
Historia, socjologia, kulturoznawstwo
DOI:10.17951/sb.2015.9.71
Studia Białorutenistyczne 9/2015

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

Sytuacja polityczna na Białorusi nie znajduje się w centrum zainteresowań zarówno 
Rzeczpospolitej, jak również samych Polaków. Pomimo że Białoruś jest naszym 
wschodnim sąsiadem, nie znamy jej historii i kultury. Polacy postrzegają Białoruś 

jedynie przez pryzmat Aleksandra Łukaszenki, który rządzi tym krajem od 21 lat. 
Zatem celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie, w jaki sposób na łamach 

„Gazety Wyborczej” i  „Rzeczpospolitej” opisywane były wybory prezydenckie na 
Białorusi w latach 1994–2010. Pisząc o wyborach, mam na myśli cały proces wybor-
czy, czyli kampanię, wybory oraz reakcje opinii publicznej na ich wynik. 

„Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita” to największe dzienniki w Polsce, które 
w omawianym okresie ukazywały się nieprzerwanie i miały spory wpływ na kształto-
wanie opinii publicznej w Polsce. 

W marcu 1994 roku Rada Najwyższa Białorusi uchwaliła nową konstytucję, któ-
ra wprowadziła urząd prezydenta. Pierwsze wybory głowy państwa zaplanowano na 
czerwiec 1994 roku. Chęć objęcia tej funkcji zgłosiło aż 19 kandydatów, jednak tylko 
6 z nich zdołało zebrać wymaganą liczbę 100 tys. podpisów niezbędnych do zgłosze-
nia kandydatury. Wśród kandydatów do fotela prezydenckiego znaleźli się Aleksander 
Łukaszenka, premier Wiaczesław Kiebicz, były Przewodniczący Rady Najwyższej 
Stanisław Szuszkiewicz, przywódca Białoruskiego Frontu Ludowego (BFL) Zenon 
Paźniak, Aleksander Dubko oraz Wasyl Nowikau1. 

1	 E. Mironowicz, Białoruś, Warszawa 1999, s. 242.

Ireneusz Makuchowski 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (Polska)
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin (Poland)

E-mail: imakuchowski@vp.pl

Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 
1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej” 
i „Rzeczpospolitej”
Прэзідэнцкія выбары на Беларусі ў 1994–2010 гадах на старонках „Газеты Выборчай”  
і „Рэчы Паспалітай” 

The presidential election in Belarus between 1994 and 2010 in „Gazeta Wyborcza” and 
„Rzeczpospolita”

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



Ireneusz Makuchowski 72

Studia Białorutenistyczne 9/2015

W kwietniu 1994 roku rozpoczęła się pierwsza w historii Białorusi kampania wy-
borcza na urząd prezydenta. Na łamach „Gazety Wyborczej” zaprezentowano sylwetki 
najpoważniejszych kandydatów. Stwierdzono, że największe szanse na zwycięstwo 
posiada W. Kiebicz, który cieszy się dużym poparciem wśród białoruskiej biurokracji. 
Podkreślano, że urzędującego premiera wspierają media państwowe. Wśród kandyda-
tów posiadających szansę na zwycięstwo wymieniono jeszcze Z. Paźniaka i S. Szusz-
kiewicza. Małe szanse na wygraną dawano Aleksandrowi Łukaszence. Uznano, że po 
rozwiązaniu komisji antykorupcyjnej, która była tubą propagandową jego polityki, 
stanowił on mniejsze zagrożenie2. 

Przegląd informacji w kolejnych tygodniach wskazuje na bardzo małe zaintereso-
wanie redakcji „Gazety Wyborczej” wyborami prezydenckimi na Białorusi. W maju 
1994 roku pojawił się tylko jeden artykuł informujący o kampanii wyborczej. Po raz 
kolejny zaprezentowano sylwetki osób ubiegających się o fotel prezydenta, podając 
również liczbę zebranych podpisów pod kandydaturą. Podkreślano, że premier W. Kie-
bicz w swojej kampanii wykorzystywał środki z budżetu państwa i rzeszę urzędników. 
Pisano, że podpisy pod jego kandydaturą były zbierane z naruszeniem norm demo-
kratycznych. W kołchozach – przed wypłatą, a wśród studentów – przed zbliżającą 
się sesją. Pisano, że A. Łukaszenka popierał ideę rosyjsko-białoruskiej konfederacji 
państwowej, w tym celu często odwiedzał Rosję. Podkreślano, że kandydaci (z pomi-
nięciem W. Kiebicza) na prezydenta mają ograniczony dostęp do środków masowego 
przekazu3.

W kolejnych tygodniach brak nawet drobnej wzmianki o białoruskiej kampanii 
prezydenckiej. Na łamach „Gazety” dopiero na dzień przed wyborami pojawił się in-
teresujący mnie artykuł4, natomiast redakcja „Rzeczpospolitej” dopiero w drugiej po-
łowie czerwca zainteresowała się wyborami na Białorusi5. 

Na łamach „Rzeczpospolitej” przypomniano o ustanowieniu przez Radę Najwyż-
szą Białorusi (RNB) nowej konstytucji, opisano konflikt pomiędzy W. Kiebiczem 
a Szuszkiewiczem, który zakończył się dymisją tego ostatniego z  funkcji przewod-
niczącego RNB. Podobnie jak w „Gazecie” podkreślano różnice możliwości w pro-
wadzeniu kampanii wyborczej. Premierowi Kiebiczowi zarzucano cyniczne wyko-
rzystywanie mediów publicznych do celów wyborczych. Przedstawiono również 
charakterystykę opozycji antykomunistycznej, uznając że jest wewnętrznie podzie-
lona. Stanisław Szuszkiewicz, w przeszłości zwolennik BFL, jest kontrkandydatem 
Zenona Paźniaka, lidera BFL. Zauważono, że wśród społeczeństwa białoruskiego pa-
nuje przekonanie, o zbytnim radykalizmie Paźniaka, Szuszkiewicza natomiast uznaje 
się za polityka umiarkowanego6. W „Gazecie” natomiast podsumowano ostatnie dni 

2	 C. Goliński, Fortelem ku prezydenturze, „Gazeta Wyborcza”, 2 marca 1994. 
3	 Idem, Siedmiu chętnych do nowego fotela, „Gazeta Wyborcza”, 24 maja 1994.
4	 Idem, Kiebicz najrówniejszy, „Gazeta Wyborcza”, 24 maja 1994.
5	 P. Kościński, Wybory prezydenckie na Białorusi, w poszukiwaniu silnego przywódcy, „Rzeczpo-

spolita”, 18–19 czerwca 1994.
6	 Ibidem. 

