Wpływ pandemii COVID-19 na wizerunek osób z niepełnosprawnością w kontekście kreowania postaw społecznych

Jagoda Ochocka

Streszczenie w języku polskim


Każdy kryzys w pewien sposób zaburza działalność jednostki, organizacji i całego społeczeństwa, niosąc za sobą pewne zmiany, jak również konieczność podejmowania określonych działań. W sytuacji kryzysu olbrzymią rolę odgrywa komunikacja jednostek zaangażowanych w zwalczanie jego skutków. Pandemia COVID-19 jako przykład ogólnospołecznego kryzysu ma więc wpływ na przekazy medialne, będące formą komunikacji w społeczeństwie. Artykuł porusza zatem kwestię kreowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością poprzez kampanie społeczne w polskich mediach podczas pandemii. Autorka zakłada, że w trakcie pandemii COVID-19 sposób ich kształtowania mógł ulec zmianie w stosunku do obrazu tej mniejszości budowanego przed pandemią. Celem artykułu jest więc identyfikacja wizerunku osób z niepełnosprawnością budowanego przez media przed i w trakcie pandemii w kontekście zmiany postrzegania tej grupy przez społeczeństwo. Badanie obejmuje analizę materiałów wideo i graficznych kampanii publikowanych w polskich mediach w okresie jesień 2019–lato 2020, a także analizę wywiadów swobodnych przeprowadzonych z twórcami wskazanych kampanii. Zasugerowano również wstępne wnioski i rekomendacje do podejmowania dalszych działań w tym obszarze. 


Słowa kluczowe


niepełnosprawność; postawa społeczna; kampania społeczna; reklama społeczna; pandemia COVID-19

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Avalon Extreme. (2020a). O kampanii. https://extrasprawni.pl/o-kampanii

Avalon Extreme. (2020b). Kampania Extrasprawni. https://avalonextreme.pl/kampania-extrasprawni

Banach, I. (2016). Społeczny kontekst edukacji w procesie kształtowania postaw wobec osób niepełnosprawnych. Relacje. Studia z Nauk Społecznych, 1, 25–36.

Bieganowska, A. (2005). Model niepełnosprawności w mediach a postawy wobec osób niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna. Dwumiesięcznik Akademii Pedagogiki Specjalnej, 5, 362–371.

Buchnat, M. (2008). Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych. Nasze Forum, 1–2(29–30), 59–67.

Daszkiewicz, M. (2019). Kampanie społeczne o tematyce zdrowotnej – analiza treści i form przekazów komunikacyjnych. Zdrowie i style życia: wyzwania ekonomiczne i społeczne, 153, 269–298.

Fundacja Avalon. (2020). Historia i misja. https://www.fundacjaavalon.pl/info_o_fundacji/misja.html

Fundacja Neuron +. (2020a). Fundacja Neuron+. https://stopbarierom.pl/fundacja-neuron/?gclid=EAIaIQobChMI3OCqxJyv7AIVENd3Ch0WZAVoEAAYASAAEgIWwvD_BwE

Fundacja Neuron+. (2020b). O kampanii. https://stopbarierom.pl/kampania-stop-barierom

Fundacja Nie widząc przeszkód. (2020). O nas. http://niewidzacprzeszkod.pl/o-nas

Fundacja SM – Walcz o siebie. (2020). Kampania 2019. http://www.sm-walczosiebie.pl/historia-kampanii/kampania-2019

Fundacja SM – Walcz o siebie. (2020b). Historii kampanii. http://www.sm-walczosiebie.pl/historia-kampanii

gov.pl. (2019, 26 grudnia). Widzisz różnice…? Rusza kolejna kampania dotycząca dostępności. https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/widzisz-roznice-rusza-kolejna-kampania-dotyczaca-dostepnosci

Informacja prasowa niepelnosprawni.pl. (2020). Rehabilituj się online z Fundacją Avalon. http://niepelnosprawni.pl/ledge/x/955603

Kaczmarek-Śliwińska, M. (2019). The Specificity of Crisis Management in Social Media from the Perspective of W.T. Coombs’ Situational Crisis Communication Theory. Studia Medioznawcze, 20(4/79), 318–332.

Konecki, K. T. (2012). Recenzja książki Ervinga Goffmana pt. „Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia” (Nomos 2010, tłum. S. Burdziej), Kultura i Wychowanie, 4(2), 176–179.

