Świadczenie usług administracji publicznej za pośrednictwem platformy ePUAP na przykładzie wojewódzkich urzędów ochrony zabytków w Polsce
Streszczenie w języku polskim
Zapoczątkowana w połowie XX w. rewolucja cyfrowa doprowadziła do przemian społecznych i technologicznych, a w konsekwencji do ukształtowania się społeczeństwa informacyjnego. Zmieniająca się rzeczywistość nie pozostała bez wpływu na świadczenie usług publicznych. Dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych doszło do powstania e-administracji. Jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w polskiej e-administracji jest platforma ePUAP, która służy do elektronicznej komunikacji petentów z organami administracji publicznej w ustandaryzowany sposób. Jej znaczenie wzrosło zwłaszcza w okresie pandemii COVID-19 w związku z wprowadzanymi środkami izolacji społecznej. Celem artykułu jest analiza wykorzystywania platformy ePUAP do świadczenia usług publicznych na przykładzie wojewódzkich urzędów ochrony zabytków w Polsce w oparciu o przeprowadzone badania oraz informacje uzyskane w trybie dostępu do informacji publicznej. Zdaniem autora brak powszechnie dostępnych, szczegółowych danych statystycznych dotyczących platformy ePUAP utrudnia ocenę jej funkcjonowania w praktyce oraz planowanie dalszych działań na rzecz jej rozwoju.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bednarski P., Wpływ pandemii COVID-19 na cyfryzację administracji publicznej, [in:] Wpływ epidemii COVID-19 na działalność administracji publicznej, red. J. Korczak, M. Mielczarek-Mikołajów, Wrocław 2023.
Ganczar M., Sytek A., Informatyzacja administracji publicznej, Warszawa 2022.
Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r., Warszawa–Szczecin 2023.
Karpiuk M., Chałubińska-Jentkiewicz K., Informacja i informatyzacja w administracji publicznej, Warszawa 2015.
Michalczuk G., Zalewska-Bochenko A., Platforma ePUAP jako przykład elektronizacji usług administracji publicznej dla ludności, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 450.
Najwyższa Izba Kontroli, Realizacja usług publicznych dla obywateli z wykorzystaniem platformy ePUAP, Warszawa 2021.
Najwyższa Izba Kontroli, Świadczenie usług publicznych w formie elektronicznej na przykładzie wybranych jednostek samorządu terytorialnego, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2016.
Werner J., Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej w relacjach urząd-klient (e-administracji), „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2017, vol. 2(25).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ppa.2024.8.167-178
Data publikacji: 2024-12-30 23:08:30
Data złożenia artykułu: 2024-08-27 17:35:51
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.