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



73Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej”…

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

kampanii wyborczej, zwrócono uwagę na małe zainteresowanie społeczeństwa wybo-
rami prezydenckimi. Świadczyła o tym rozmowa dziennikarza z mieszkańcem Miń-
ska, pytał – Na kogo będziesz głosował?… Bo ja wiem? … Pewnie na Żyrynowskiego. 
Cezary Goliński pisał, że kampania wyborcza była mało zauważalna na ulicach Miń-
ska, brakowało dużej ilości plakatów i ulotek wyborczych, autor podkreślił, że każdy 
z komitetów otrzymał jedynie 800 dol. na prowadzenie kampanii. Najważniejszym 
elementem kampanii stały się wiece. Goliński pisał także o zamachu na Aleksandra 
Łukaszenkę, który przez białoruskie media został strywializowany, Łukaszenkę zaś 
oskarżono o to, że strzelał sam do siebie7. W tym miejscu należy przypomnieć, że mi-
licja po przeprowadzonym śledztwie podała, że do samochodu strzelano z odległości 
nie większej niż metr, co stoi w sprzeczności z wersją prezentowaną przez komitet wy-
borczy A. Łukaszenki, który przekonywał białoruską opinię publiczną, że miał miej-
sce zamach. Pomimo ataków telewizji rządowej rzekomy zamach wzmocnił pozycję 
Łukaszenki8. 

Pierwsza tura wyborów przyniosła zwycięstwo Aleksandrowi Łukaszence, który 
otrzymał 45 proc. głosów. Premier Kiebicz miał 17,4 proc. poparcia. Z. Paźniak otrzy-
mał 13 proc., S. Szuszkiewicz 10 proc., natomiast W. Nowikaua poparło 5 proc. wy-
borców9. W artykułach podsumowujących wyniki pierwszej tury wyborów na łamach 
„Rzeczpospolitej” możemy przeczytać o  zaskoczeniu, jakie wywołało zwycięstwo 
Aleksandra Łukaszenki. Podkreślano, że pomimo poparcia mediów i  nomenklatury 
w trudnej sytuacji znalazł się premier Kiebicz, którego społeczeństwo obarczało od-
powiedzialnością za trudną sytuację gospodarczą Białorusi10. Wysoki wynik A. Łu-
kaszenki uznano za wyraz frustracji Białorusinów, zwrócono uwagę, że zwycięzca 
pierwszej tury optuje za odbudową Związku Radzieckiego, jego wielkim idolem jest 
Feliks Dzierżyński, a  receptą na rozwiązanie problemów gospodarczych jest uwię-
zienie skorumpowanych polityków11. W artykule Sunie buldożer Białorusią opubli-
kowanym na łamach „Gazety Wyborczej” C. Goliński prezentuje sylwetkę Aleksan-
dra Łukaszenki, przypomina o  jego pracy w komisji do spraw korupcji w organach 
państwowych i bezpardonowym oskarżeniu S. Szuszkiewicza o defraudacje pieniędzy 
państwowych. Według Golińskiego Łukaszenka jest populistą, który głosząc hasła 
antykorupcyjne i wieszcząc powrót czasów sowieckich, zdobył wśród społeczeństwa 
ogromne poparcie. Zauważył jednak, że jeżeli Łukaszenka wygra wybory, może mieć 
spory problem, ponieważ zdobycie władzy jest dla niego nie środkiem do celu, lecz 
samym celem. Goliński wspomniał również o otoczeniu Łukaszenki, które składało 
się z ludzi wykształconych, kompetentnych i, co najważniejsze, chcących zachować 
suwerenność państwową Białorusi12. Maja Narbutt na łamach „Rzeczpospolitej” w ar-

7	 C. Goliński, Kiebicz najrówniejszy, „Gazeta Wyborcza”, 24 maja 1994.
8	 A. Brzeziecki, M. Nocuń, Łukaszenka niedoszły Car Rosji, Kraków 2014, s. 64.
9	 E. Mironowicz, op. cit., s. 242, 243. 

10	 M. Narbutt, Wyjątkowa pozycja Kiebicza, „Rzeczpospolita”, 24 czerwca 1994.
11	 Eadem, Łukaszenko faworytem, „Rzeczpospolita”, 24 czerwca 1994.
12	 C. Goliński, Sunie buldożer Białorusią, „Gazeta Wyborcza”, 7 lipca 1994.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



Ireneusz Makuchowski 74

Studia Białorutenistyczne 9/2015

tykule pt. Kto będzie ojcem narodu zauważa, że Białorusini obrali kierunek, w jakim 
ma iść ich kraj już w czerwcu, odrzucając kandydatów prodemokratycznych i proza-
chodnich. Twierdzi, że między Kiebiczem a  Łukaszenką nie ma większych różnic, 
obaj popierają integrację z Rosją i obaj mówią o restauracji Związku Radzieckiego. 
Autorka zauważa jednak pewną zmianę, która zaszła w społeczeństwie białoruskim. 
W pierwszej turze większość nie głosowała za kandydatem władzy, co wcześniej było 
niemożliwe. Pisała, że Białorusini głosując na Łukaszenkę, zagłosowali za  zmianą 
rządzącego układu. M. Narbutt twierdziła, że wybory na prezydenta Białorusi były 
plebiscytem na nowego ojca narodu, uważała, że konkurs ten wygra Aleksander Łuka-
szenka, zastanawiała się, w jaki sposób zbuduje swoją prezydenturę, ponieważ jedynie 
na hasłach antykorupcyjnych nie można stworzyć programu politycznego13.

W drugiej turze wyborów prezydenckich na Białorusi zwyciężył Aleksander Łu-
kaszenka osiągając poparcie 80,34 proc. wyborców14. W komentarzach powyborczych 
zarówno na łamach „Gazety Wyborczej” jak i „Rzeczpospolitej” kreślono wizję przy-
szłości Białorusi pod rządami nowego prezydenta. C. Goliński zastanawiał się, czy 
Białoruś straci swoją suwerenność, czy też połączy się z Rosją15. W tym miejscu na-
leży przypomnieć, że A. Łukaszenka podczas kampanii wyborczej optował za przyłą-
czeniem Białorusi do Federacji Rosyjskiej16. M. Narbutt na łamach „Rzeczpospolitej” 
pisała o trudnych reformach, które stoją przed prezydentem i jego ekipą, a które mogą 
wpłynąć na spadek popularności prezydenta. Twierdziła, że po dymisji Kiebicza Łuka-
szenka będzie musiał znaleźć polityka, którego będzie mógł obarczyć trudną sytuacją 
ekonomiczną Białorusi17.

Redakcje „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” w niewielkim stopniu były za-
interesowane kampanią prezydencką na Białorusi, jak i samymi wyborami. Wystar-
czy podkreślić fakt, że pierwszy artykuł traktujący o kampanii wyborczej na łamach 
„Rzeczpospolitej” pojawił się dopiero 18 czerwca 1994 roku, czyli na kilka dni przed 
pierwszą turą wyborów. Większe zainteresowanie wyborami białoruskiego prezydenta 
wykazała „Gazeta Wyborcza”, podczas kampanii publikując dwa artykuły w miesiącu. 
W tym miejscu należy zauważyć, że w podobnym terminie odbywały się wybory pre-
zydenta Ukrainy, które w dużo większym stopniu interesowały obie redakcje. 

