„Civil religion”, „the religion of the republic”, „the religion of democracy”, „social religion” i „a common faith” jako kategorie analityczne socjologii religii

Marcin Zarzecki

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest zarysowanie pól problemowych związanych z kategoriami analitycznymi o proweniencji filozoficznej, obecnymi jednak w socjologicznych interpretacjach. Transformacja ustrojowa w Polsce zainicjowała debatę o roli Kościoła w konstruowaniu systemu demokratycznego i w budowaniu etosu społeczeństwa obywatelskiego. Religia republiki (the religion of the republic), religia demokracji (the religion of democracy), religia amerykańskiego stylu życia (the religion of the American way of life), religia społeczna (social religion), wiara wspólnoty (a common faith), publiczna pobożność, publiczna teokracja, gnoza polityczna, nacjonalizm religijny, mistycyzm polityczny, świecka religia czy wreszcie religia obywatelska to tylko niektóre terminy, przy pomocy których reprezentanci nauk społecznych ujawniają zjawisko amalgamacji sfery władzy politycznej i sfery doświadczeń religijnych w społeczeństwie obywatelskim. Obszarem analitycznym w artykule są zatem kategorie integrujące zjawiska religijne z działaniami sensu stricto obywatelskimi. Należy podkreślić, że w społeczeństwie amerykańskim oraz w społeczeństwie hiszpańskim i polskim ukształtowały się odmienne modele religii obywatelskiej. W Stanach Zjednoczonych podstawową funkcją religii politycznej jest legitymizacja władzy państwowej, natomiast w Hiszpanii oraz w Polsce religia katolicka delegitymizowała struktury państwowe. Posługując się ideami J. J. Rousseau, J. Hoene-Wrońskiego, C. Schmitta, J. B. Metza, E. Voegelina, A. Besancona czy R. Bellaha spróbujemy określić analityczne i metodologiczne funkcjonalności wskazanych wyżej kategorii socjoreligijnych. W tekście powiążemy owe kategorie z danymi ogólnopolskiego badania omnibusowego serii Polski Pomiar Postaw i Wartości 2009 (n=1346) oraz Polskiego Pomiaru Postaw i Wartości 2010.

Słowa kluczowe


religia obywatelska; gnoza polityczna; mistyka polityczna; legitymizacja władzy; podmiotowość obywatelska; wartości i normy religijne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Alford, R. (1995). Religia i polityka. W: W. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów (s. 328-333). Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Baczko, B. (1964). Rousseau: samotność i wspólnota. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bellah, R. (1967). Civil Religion in America. Daedalus, (96), 1-21.

Bendix, R. (1975). Max Weber. Portret uczonego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Borowik, I. (1997). Procesy instytucjonalizacji i prywatyzacji religii w powojennej Polsce. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Casanova, J. (1991). Kościół wobec wyboru. Katolicyzm i demokratyzacja w Hiszpanii i w Polsce. Res Publica, (9-10), 11-25.

Casanova, J. (1998). Deprywatyzacja religii. W: W. Piwowarski (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów (s. 409-428). Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Davie, G. (2001). Global Civil Religion: A European Pespective. Sociology of Religion, 62(4), 455-473. doi: 10.2307/3712436

Frohnen, B. (1997). Does Robert Bellah Care about History? The Intercollegiate Review, 32(2), 19-26.

Grudzińska-Gross, I. (1999). Alexis de Tocqueville - klasyk na nasze czasy. Res Publica Nova, (1-2), 80-92.

Karpiński, J. (1997). ABC polityki. Warszawa: Alfa-Wero.

Katechizm Kościoła Katolickiego. (1994). Warszawa: Pallotinum.

Kehrer, G. (1997). Wprowadzenie do socjologii religii. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Komunikat CBOS. (2001). Religijność Polaków na przełomie wieków. Warszawa: CBOS.