Kotler, Ph. Keller, K. (2017). Marketing. Rebis.

Kudełko, N. (2019). Wpływ reklamy społecznej na deklarowane zachowania odbiorców na przykładzie studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2(15), 106–124.

Marciniak, B. (2016). Metodyczne aspekty pomiaru deklaratywnych i utajonych postaw. Handel Wewnętrzny, 4(363), 153–161.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. (2020, 29 czerwca). O programie. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/o-programie

Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna. Zysk i S-ka.

Nowak, K. (2015). Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych ruchowo. Annales Universitatis Marie Skłodowska-Curie, XXVIII, 1, 67–81.

Nowak, S. (1973). Teorie postaw. PWN.

Pawełczyk, P., Jankowiak, B. (2013). Studenci a polityka. Badanie komponentu emocjonalnego postaw. Studia Edukacyjne, 27, 325–335.

PFRON. (2020). Kampania Widzialni (Nie)widzialni. https://www.pfron.org.pl/komunikaty-z-regionu/szczegoly-komunikatu/news/kampania-widzialni-niewidzialni/

Piątek, K. (2015). Kampanie społeczne jako narzędzia zmiany postaw wobec osób z niepełnosprawnością. Media i Społeczeństwo, 5, 136–149.

Przywara, P. (2012). News a fakt – wokół relacji między medialnym obrazem świata a rzeczywistością. Komunikacja społeczna. Czasopismo Elektroniczne, 1, 13–22.

Rzyska, A. (2018). Framing w badaniach szkolnictwa wyższego – przegląd międzynarodowych periodyków naukowych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(51), 117–139.

Sienkiewicz, J. (2020, 8 czerwca). The Lockdown: Teatr 21 przeciw społecznemu wykluczeniu ludzi z niepełnosprawnościami.

Skura, M. (2018). Postawy wobec osób z niepełnosprawnością a postawy osób z niepełnosprawnością ruchową wobec ludzi z innym rodzajem niepełnosprawności – próba porównania. Szkoła Specjalna. Dwumiesięcznik Akademii Pedagogiki Specjalnej, 5, 343–352.

Statut Fundacji SM – Walcz o siebie. (2020). Statut Fundacji. http://www.sm-walczosiebie.pl/wp-content/uploads/2016/08/Statut.pdf

Struck-Peregończyk, M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska. Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, 4(8), 22–31.

Szkoła Motywacji. (2020). Idea Szkoły Motywacji. http://www.szkola-motywacji.pl/idea

Teatr 21. (2020, 6 czerwca). The lockdown [wideo]. https://www.youtube.com/watch?v=aG8741bAmWU

Teatr 21. (2020). O nas. https://teatr21.pl/o-nas

Walęcka-Matyja, K. (2013). Psychologiczne i społeczno-kulturowe determinanty postaw wobec osób niepełnosprawnych oraz ich rodzin. W: E. Zasępa (red.), Doświadczanie choroby i niepełnosprawności (s. 24–38). Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Właśnie po to. (2020, 2 marca). SPOT promujący kampanię społeczną „WŁAŚNIE PO TO” 30 sek. (tłumaczenie migowe).

Właśnie po to. (2020a). Idea kampanii. https://wlasniepoto.biz.pl/idea-kampanii-wlasnie-po-to/

Właśnie po to. (2020b) O co chodzi w naszej akcji? https://wlasniepoto.biz.pl/

Właśnie po to. (2020c). Ambasador. https://wlasniepoto.biz.pl/ambasador/

Wojciszke, B. (2019) Psychologia społeczna. Scholar.

Wójciuk, A. (2017). Reklama komercyjna i reklama społeczna – różnice i podobieństwa. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne, 16, 27–43.

Wp.pl. (2020). Koronawirus. Kancelaria premiera publikuje spot. https://wideo.wp.pl/koronawirus-kancelaria-premiera-publikuje-spot-6488445767616129v

Wróblewska, M. (2018). Kampanie reklamowe społecznie pożyteczne, pożądane i potrzebne. Rynek – Społeczeństwo – Kultura, 2(28), 25–29.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2020.8.2.126-140
Data publikacji: 2021-05-18 13:49:25
Data złożenia artykułu: 2021-05-18 11:29:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 639
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 572

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Jagoda Ochocka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.