Kolejne, drugie wybory prezydenta Białorusi odbyły się 9 września 2001 roku. 
W tym miejscu należy przypomnieć, że zgodnie z konstytucją z 1994 roku wybory 
powinny się odbyć w 1999 roku, jednak A. Łukaszenka w 1996 roku przeprowadził 
w sposób niedemokratyczny reformę konstytucyjną. Zmiany w ustawie zasadniczej 
dały mu możliwość przedłużenia pierwszej kadencji. Urzędujący prezydent w  ten 

13	 M. Narbutt, Kto Będzie ojcem narodu, „Rzeczpospolita”, 9–10 lipca 1994.
14	 E. Mironowicz, op. cit., Warszawa 1999, s. 243. 
15	 C. Goliński, Ostatni dzień niepodległości?, „Gazeta Wyborcza”, 13 lipca 1994.
16	 A. Brzeziecki, M. Nocuń, op. cit., s. 62.
17	 M. Narbutt, Idol i jego Ekipa, „Rzeczpospolita”, 12 lipca 1994.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



75Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej”…

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

sposób ugruntował swoją władzę i doprowadził do ustanowienia na Białorusi reżimu 
autorytarnego18. 

Zbliżające się wybory spowodowały, że na łamach „Gazety Wyborczej” i „Rzecz-
pospolitej” pojawiło się sporo artykułów. Obie redakcje podkreślały, że opozycja 
zdecydowała się wystawić jednego kandydata, szefa związkowego Władimira Han-
czaryka. Pisano, że decyzję o wystawieniu wspólnego kandydata poprzedziły kilkuty-
godniowe spory i negocjacje wśród przywódców opozycji. Szymon Domasz w zamian 
za rezygnację z kandydowania otrzymał od W. Hanczaryka obietnicę objęcia stanowi-
ska premiera w nowym rządzie19. Na łamach „Rzeczpospolitej” przytoczono postulaty 
wyborcze kandydata opozycji, m.in. demokratyzację społeczeństwa i reformy ekono-
miczne. Według sondaży wyborczych W. Hanczaryk miał tylko 10,03 proc. szans na 
wygraną20. Redakcja „Rzeczpospolitej” uznała udział prezydentów Rosji i Ukrainy, 
Władimira Putina i Leonida Kuczmy w festiwalu Słowiański Bazar w Witebsku, jako 
wyraz poparcia dla kandydatury A. Łukaszenki. Podkreślano, że wizyta prezydenta 
W. Putina wpłynie na poprawę nastrojów społeczeństwa białoruskiego, a w szczegól-
ności mieszkańców wsi, którzy liczą na sukces sojuszu z Moskwą. Zauważono rów-
nież, że obaj prezydenci nie zareagowali na apele Międzynarodowej Federacji Helsiń-
skiej i nie odrzucili zaproszenia A. Łukaszenki21. 

Kolejne artykuły traktujące o  białoruskiej kampanii wyborczej pojawiły się 
w sierpniu 2001 roku. „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” poruszyły problem ogra-
niczenia funkcjonowania wolnych mediów, który ma wpływ na poziom świadomości 
i wiedzę na temat stanu państwa wśród obywateli. Podkreślano, że Centralna Komi-
sja Wyborcza ignoruje skargi opozycji na brak równego dostępu do mediów. Podano 
przykład państwowej gazety, „Sovietskaja Bielorussia”, w której codziennie pisano 
o urzędującym prezydencie. Jako próbę eliminacji opozycji z walki o prezydenturę 
uznano konfiskatę komputerów w redakcji opozycyjnej gazety „Narodna Wola” oraz 
kontrole finansowe w redakcji gazety „Biełaruskaja Diełowaja Gazieta”22. C. Goliń-
ski pisał o zabiegach mających na celu zwiększenie dostępu obywateli do wolnych 
mediów na Białorusi, jako przykład podano działalność „Radia Swaboda”, którego 
redakcja zwiększyła liczbę godzin audycji nadawanych w języku białoruskim23.

Na kilka dni przed wyborami w obu gazetach pojawiły się artykuły szerzej opi-
sujące sytuację polityczną na Białorusi oraz wywiady z  przedstawicielami opozy-
cji. „Rzeczpospolita” informowała o naruszeniach prawa wyborczego przez władzę. 
W Grodnie doszło do zamknięcia redakcji opozycyjnej gazety „Pahonia” pod zarzutem 
obrazy głowy państwa. Podkreślano, że ataki władzy na opozycyjną prasę mają zwią-
zek z wcześniejszymi publikacjami na temat tzw. szwadronów śmierci, gdzie pisano 

18	 Z. Szybieka, Historia Białorusi 1795–2000, Lublin 2002, s. 496. 
19	 C. Goliński, Jeden na Łukaszenkę, „Gazeta Wyborcza”, 25 lipca 2001.
20	 B. Z., Wspólnie przeciwko Łukaszence, „Rzeczpospolita”, 23 lipca 2001. 
21	 B. Z., S. G., Gest poparcia, „Rzeczpospolita”, 26 lipca 2001.
22	 B. Z., Polowanie na niezależną prasę, „Rzeczpospolita”, 23 sierpnia 2001.
23	 C. Goliński, Więcej Swobody w eterze, „Gazeta Wyborcza”, 9 sierpnia 2001.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



