Introcepcja wartości moralnych jako zadanie i wyzwanie dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
Streszczenie w języku polskim
Wychowanie ku wartościom, mimo że jest ważnym, a może najważniejszym, zadaniem szkolnej edukacji, wiąże się z wieloma trudnościami. Przyczyny i uwarunkowania tego stanu są złożone. Ważnym uwarunkowaniem są ,,oscylacje” aksjologiczne w szeroko rozumianym środowisku społecznym, chaos aksjologiczny prowadzący do aksjologicznej ,,ślepoty”. Jednym z kluczowych zagadnień wychowania ku wartościom, w tym wartościom moralnym, jest introcepcja wartości.
W poniższym opracowaniu ukazane zostaną w skrótowej formie: istota wartości moralnych oraz zarys teoretycznych podstaw introcepcji wartości. Dokonana zostanie również analiza podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej pod kątem możliwości introcepcji wartości moralnych. Podjęta zostanie próba nakreślenia zadań dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.