tPwHT5AL07oNyg~-~-.bps.a.1524838824212047.1073741976.178212455541364/1524838837545379/?type=3&theater

Piotrowicz, E. (2014). Sport i jego funkcje społeczne. W: R. Kossakowski, L. Michałowski (red.), Sport, sportowcy, kibice – perspektywa socjologiczna (ss. 19-38). Pszczółki: Orbis Exterior.

Romaniczyk, G. (2017, 7 stycznia). Nasz kolega – pamiętamy!!!! [Komentarz na portalu Facebook]. Pobrane z: https://www.facebook.com/NowaHutaMuzeum/photos/a.178216602207616.45044.17 8212455541364/1534655089897087/?type=3&theater

Sahaj, T. (2012). Aktywność stadionowa kibicowskich grup „ultras” jako przejaw specyficznej komunikacji społecznej. Kultura i Społeczeństwo, (3), 27-49. doi: 10.2478/v10276-012-0022-4

Sahaj, T. (2007). Fani futbolowi. Historyczno-społeczne studium zjawiska kibicowania. Poznań: Wydawnictwo AWF.

Skutnik, J. (2006). Muzeum sztuki – przestrzeń edukacji. W: M. Popczyk (red), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao (s. 236-248). Katowice: Muzeum Śląskie.

Stebelska-Tomaszewska, A. (2016, 18 listopada). Wykaz muzeów wpisanych do Państwowego Rejestru Muzeów. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pobrane z: http://bip.mkidn.gov.pl/pages/rejestry-ewidencje-archiwa-wykazy/rejestry-muzeow.php

Szlendak, T. (2010). Wielozmysłowa kultura iwentu. Skąd się wzięła, czym się objawia i jak w jej ramach ocenić dobra kultury? Kultura Współczesna, (4), 80-97.

Waśkowski, Z. (2011). Integracyjna rola sportu we współczesnym świecie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (78), 25-34.

Waśkowski, Z. (2007). Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Wielu autorów. (2017, 4 stycznia). Nowohucki sport sprzed lat [Audycja radiowa]. Radio Kraków. Pobrane z: http://www.radiokrakow.pl/audycje/przed-hejnalem/nowohucki-sport-sprzed-lat/

Zabłocka-Kos, A. (2013). Więcej intelektu, mniej emocji. W poszukiwaniu równowagi narracji w muzeach historycznych w Polsce. Herito, (13), 82-99.

Zduńczyk, E. (2015). Człowiek w muzeum, czyli rzecz o edukacji, wychowaniu i rozrywce. Fides et Ratio, 1(21), 169-184.

Znaniecki, F. (1930). Socjologia wychowania (tom II). Warszawa: Naukowe Towarzystwo Pedagogiczne.

Żygulski jun., Z. (1982). Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa. Warszawa: PWN.



Data publikacji: 2020-10-23 11:35:19
Data złożenia artykułu: 2020-09-15 19:08:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 505
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 109

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Barbara Cyrek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.