Ireneusz Makuchowski 76

Studia Białorutenistyczne 9/2015

o  tajemniczych zniknięciach przedstawicieli opozycji i  podważano moralne prawo 
A. Łukaszenki do kandydowania na urząd prezydenta24. Przedterminowe głosowanie 
i kampanię dyskredytującą niezależnych obserwatorów uznano za niezgodne z zasada-
mi demokracji. Podkreślano, że w propagandzie białoruskiej opozycję przedstawia się 
jako agentów Zachodu, którzy planują zamach stanu na Białorusi. Media państwowe 
w  okresie kampanii prezydenckiej co jakiś czas ujawniały działania obcych służb, 
szczególnie amerykańskiej centralnej Agencji Wywiadowczej (CIA), która miałaby 
odpowiadać za szkolenie opozycji do rewolty25. W „Gazecie Wyborczej” C. Goliński 
pisał o opozycyjnym ruchu młodzieżowym „Żubr”, który zarzucając A. Łukaszence 
zbrodnie na przyrodzie, postanowił bez użycia siły walczyć z władzą. Ruch ten wywo-
łał spore zamieszanie. Na środkach komunikacji, budynkach i pomnikach pojawiły się 
różne naklejki o treściach politycznych. Służby specjalne i milicja rozpoczęły aresz-
towania wśród członków organizacji, a na ulicach Mińska pojawiło się więcej patroli 
milicji26. Były Przewodniczący Rady Najwyższej Stanisław Szuszkiewicz w wywia-
dzie udzielonym „Rzeczpospolitej” stwierdził, że udział w wyborach jednego kandy-
data opozycji był wielkim osiągnięciem tego środowiska. Ocenił, że wybory zostaną 
przez władzę sfałszowane, a społeczność międzynarodowa nie zareaguje i nie zmieni 
stanowiska wobec Białorusi27. W wywiadzie udzielonym „Gazecie Wyborczej” Ma-
rek Karp, ówczesny dyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich, zaprezentował analizę 
sytuacji politycznej na Białorusi. Twierdził, że wybory zostaną sfałszowane i przez 
kolejne lata na Białorusi będzie rządził A. Łukaszenka. M. Karp uważał, że manipu-
lacje procesem wyborczym są niepotrzebne, ponieważ urzędujący prezydent ma naj-
większe szanse na wygraną, a jak twierdził, przeprowadzenie demokratycznych wybo-
rów dałoby władzy A. Łukaszenki legitymację na Zachodzie. Twierdził, że urzędujący 
prezydent spełnił się w roli lidera, kreując się na zwykłego Białorusina, chłopa, dał 
społeczeństwu białoruskiemu poczucie tożsamości28. Obie redakcje na łamach swoich 
gazet prezentowały stanowisko, że wybory najprawdopodobniej zostaną sfałszowane, 
pomimo iż A. Łukaszenka odniósłby w nich zwycięstwo. 

Według oficjalnych wyników Aleksander Łukaszenka zwyciężył już w pierwszej 
turze, otrzymując 75,6 proc. głosów. Władimir Hanczaryk otrzymał 15,4 proc. głosów, 
a Sergiej Hajdukiewicz  2,5 proc. Wybory zostały uznane za niedemokratyczne przez 
Unię Europejską, Stany Zjednoczone i  Organizację Bezpieczeństwa i  Współpracy 
w Europie (OBWE)29. 

Obie redakcje na łamach swoich gazet w komentarzach powyborczych podkreśla-
ły, że wybory zostały przeprowadzone w sposób niedemokratyczny, zastanawiano się 
również, jak na wynik wyborów powinna zareagować społeczność międzynarodowa. 

24	 P. Kościński, Kara za oszczerstwa, „Rzeczpospolita”, 7 września 2001.
25	 Idem, Opozycja bez prawa głosu, „Rzeczpospolita”, 8–9 września 2001. 
26	 C. Goliński, Żubr – co to za zwierzę, „Gazeta Wyborcza”, 7 września 2001. 
27	 P. Kościński, Świat nie zareaguje, „Rzeczpospolita”, 8–9 września 2001.
28	 M. Bosacki, M. Wojciechowski, Tchórz, nie oprawca, „Gazeta Wyborcza”, 8 września 2001. 
29	 P. Kościński, Trzeba skończyć z izolacją, „Rzeczpospolita”, 11 września 2001.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



77Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej”…

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

W  „Rzeczpospolitej” cytowano obserwatorów OBWE, którzy twierdzili, że dalsza 
izolacja Białorusi jest niekorzystna dla społeczeństwa białoruskiego. A.  Łukaszen-
ka odrzucił zarzuty obserwatorów zagranicznych dotyczące przebiegu wyborów30. 
W „Gazecie” możemy przeczytać o naruszeniach prawa wyborczego, o niewpuszcze-
niu do lokali wyborczych obserwatorów zagranicznych31. 

Przegląd artykułów dotyczących wyborów prezydenta Białorusi w  2001 roku 
wskazuje na znikome zainteresowanie obu redakcji. Należy podkreślić, że w okresie 
kampanii wyborczej na łamach „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” pojawiło się 
kilkanaście artykułów traktujących o wyborach prezydenckich na Białorusi, natomiast 
były tylko cztery artykuły komentujące wynik wyborów. Małe zainteresowanie obu 
redakcji wynikiem wyborów na Białorusi spowodowane było zamachami w Stanach 
Zjednoczonych.

Na 19 marca 2006 roku zaplanowano kolejne wybory prezydenta Białorusi. Wśród 
kandydatów do prezydenckiego fotela znaleźli się Aleksander Łukaszenka, urzędujący 
prezydent, Aleksander Milinkiewicz, kandydat Białoruskiego Kongresu Sił Demokra-
tycznych, Aleksander Kazulin, lider Partii Socjaldemokratycznej Hramada oraz Ser-
giej Hajdukiewicz, przywódca Liberalno-Demokratycznej Partii Białorusi.32 Koniec 
2005 roku przyniósł spore zmiany na Ukrainie. „Pomarańczowa Rewolucja” doprowa-
dziła do zmiany układu sił politycznych i ukierunkowała politykę zagraniczną Ukrainy 
na szerszą współpracę z Unią Europejską i krajami Zachodu. Dlatego nie może dziwić 
spore zainteresowanie obu redakcji wyborami prezydenta Białorusi. Na łamach obu 
gazet zastanawiano się nad możliwością upadku rządów ostatniego dyktatora Europy, 
jak nazywano Aleksandra Łukaszenkę. W „Gazecie” możemy przeczytać o licznych 
zabiegach propagandowych mających wywołać strach przed państwami Zachodu 
wśród społeczeństwa białoruskiego. Demonizowane są państwa zachodnie, które we-
dług władzy zagrażają Białorusi. Na czele są oczywiście Stany Zjednoczone, później 
Europa, a na samym końcu państwa sąsiadujące z Białorusią. Litwinów nazywa się 
rusofobami, Łotyszy SS-manami, Ukraina została określono jako buntownicza, głupia 
i  żebracka. Polska w  propagandzie przedstawiana była jako głupia i  demoniczna33. 
Podobny artykuł, odnoszący się do propagandy stosowanej przez władze na Białorusi, 
pojawił się na łamach „Rzeczpospolitej”. Pisano w nim o akcie znieważenia polskiego 
godła przez Jurija Prokopowa, autora antypolskiego filmu Agent 59034. Oba artykuły 
prezentowały negatywne nastawienie do polityki Alaksandra Łukaszenki. Piotr Zy-
chowicz w artykule pt. Terror przed wyborami pisał o łamaniu praw obywatelskich na 
Białorusi, których przejawem było zmuszanie jej mieszkańców do podpisywania list 
poparcia dla kandydatury A. Łukaszenki. Jak pisał Zychowicz, studenci byli dopusz-

30	 Ibidem. 
31	 C. Goliński, My za Saszą, „Gazeta Wyborcza”, 10 września 2001.
32	 A. Brzeziecki, M. Nocuń, op. cit., s. 129, 130. 
33	 S. Kurs, Łuka i demoniczna Polska, „Gazeta Wyborcza”, 25 lutego 2006.
34	 P. Kościński, Antypolskie ataki Mińska, „Rzeczpospolita”, 9 lutego 2006. 

