Innowacje a komercjalizacja wiedzy

Sebastian Madej

Streszczenie w języku polskim


W artykule podjęty jest temat procesów zmian w uczelniach. Główna teza jest oparta na założeniu, że motorem procesów zmian w uczelniach są innowacje społeczne. Autor przygląda się zagadnieniu zmiany paradygmatu roli uczelni od koncepcji uniwersytetu czysto naukowego po uczelnię komercjalizującą wyniki badań naukowych, wskazując na jej genezę związaną z sieciami społecznymi. W tym kontekście definiowane jest pojęcie innowacji społecznej w perspektywie jej odbiorców. Przedstawione są przykłady innowacji społecznych w relacjach uczelni z aktorami zewnętrznymi: studia przypadków ISIS Innovation z Oxfordu i TuTech z Hamburga oraz koncepcję klastrów, jako najwyżej dotychczas rozwiniętą postać sieci społecznych z aktywnym udziałem uczelni. Autor poddaje analizie, jak idea zmiany może przyczynić się do rozwoju uczelni. Tekst zamyka podsumowanie, w którym podkreślona jest wartość systematycznych innowacji społecznych zachodzących w organizacji uczelni, które generowane są zawsze przez konkretne osoby.

Słowa kluczowe


W artykule podjęty jest temat procesów zmian w uczelniach. Główna teza jest oparta na założeniu, że motorem procesów zmian w uczelniach są innowacje społeczne. Autor przygląda się zagadnieniu zmiany paradygmatu roli uczelni od koncepcji uniwersytetu

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Andrzejewski, Bolesław. 1989. Wilhelm von Humboldt. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo "Wiedza Po­wszechna".

Brzeziński, Jerzy M. 2012. Po co Akademia? O dostojeństwie nauki, „Nauka", nr 2, s. 21-31.

Drucker, Peter F. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Drucker, Peter F. 1950. The new society. The anatomy of industrial order. New York: Harper Brothers Publishers.

Frankowska, Marzena (red). 2012. Tworzenie wartości w klastrze. Warszawa: PARP.

Fukuyama, Francis. 2005. Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Humboldt, Wilhelm. 1947. Ideen zu einem Versuch Die Grenzen der Wirksamkeit des Staates. Wuppertal: Ley Wiegandt.

Isis Innovation. , dostęp 5 lipca 2014.

Klamut, Mirosława i Ewa Szostak (red.). 2010. jaka polityka spójności po roku 2013. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kotler, Philip i John A. Castilione. 2013. Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji. Warszawa: MT Biznes. Jonasz,

Władysław i Katarzyna Kozioł. 2007. Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Kubat, Katarzyna i Jarosław Marek Spychała. 2011. AErQ-AOrOS. W: S. Rudnicki (red.), Nowe perspektywy. Nauki społeczne dla gospodarki. Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.

Marciniak, Stefan. 1997. Innowacje i rozwój gospodarczy. Warszawa: Ośrodek Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej.

Matusiak, Krzysztof B. (red.). 2010. Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: PARP.

Matusiak, Krzysztof B. (red.). 2010. Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2010. Warszawa: PARP.

Mikosik, Stanisław. 1993. Teoria rozwoju gospodarczego Josepha A. Schumpetera. Warszawa: PWN.

Pietrzyk, Irena. 2002. Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich. Warszawa: PWN.

Podręcznik Oslo: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa: Organizacja Współ­ pracy Gospodarczej i Rozwoju, Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich 2008.

Santarek, Krzysztof (red.). 2008. Transfer technologii z uczelni do biznesu. Tworzenie mechanizmów transferu technologii. Warszawa: PARP.

Schumpeter, Joseph A. 1995. Kapitalizm, Socjalizm, Demokracja. Warszawa: PWN.

Szultka, Stanisław (red.). 2012. Klastry w sektorach kreatywnych - motory rozwoju miast i regionów. Warszawa: PARP.

Tarkowska, Elżbieta (red.). 2012. Intencje i skutki reformy szkolnictwa wyższego - dyskusja redakcyjna, „Kultura i Społeczeństwo", T. 56, nr 1, s. 3-36.

Tidd, Joe i John Bessant. 2011. Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organiza­cyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Trias de Bes, Fernando i Philip Kotler. 2013. Innowacyjność przepis na sukces. Model „od A do F". Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Whitfield, Percy Ronald. 1979. Innowacje w przemyśle. Warszawa: PWE.

Wise, Emily i Casper Hogenhaven (red.). 2012. Popytowe podejście do tworzenia innowacji- doświadczenia krajów skandynawskich. Warszawa: PARP.

Wissema, J.G. 2009. Towards the Third Generation University, Managing the university in transition. Wrocław: Wydawnictwo Zante.



Data publikacji: 2020-11-16 17:54:48
Data złożenia artykułu: 2020-11-16 13:58:23


Statystyki


Widoczność abstraktów - 470
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 52

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Sebastian Madej

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.