Krasnodębski, Z. (1999). Max Weber. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krasnodębski, Z. (2000). Max Weber i jego analiza religii światowych. W: M. Weber, Etyka gospodarcza religii światowych (t. 1: Taoizm i konfucjanizm, s. I-XXXII). Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Kuderowicz, Z. (1998). Gnozimachia. Ostrzeżenie Hoene-Wrońskiego. W: J. Skoczyński (red.), Gnoza polityczna. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Legutko, R. (1985). Eric Voegelin: polityka i transcendencja. Znak, (9-10), 370-372.

Legutko, R. (1998). Gnoza polityczna: Besançon i Voegelin. W: J. Skoczyński (red.), Gnoza polityczna (s. 20-26). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Lenski, G. (1960). The Religious Factor: A Sociological Study of Religion's Impact on Politics, Economics, and Family Life. New York, NY: Doubleday.

Łukomski, P. (2001). Polityka jako religia i świątynia władzy. W: Kaczmarek B. (red.), Metafory polityki (s. 261-280). Warszawa: ELIPSA.

Mariański, J. (2000). Opór i konformizm. W: W. Zdaniewicz, T. Zembrzuski (red.), Kościół i religijność Polaków 1945-1999 (s. 195-208). Warszawa: Pallotinum.

Mariański, J. (2002). Kościół w warunkach radykalnych zmian społecznych. W: J. Mariański, S. Zaręba (red.), Metodologiczne problemy badań nad religijnością (s. 17-51). Ząbki: Pallotinum.

Meier, H., (2003/2004). Czym jest teologia polityczna? Wstępne uwagi na temat kontrowersyjnego pojęcia. Teologia Polityczna, (1), 178-184.

Metz, J. (2000). Teologia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Mica, A., Winczorek, J., Wiśniewski, R. (eds.). (2015). Sociologies of Formality and Informality. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang.

Michalik, J. (2000). Wokół konstytucji. W: P. Śpiewak (red.), Spór o Polskę 1989-99. Wybór tekstów prasowych (s. 469). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michel, P. (1995). Kościół katolicki a totalitaryzm. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.

Michel, P. (2000). Polityka i religia. Wielka przemiana. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Piwowarski, W. (red.). (1993). Słownik katolickiej nauki społecznej. Warszawa: PAX.

Piwowarski, W. (2000). Socjologia religii. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rousseau, J. J. (1762/1966). Umowa społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skarżyński, R. (1998). Koncepcja gnozy Erica Voegelina. W: J. Skoczyński (red.), Gnoza polityczna (s. 34-41). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Skorowski, H. (2000). Religia i tożsamość narodowa. W: W. Zdaniewicz, T. Zembrzuski (red.), Kościół i religijność Polaków 1945-1999 (s. 161-175). Warszawa: Pallotinum.

Tocqueville de, A. (1835/1976). O demokracji w Ameryce (t. 2). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Umińska, M. (1994). Słowo od tłumacza. W: E. Voegelin, Lud Boży (s. 5-12). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Voegelin, E. (1952/1992). Nowa nauka polityki. Warszawa: Aletheia.

Weber, M. (1984). Szkice z socjologii religii (J. Prokopiuk, H. Wandowski, tłum.). Warszawa: Książka i Wiedza.

Zaręba, S. (2000). Laicy - kobiety – młodzież. W: W. Zdaniewicz; T. Zembrzuski (red.), Kościół i religijność Polaków 1945-1999 (s. 59-80). Warszawa: Pallotinum.

Zarzecki, M. (2008). Koncepcja religii obywatelskiej jako paradygmatyczny model religii politycznej. Biuletyn Socjologii Religii. Collectanea Theologica, (4), 177-188.

Zarzecki, M. (2008). Prawo szari’a oraz system nauki prawa usul al. Fikh w analizie kulturowo-historycznej. W: W. Wysocki (red.), Patriae commodis serviens… (s. 511-524). Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Zarzecki, M. (2012). Religia i formy partycypacji społeczno-politycznej: empiryczne przyczynki do konstrukcji modelu religii obywatelskiej w Polsce. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, (13), 89–106.



Data publikacji: 2020-11-19 19:32:35
Data złożenia artykułu: 2020-11-19 19:11:35


Statystyki


Widoczność abstraktów - 678
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 332

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Marcin Zarzecki

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.