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



Ireneusz Makuchowski 78

Studia Białorutenistyczne 9/2015

czani do sesji egzaminacyjnej pod warunkiem, że podpisali się na listach popierają-
cych kandydaturę urzędującego prezydenta. Za odmowę grożono im także relegacją 
z uczelni, a nawet aresztowaniem. Dochodziło również do użycia siły wobec studen-
tów przez milicję35.

W  okresie kampanii wyborczej na łamach obu gazet pojawiały się artykuły, 
w których prezentowano osobę  Aleksandra Milinkiewicza. Media uznały go za naj-
poważniejszego konkurenta Łukaszenki. Przedstawiono starania polskich europosłów 
o  umożliwienie mu kontaktów z  przedstawicielami Unii Europejskiej. Na łamach 
„Rzeczpospolitej” pisano o  styczniowej wizycie kandydata na prezydenta Białorusi 
A. Milinkiewicza w Polsce. Wygłosił on wówczas przemówienie w Sejmie oraz spo-
tkał się z ówczesnym Prezydentem Polski, Lechem Kaczyńskim. W „Rzeczpospolitej” 
podkreślano zaangażowanie państwa polskiego w  proces demokratyzacji Białorusi, 
zauważono próby zainteresowania członków Unii Europejskiej tym problemem. Szan-
se na zmianę polityki państw zachodnich oceniono sceptycznie. Przypuszczano, że 
po sfałszowanych wyborach prezydenckich Unia Europejska nadal będzie izolowa-
ła Łukaszenkę i nałoży nieduże sankcje na Białoruś36. Większym zainteresowaniem 
redakcji obu gazet cieszyła się wizyta A.  Milinkiewicza w  Brukseli. Podkreślano, 
że rzadkością jest, aby unijni urzędnicy spotykali się z opozycyjnym politykiem kraju 
trzeciego. Pisano również, że unijni ministrowie mają wystosować apel do prezyden-
ta Białorusi o  przeprowadzenie uczciwych wyborów. Na łamach „Rzeczpospolitej” 
prezentowano stanowisko, że tylko dzięki staraniom polskich i litewskich europosłów 
doszło do spotkania A. Milinkiewicza z urzędnikami unijnymi oraz do wystosowania 
wspomnianego apelu do prezydenta A. Łukaszenki37. Na łamach „Gazety Wyborczej” 
zastanawiano się nad rezultatem wizyty A. Milinkiewicza w Brukseli. Podkreślano, że 
zależy to od przekazu, jaki przywiezie na Białoruś oraz od stanowiska społeczeństwa 
białoruskiego wobec Unii Europejskiej38. W „Rzeczpospolitej” pisano, że urzędnicy 
unijni oraz ministrowie spraw zagranicznych wspólnoty byli zadowoleni z  wizyty 
A. Milinkiewicza w Brukseli. Podkreślano, że dzięki niej udało się wzbudzić większe 
zainteresowanie sprawami Białorusi w Unii Europejskiej. Redakcja „Rzeczpospoli-
tej” pozytywnie odebrała apel A. Milinkiewicza o nienakładanie kolejnych sankcji na 
Białoruś oraz o przełamanie monopolu informacyjnego państwa39. Także na łamach 
„Gazety Wyborczej” pisano pozytywnie o  wizycie kandydata opozycji w  Brukseli. 
Według Konrada Niklewicza A. Milinkiewicz został nową twarzą Białorusi. Twierdził 
ponadto, że opisywana wizyta stanowi ogromną szansę dla opozycji białoruskiej, aby 
zwrócić uwagę światowej opinii publicznej na problemy tego kraju.40 

35	 P. Zychowicz, Terror przed wyborami, „Rzeczpospolita”, 17 stycznia 2006. 
36	 J. Bielecki, Łukaszenko nie musi się bać unijnych represji, „Rzeczpospolita”, 26 stycznia 2006.
37	 A. Słojewska, Wymuszony nacisk Zachodu, „Rzeczpospolita”, 30 stycznia 2006. 
38	 K. Niklewicz, Milinkiewicz w Brukseli, „Gazeta Wyborcza”, 30 stycznia 2006. 
39	 A. Słojewska, Milinkiewicz na salonach Europy, „Rzeczpospolita”, 31 stycznia 2006.
40	 K. Niklewicz, Nowa twarz Białorusi w Brukseli, „Gazeta Wyborcza”, 31 stycznia 2006.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



79Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej”…

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

Redakcje obu gazet zainteresowały się problemem przełamania monopolu me-
diów państwowych. Jak pisałem powyżej, władze na Białorusi ograniczały dostęp 
opozycji do mediów, co stanowiło jawne łamanie prawa wyborczego. Próbą zwięk-
szenia dostępu społeczeństwa białoruskiego do informacji było powołanie radia dla 
Białorusi, nadającego z Polski. Na łamach „Gazety Wyborczej” podkreślano, że radio 
ma wesprzeć demokratyczną opozycję na Białorusi41. „Rzeczpospolita” informowała 
o zgrzytach wśród polskich europosłów, jakie wywołały wyniki przetargu na obsługę 
radia. Wygrało go konsorcjum pod przewodnictwem niemieckiej spółki Media Con-
sult, a nie Telewizja Polska i Radio Białystok. Podkreślono również, że nikt nie kon-
sultował się w tej sprawie z białoruską opozycją42. 

Na kilka dni przed wyborami w „Gazecie Wyborczej” oraz „Rzeczpospolitej” po-
jawiło się sporo artykułów traktujących o elekcji prezydenta Białorusi. Opisywano re-
presje, jakimi zostali dotknięci przedstawiciele opozycji. Podkreślano, że władze bez-
prawnie próbują ograniczyć opozycji prawo do organizowania wieców wyborczych. 
Władze uważały, że organizacja wieców na wolnym powietrzu wymaga pozwoleń43. 
Andrzej Pisalnik w artykule pt. Dyktator nie odda władzy bez walki opisał sytuację 
polityczną przed wyborami. Pisał o A. Łukaszence, który kreuje się na ojca narodu 
białoruskiego, zawsze walczącego o dobrobyt państwa, które narażone jest na ataki 
ze strony państw zachodnich. Autor twierdził, że dzięki prowadzonej propagandzie 
w mass mediach tak kreowana polityka ma duże poparcie wśród społeczeństwa biało-
ruskiego. Pisalnik pisał również o aresztowaniu Aleksandra Kazulina, który próbując 
przedrzeć się przez kordony milicji na Ogólnobiałoruski Zjazd Ludowy, został potur-
bowany i zatrzymany. Po protestach opozycji został wypuszczony z aresztu, jednak za 
zniszczenie portretu A. Łukaszenki otrzymał karę administracyjną44. Na łamach „Ga-
zety Wyborczej” pisano o ograniczeniach swobodnego dostępu do mediów wszystkich 
kandydatów, podkreślano, że konkurenci Łukaszenki otrzymali jedynie dwa razy po 
pół godziny w państwowej telewizji i  radiu. Zastanawiano się, czy w demokratycz-
nych realiach Łukaszenka miałby szansę na zwycięstwo45. W „Rzeczpospolitej” pisa-
no o nasileniu represji wobec opozycji przed wyborami. Aresztowania objęły człon-
ków sztabów wyborczy konkurentów Aleksandra Łukaszenki. Prezentowano również 
niezależne sondaże wyborcze, według których urzędujący prezydent w Mińsku mógł 
liczyć jedynie na 20 proc. poparcia46.

