Skale obserwacyjne do oceny rozwoju poznawczego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG) – charakterystyka narzędzia
Dublin Core | PKP Metadata Items | Metadane dla dokumentu | |
1. | Tytuł | Tytuł dokumentu | Skale obserwacyjne do oceny rozwoju poznawczego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG) – charakterystyka narzędzia |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Beata Papuda-Dolińska; Instytut Badań Edukacyjnych UW; Polska |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Anna Błaszczak; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii; Instytut Badań Edukacyjnych UW |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Katarzyna Wiejak; Instytut Badań Edukacyjnych UW |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Tomasz Knopik; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Grażyna Krasowicz-Kupis; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Magdalena Łuniewska-Etenkowska; Instytut Badań Edukacyjnych UW |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Piotr Zieliński; Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Instytut Badań Edukacyjnych UW |
3. | Przedmiot | Dyscyplina(y) | |
3. | Przedmiot | Słowo(a) kluczowe | diagnoza funkcjonalna, skale KAPP_S, niepełnosprawność intelektualna, skale obserwacyjne |
4. | Description | Abstrakt | Wprowadzenie: Na gruncie edukacji diagnoza kryterialna zaburzenia nie daje wystarczających podstaw do zaplanowania wsparcia edukacyjno-terapeutycznego. Charakterystyka funkcjonalna uzupełniająca dane z diagnozy nozologicznej pokazuje zarówno możliwości, jak i trudności w funkcjonowaniu w codziennym kontekście życiowym. Cel badań: Celem artykułu jest prezentacja skal obserwacyjnych do oceny funkcjonowania w sferze poznawczej osób z niepełnosprawnością intelektualną stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG) w wieku od 6. do 25. roku życia, które są elementem baterii diagnostycznej KAPP. Stan wiedzy: Aktualne instrumentarium diagnostyczne do oceny funkcjonalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim poza Systemem Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3 zawiera narzędzia zdezaktualizowane lub nienormalizowane. Na gruncie polskim istnieje potrzeba uzupełnienia tego katalogu. Podsumowanie: Skale są przeznaczone do diagnozy funkcjonalnej wykonywanej przez pedagogów specjalnych, psychologów, specjalistów. Przedstawiono założenia teoretyczne konstrukcji skal oraz etapy tego procesu, który obejmował: badania pilotażowe, badania normalizacyjne oraz badania walidacyjne. Opisano również własności psychometryczne skal oraz dane potwierdzające trafność zbieżną i różnicową. Ostatni rozdział prezentujący pola do interpretacji wyników (porównania interindywidualne, intraindywidualne oraz między równoległymi perspektywami rodzica i nauczyciela w modelu diagnozy 270 stopni) daje specjalistom wiedzę na temat możliwości wykorzystania narzędzi w codziennej pracy diagnostyczno-terapeutycznej. |
5. | Wydawca | Organizing agency, location | www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl |
6. | Współpraca | Sponsor(rzy) | |
7. | Date | (YYYY-MM-DD) | 2023-08-28 |
8. | Typ | Status & genre | Recenzowany artykuł |
8. | Typ | Typ | |
9. | Format | Format pliku | |
10. | Identyfikator | Uniform Resource Identifier | https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/15097 |
10. | Identyfikator | Digital Object Identifier (DOI) | http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.2.117-133 |
11. | Źródło | Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) | Lubelski Rocznik Pedagogiczny; Vol 42, No 2 (2023) |
12. | Język | Polish=PL | pl |
13. | Relacje | Supp. Files |
Bez nazwy (13KB) |
14. | Coverage | Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.) | |
15. | Prawa | Prawa autorskie i zasady wykorzystania |
Prawa autorskie (c) 2023 Beata Papuda-Dolińska![]() Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License. |