Poczucie koherencji dziewcząt z anoreksją i bulimią psychiczną
Dublin Core | PKP Metadata Items | Metadane dla dokumentu | |
1. | Tytuł | Tytuł dokumentu | Poczucie koherencji dziewcząt z anoreksją i bulimią psychiczną |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Anna Wiatrowska |
3. | Przedmiot | Dyscyplina(y) | |
3. | Przedmiot | Słowo(a) kluczowe | poczucie koherencji (SOC); anoreksja psychiczna; bulimia psychiczna |
4. | Description | Abstrakt | Celem pracy było określenie poziomu poczucia koherencji (SOC) dziewcząt z anoreksją i bulimią psychiczną z wykorzystaniem Kwestionariusza Orientacji Życiowej A. Antonovsky’ego SOC- 29 (The Sense of Coherence Questionnaire – SOC). Skala składa się z 29 pozycji i pozwala oszacować ogólne poczucie koherencji oraz trzy jego komponenty: zrozumiałość, zaradność i sensowność. Przebadano 40 dziewcząt z rozpoznaniem anoreksja psychiczna oraz 40 dziewcząt z rozpoznaniem bulimia psychiczna, według kryterium DSM‑IV, tworzących podstawową grupę badawczą. Dla porównania przebadano też grupę składającą się z dziewcząt bez zaburzeń odżywiania. Dziewczęta z zaburzeniami odżywiania wykazały zdecydowanie niższe poczucie koherencji (SOC) oraz jej składowych, co nie sprzyja zachowaniom prozdrowotnym, a tym samym może powodować pogorszenie stanu zdrowia i utrudniać proces leczenia. Najniższą wartość u dziewcząt z zaburzeniami odżywiania osiągnęła składowa sensowność, która wyraża emocjonalno‑motywacyjną stronę poczucia koherencji. Nie stwierdzono różnic w natężeniu składowych poczucia koherencji w podgrupach dziewcząt z zaburzeniami odżywiania, co oznacza, że dziewczęta z anoreksją i bulimią psychiczną charakteryzowały się zbliżonymi zasobami odpornościowymi i możliwościami adaptacyjnymi. |
5. | Wydawca | Organizing agency, location | www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl |
6. | Współpraca | Sponsor(rzy) | |
7. | Date | (YYYY-MM-DD) | 2015-07-09 |
8. | Typ | Status & genre | Recenzowany artykuł |
8. | Typ | Typ | |
9. | Format | Format pliku | |
10. | Identyfikator | Uniform Resource Identifier | https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/1100 |
10. | Identyfikator | Digital Object Identifier (DOI) | http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2013.32.0.276 |
11. | Źródło | Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) | Lubelski Rocznik Pedagogiczny; Vol 32 (2013) |
12. | Język | Polish=PL | pl |
13. | Relacje | Supp. Files | |
14. | Coverage | Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.) | |
15. | Prawa | Prawa autorskie i zasady wykorzystania |
Prawa autorskie (c) 2015 Anna Wiatrowska![]() Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License. |