Według oficjalnych wyników wyborów A.  Łukaszenka zwyciężył, otrzymując 
niemal 83 proc. głosów. W dzień wyborów na placu październikowym zebrało się kil-
kadziesiąt tysięcy ludzi. Po wieczorze wyborczym grupka demonstrantów zbudowała 

41	 D. Uhlig, Radio na Białorusi, „Gazeta Wyborcza”, 1 lutego 2006. 
42	 A. Słojewska, Podzieleni w sprawie radia, „Rzeczpospolita”, 2 lutego 2006.
43	 Ł. Adamski, Reżim Łukaszenki nasila represje: białoruscy opozycjoniści lądują w areszcie, „Ga-

zeta Wyborcza”, 10 marca 2006. 
44	 A. Pisalnik, Dyktator nie odda władzy bez walki, „Rzeczpospolita”, 3 marca 2006. 
45	 W. Radziwinowicz, Wybór Putina. Co zrobić z Łukaszenką?, „Gazeta Wyborcza”, 18 marca 2006.
46	 A. Pisalnik, Mińsk nie dba o pozory, „Rzeczpospolita”, 14 marca 2006. 

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



Ireneusz Makuchowski 80

Studia Białorutenistyczne 9/2015

tam małe miasteczko namiotowe47. Obie redakcje na łamach swoich gazet informowa-
ły opinię publiczną o wydarzeniach z Mińska. Podkreślano, że wybory zostały sfał-
szowane. Marcin Wojciechowski w „Gazecie” porównał Łukaszenkę do Slobodana 
Miloševicia, a Białorusinów do Serbów, którzy jak twierdził, kiedyś wystąpią przeciw 
Łukaszence. Uważał, że fałszując wybory, prezydent Białorusi przedłużył sobie wła-
dzę, ale w rzeczywistości zaczął kopać sobie polityczny grób48. Sławomir Popowski 
w artykule pt. Białoruś się budzi pisał, że na Białorusi nie można mówić o wyborach, 
ponieważ do rzeczywistych wyborów nie doszło. Uważał, że dzięki poparciu Kremla 
A. Łukaszenka mógł stworzyć dyktaturę i dopóki władze w Moskwie będą go wspie-
rać, na Białorusi nie dojdzie do zmian. Zauważył jednak, pewne zmiany, jakie według 
niego zaszły w społeczeństwie białoruskim, które wyszło na ulice i zaczęło walczyć 
o  swoje prawa49. W  „Rzeczpospolitej” podkreślano, że protest opozycji ma bardzo 
małe szanse na zwycięstwo, wytykano błędy Milinkiewiczowi, który jak twierdzono 
nie nadaje się na wiecowego przywódcę. Informowano również, że Łukaszenka twier-
dził, że Białoruś nie będzie przestrzegać standardów brukselskich ani warszawskich 
i z dumą mówił, że nazywają go „ostatnim dyktatorem Europy”50. 

Przegląd artykułów traktujących o wyborach z 2006 roku wskazuje na spore za-
interesowanie obu redakcji tym tematem. Jak już wcześniej wspominałem, miały na 
to wpływ wydarzenia na Ukrainie z 2005 roku, ale również większe zainteresowanie 
społeczności międzynarodowej tymi wyborami i oczywiście same wybory oraz prote-
sty powyborcze, tzw. dżinsowa rewolucja. 

Kolejne wybory prezydenta Białorusi odbyły się 19 grudnia 2010 roku. Zareje-
strowanych zostało dziesięciu kandydatów. Był wśród nich oczywiście urzędujący 
od szesnastu lat prezydent Aleksander Łukaszenka51. Jego kontrkandydatami byli: 
Grzegorz Kastusiou z  Białoruskiego Frontu Ludowego, Aleksander Michalewicz 
z Sojuszu „O Modernizację”, Władimir Niaklajeu, lider kampanii społecznej „Mów 
Prawdę”, Jarosław Romańczuk, kandydat Zjednoczonej Partii Obywatelskiej, Witalij 
Rymaszeuski z partii Białoruska Chrześcijańska Demokracja, Andriej Sanikau, lider 
Kampanii Europejska Bialoruś, Mikołaj Statkiewicz, lider Białoruskiej Socjaldemo-
kratycznej Partii, Wiktor Czareszczianka, kandydat niezależny, Dmitrij Us, kandydat 
niezależny52. 

Redakcja „Rzeczpospolitej” zwróciła uwagę na politykę Rosji wobec Białorusi. 
Spekulowano nawet o możliwości wystawienia przez Moskwę własnego kandydata 
w zbliżających się wyborach prezydenckich. Na łamach wspomnianej gazety pisano 
o ataku prezydenta Rosji, Dmitrija Miedwiediewa, na prezydenta A. Łukaszenkę, który 
za pośrednictwem Internetu oznajmił, że Federacja Rosyjska wspiera finansowo Bia-

47	 A. Brzeziecki, M. Nocuń, op. cit., s. 131, 132. 
48	 M. Wojciechowski, Łukaszenko jak Milošević, „Gazeta Wyborcza”, 23 marca 2006.
49	 S. Popowski, Białoruś się budzi, „Rzeczpospolita”, 20 marca 2006.
50	 P. Kościński, W Mińsku nadal protestują, „Rzeczpospolita”, 22 marca 2006.
51	 A. Brzeziecki, M. Nocuń, op. cit., s. 133.
52	 Ibid., s. 137.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



81Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej”…

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

łoruś od czasu rozpadu ZSRR, dlatego jest zdziwiony działaniami A. Łukaszenki, 
który oparł swoją kampanię wyborczą na hasłach antyrosyjskich. Redakcja gazety 
zwróciła szczególną uwagę na to, że Miedwiediew jako jedyny przywódca Rosji 
upomniał się o losy zaginionych białoruskich opozycjonistów. Wystąpienie Prezy-
denta Rosji oceniono jako przejaw kryzysu w stosunkach na linii Moskwa–Mińsk. 
Twierdzono również, że wystąpienie Miedwiediewa było skierowane do państw 
zachodnich i miało na celu utrudnienie Łukaszence równoważenie wpływów Rosji 
poprzez zbliżenie z Zachodem53. Emisja pięcioodcinkowego filmu dokumentalnego 
Kriostnyj Bat’ka w rosyjskim kanale NTW była traktowana jako kolejny atak na 
prezydenta Białorusi. W filmie stwierdzono, że Łukaszenka uzależnił byt Białorusi 
od rosyjskiej pomocy, którą wyliczono na 52 miliardy dolarów, po raz pierwszy 
jawnie mówiono o zabójstwach politycznych i praniu brudnych pieniędzy. Przypo-
mniano też, że Łukaszenka pozytywnie wypowiadał się o Hitlerze i podano w wąt-
pliwość jego zdrowie psychiczne54. Za kolejny przejaw kryzysu w  stosunkach 
białorusko-rosyjskich „Rzeczpospolita” uznała prace nad zawarciem konkordatu 
pomiędzy Białorusią a Stolicą Apostolską. Podkreślano, że A. Łukaszenka zaprosił 
do Mińska papieża Benedykta XVI. Pisalnik zauważył, że kwestia konkordatu stała 
się elementem kampanii wyborczej i uznał, że prezydent Łukaszenka próbuje po-
zyskać sympatie różnych warstw społecznych55. 

