Indeksowane metadane

Skale obserwacyjne do oceny rozwoju poznawczego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG) – charakterystyka narzędzia


 
Dublin Core PKP Metadata Items Metadane dla dokumentu
 
1. Tytuł Tytuł dokumentu Skale obserwacyjne do oceny rozwoju poznawczego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG) – charakterystyka narzędzia
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Beata Papuda-Dolińska; Instytut Badań Edukacyjnych UW; Polska
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Anna Błaszczak; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii; Instytut Badań Edukacyjnych UW
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Katarzyna Wiejak; Instytut Badań Edukacyjnych UW
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Tomasz Knopik; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Grażyna Krasowicz-Kupis; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Magdalena Łuniewska-Etenkowska; Instytut Badań Edukacyjnych UW
 
2. Autor Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj Piotr Zieliński; Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Instytut Badań Edukacyjnych UW
 
3. Przedmiot Dyscyplina(y)
 
3. Przedmiot Słowo(a) kluczowe diagnoza funkcjonalna, skale KAPP_S, niepełnosprawność intelektualna, skale obserwacyjne
 
4. Description Abstrakt

Wprowadzenie: Na gruncie edukacji diagnoza kryterialna zaburzenia nie daje wystarczających podstaw do zaplanowania wsparcia edukacyjno-terapeutycznego. Charakterystyka funkcjonalna uzupełniająca dane z diagnozy nozologicznej pokazuje zarówno możliwości, jak i trudności w funkcjonowaniu w codziennym kontekście życiowym.

Cel badań: Celem artykułu jest prezentacja skal obserwacyjnych do oceny funkcjonowania w sferze poznawczej osób z niepełnosprawnością intelektualną stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG) w wieku od 6. do 25. roku życia, które są elementem baterii diagnostycznej KAPP.

Stan wiedzy: Aktualne instrumentarium diagnostyczne do oceny funkcjonalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim poza Systemem Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3 zawiera narzędzia zdezaktualizowane lub nienormalizowane. Na gruncie polskim istnieje potrzeba uzupełnienia tego katalogu.

Podsumowanie: Skale są przeznaczone do diagnozy funkcjonalnej wykonywanej przez pedagogów specjalnych, psychologów, specjalistów. Przedstawiono założenia teoretyczne konstrukcji skal oraz etapy tego procesu, który obejmował: badania pilotażowe, badania normalizacyjne oraz badania walidacyjne. Opisano również własności psychometryczne skal oraz dane potwierdzające trafność zbieżną i różnicową. Ostatni rozdział prezentujący pola do interpretacji wyników (porównania interindywidualne, intraindywidualne oraz między równoległymi perspektywami rodzica i nauczyciela w modelu diagnozy 270 stopni) daje specjalistom wiedzę na temat możliwości wykorzystania narzędzi w codziennej pracy diagnostyczno-terapeutycznej.

 
5. Wydawca Organizing agency, location www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl
 
6. Współpraca Sponsor(rzy)
 
7. Date (YYYY-MM-DD) 2023-08-28
 
8. Typ Status & genre Recenzowany artykuł
 
8. Typ Typ
 
9. Format Format pliku PDF
 
10. Identyfikator Uniform Resource Identifier https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/15097
 
10. Identyfikator Digital Object Identifier (DOI) http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.2.117-133
 
11. Źródło Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) Lubelski Rocznik Pedagogiczny; Vol 42, No 2 (2023)
 
12. Język Polish=PL pl
 
13. Relacje Supp. Files Bez nazwy (13KB)
 
14. Coverage Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.)
 
15. Prawa Prawa autorskie i zasady wykorzystania Prawa autorskie (c) 2023 Beata Papuda-Dolińska
Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.