Redakcja „Gazety Wyborczej” także zwróciła uwagę na pogarszające się stosunki 
białorusko-rosyjskie. Andrzej Poczobut w artykule pt. Łukaszenka robi afront Rosji 
opisał wizytę ministra spraw zagranicznych Federacji Rosyjskiej Siergieja Ławrowa 
w  Mińsku. Podkreślił, że Rosja w  zamian za tanie surowce oczekuje od Białorusi 
preferencyjnych warunków dla rosyjskiego biznesu, jednak A. Łukaszenka na to się 
nie godzi. Zauważył również, że rosyjskie media atakują prezydenta Białorusi. Jako 
przejaw kryzysu w relacjach międzypaństwowych dziennikarz uznał odwołanie przez 
A. Łukaszenkę spotkania z rosyjskim ministrem. Takie postępowanie prezydenta Bia-
łorusi autor uznał za próbę podkreślenia swojej pozycji56. W artykule pt. Łukaszenka 
złamał Rosję A. Poczobut pisał o wizycie prezydenta Łukaszenki w Moskwie, podczas 
której omawiano plany utworzenia unii celnej i wspólnej przestrzeni gospodarczej po-
między Białorusią, Rosją i Kazachstanem. Autor podkreślał, że spotkanie z prezyden-
tem Rosji, wspólne uśmiechy i uściski świadczą o poparciu kandydatury Łukaszenki, 
a na tym mu zależało na kilka dni przed wyborami. A. Poczobut uznał, że prezydent 
Łukaszenka wyszedł zwycięsko z tego konfliktu57.

Sporym zainteresowaniem obu redakcji cieszyła się misja dyplomatyczna mini-
strów spraw zagranicznych Polski i Niemiec. Radosław Sikorski i Guido Westerwel-

53	 A. Pisalnik, Kreml rozlicza Białoruś, „Rzeczpospolita”, 5 października 2010.
54	 Idem, Kreml znów atakuje Łukaszenkę, „Rzeczpospolita”, 8 października 2010.
55	 Idem, Konkordat na złość Moskwie?, „Rzeczpospolita”, 12 października 2010. 
56	 A. Poczobut, Robi afront Rosji, „Gazeta Wyborcza”, 24 listopada 2010. 
57	 Idem, Łukaszenka złamał Rosję, „Gazeta Wyborcza”, 11 grudnia 2010. 

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



Ireneusz Makuchowski 82

Studia Białorutenistyczne 9/2015

le w listopadzie 2010 roku udali się do Aleksandra Łukaszenki, aby namówić go do 
przeprowadzenia demokratycznych wyborów. Na łamach obu gazet pisano o pogar-
szających się stosunkach białorusko-rosyjskich i o możliwości zbliżenia Białorusi do 
Zachodu. Na łamach „Rzeczpospolitej” uznano, że jest to pierwsza próba namówie-
nia prezydenta Białorusi do demokratyzacji państwa, która ma szansę powodzenia. 
Podkreślano, że sankcje nałożone na Białoruś nie przyniosły spodziewanych efektów. 
Pomimo że w ostatnich latach uwolniono więźniów politycznych, pozwolono na dzia-
łalność kilku gazet, jednak jak podkreślano, opozycja nie ma żadnego przedstawiciela 
w parlamencie58. Na łamach „Gazety Wyborczej” ministrowie R. Sikorski i G. We-
sterwelle twierdzili, że wizyta na Białorusi jest wyrazem wspólnego interesu Polski, 
Niemiec oraz Unii Europejskiej. Wyrażali oni nadzieję na pozytywny wynik rozmów 
z prezydentem A. Łukaszenką59. Obserwatorzy białoruskiej sceny politycznej podcho-
dzili do tego sceptycznie, twierdząc, że Łukaszenka wykorzysta wizytę przedstawicie-
li Zachodu do własnych celów politycznych. Wystawili oni jednak pozytywną ocenę 
tej wizycie. Pomimo że do demokratycznych wyborów nie doszło, uznano iż efektem 
tych zabiegów była bardziej otwarta kampania wyborcza. Każdy z kandydatów mógł 
dwukrotnie wystąpić na antenie państwowej telewizji i radia. Nowością były również 
debaty na żywo między kandydatami. A. Łukaszenka nie brał w nich udziału60. 

Na kilka dni przed wyborami na łamach obu gazet pojawiły się artykuły opisują-
ce sytuację polityczną na Białorusi, w których spekulowano na temat uczciwości przy-
szłych wyborów oraz nad przyszłością tego kraju. W wywiadzie udzielonym „Gazecie 
Wyborczej” politolog Walery Bułhakau przedstawił analizę wyborów prezydenckich. 
Twierdził, że Łukaszenka może otrzymać nawet 53 proc. głosów, jednak nie jest to zado-
walający wynik dla dyktatora. Uznał, że te wybory stanowią kartę przetargową w rękach 
Łukaszenki, którą może wykorzystać w polepszeniu stosunków z Zachodem. Odniósł 
się również do stosunków białorusko-rosyjskich, stwierdził, że nie będą już tak dobre jak 
w poprzednich latach61. Piotr Kościński w artykule pt. Wyborczy test Łukaszenki pisał, 
że władze zapewniają obywateli o przyszłej wygranej obecnego prezydenta. Twierdził, 
że na ulicach Mińska i większych miast kampania wyborcza jest mało widoczna. Pisał 
o bardzo nikłych szansach na protesty wyborcze, argumentował to niską frekwencją na 
wiecach wyborczych. Według autora na Białorusi po raz kolejny dojdzie do fałszerstw 
wyborczych, a Łukaszenka będzie rządził tym krajem przez kolejne lata62. 

Aleksander Łukaszenka po raz czwarty wygrał w wyborach na prezydenta Biało-
rusi, otrzymując 79,67 proc. głosów63. Społeczność międzynarodowa uznała wybory 
za  niedemokratyczne. W  komentarzach powyborczych na łamach „Gazety Wybor-
czej” opisano proceder fałszowania wyborów, w który według gazety zaangażowana 

58	 P. Kościński, Białoruś między Rosją a Unią Europejską, „Rzeczpospolita”, 2 listopada 2010. 
59	 M. Wojciechowski, Polska z Niemcami razem dla Wschodu, „Gazeta Wyborcza”, 5 listopada 2010. 
60	 A. Brzeziecki, M. Nocuń, op. cit., s. 136, 137. 
61	 A. Poczobut, Łukaszenka po raz czwarty, „Gazeta Wyborcza”, 18 grudnia 2010.
62	 P. Kościński, Wyborczy test Łukaszenki, „Rzeczpospolita”, 18–19 grudnia 2010.
63	 A. Brzeziecki, M. Nocuń, op. cit., s. 136, 137.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



83Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej”…

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

jest spora rzesza urzędników państwowych z  przewodniczącą Państwowej Komisji 
Wyborczej na czele64. Na łamach „Rzeczpospolitej” pisano, że Łukaszenka pokazał 
swój prawdziwy stosunek do tych wyborów po ich zakończeniu. Demonstracje prode-
mokratyczne zostały stłumione. Do aresztu trafiło kilkaset osób, w tym siedmiu z dzie-
więciu kontrkandydatów Łukaszenki65. 

Wybory z 2010 roku cieszyły się sporym zainteresowaniem obu redakcji. Może 
wynikać to z fenomenu dyktatury, którą stworzył Aleksander Łukaszenka oraz więk-
szego zainteresowania polskiej opinii publicznej sprawami Białorusi. 

Przegląd artykułów traktujących o wyborach prezydenckich na Białorusi w latach 
1994–2010 daje nam obraz, w jaki sposób redakcje „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpo-
spolitej” kształtowały opinię publiczną w Polsce. Pomijając relacje z pierwszych wy-
borów prezydenta Białorusi, wszystkie kolejne były wyraźnie negatywnie nastawione 
do polityki Aleksandra Łukaszenki. Redakcje obu gazet pozytywnie odnosiły się do 
działalności białoruskiej opozycji. Wyrazem tego były między innymi liczne wywiady 
z jej przedstawicielami. Od 2006 roku redakcje „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wybor-
czej” rozpoczęły współpracę z białoruskimi dziennikarzami i opozycjonistami – An-
drzejem Pisalnikiem i Andrzejem Poczobutem. Niewątpliwie miało to spory wpływ 
na prezentowane na łamach obu gazet poglądy i  opinie na temat Białorusi. Należy 
zauważyć, że z biegiem lat rosło w Polsce zainteresowanie wyborami na Białorusi. 

Bibliografia

Prasa

„Gazeta Wyborcza” 1994, 2001, 2006, 2010. 
„Rzeczpospolita” 1994, 2001, 2006, 2010. 

Opracowania i artykuły prasowe

Adamski Łukasz, Reżim Łukaszenki nasila represje: białoruscy opozycjoniści lądują w aresz-
cie, „Gazeta Wyborcza”, 10 marca 2006. 

Bielecki Jędrzej, Łukaszenko nie musi się bać unijnych represji, „Rzeczpospolita”, 26 stycznia 
2006.

Brzeziecki Andrzej, Nocuń Małgorzta, Łukaszenka. Niedoszły car Rosji, Kraków 2014.
B.Z., Polowanie na niezależną prasę, „Rzeczpospolita”, 23 sierpnia 2001.
B.Z., Wspólnie przeciwko Łukaszence, „Rzeczpospolita”, 23 lipca 2001. 
B.Z., S.G., Gest poparcia, „Rzeczpospolita”, 26 lipca 2001.
Goliński Cezary, Fortelem ku prezydenturze, „Gazeta Wyborcza”, 2 marca 1994. 

64	 A. Poczobut, Białoruś się burzy, „Gazeta Wyborcza”, 20 grudnia 2010.
65	 P. Kościński, Wielki atak na opozycję, „Rzeczpospolita”, 21 grudnia 2010.

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



Ireneusz Makuchowski 84

Studia Białorutenistyczne 9/2015

Goliński Cezary, Jeden na Łukaszenkę, „Gazeta Wyborcza”, 25 lipca 2001.
Goliński Cezary, Kiebicz najrówniejszy, „Gazeta Wyborcza” 24 maja 1994.
Goliński Cezary, My za Saszą, „Gazeta Wyborcza”, 10 września 2001.
Goliński Cezary, Ostatni dzień niepodległości?, „Gazeta Wyborcza”, 13 lipca 1994.
Goliński Cezary, Siedmiu chętnych do nowego fotela, „Gazeta Wyborcza”, 24 maja 1994.
Goliński Cezary, Więcej Swobody w eterze, „Gazeta Wyborcza”, 9 sierpnia 2001.
Goliński Cezary, Sunie buldożer Białorusią, „Gazeta Wyborcza” 7 lipca 1994.
Goliński Cezary, Żubr – co to za zwierzę, „Gazeta Wyborcza”, 7 września 2001. 
Kościński Piotr, Białoruś między Rosją a Unią Europejską, „Rzeczpospolita”, 2 listopada 2010. 
Kościński Piotr, Kara za oszczerstwa, „Rzeczpospolita”, 7 września 2001.
Kościński Piotr, Opozycja bez prawa głosu, „Rzeczpospolita”, 8–9 września 2001. 
Kościński Piotr, Świat nie zareaguje, „Rzeczpospolita”, 8–9 września 2001.
Kościński Piotr, W Mińsku nadal protestują, „Rzeczpospolita”, 22 marca 2006.
Kościński Piotr, Wielki atak na opozycję, „Rzeczpospolita”, 21 grudnia 2010.
Kościński Piotr, Wyborczy test Łukaszenki, „Rzeczpospolita”, 18–19 grudnia 2010.
Kościński Piotr, Wybory prezydenckie na Białorusi, w  poszukiwaniu silnego przywódcy, 

„Rzeczczpospolita”, 18–19 czerwca 1994.
Kurs Swiatłana, Łuka i demoniczna Polska, „Gazeta Wyborcza”, 25 lutego 2006.
Mironowicz Eugeniusz, Białoruś, Warszawa 1999.
Narbutt Maja, Bosacki Marcin, Wojciechowski Marcin, Tchórz, nie oprawca, „Gazeta Wybor-

cza”, 8 września 2001.
Narbutt Maja, Idol i jego Ekipa, „Rzeczpospolita”, 12 lipca 1994.
Narbutt Maja, Kto będzie ojcem narodu, „Rzeczpospolita”, 9–10 lipca 1994.
Narbutt Maja, Łukaszenko faworytem, „Rzeczpospolita”, 24 czerwca 1994.
Narbutt Maja, Wyjątkowa pozycja Kiebicza, „Rzeczpospolita”, 24 czerwca 1994.
Niklewicz Konrad, Nowa twarz Białorusi w Brukseli, „Gazeta Wyborcza”, 31 stycznia 2006.
Niklewicz Konrad, Milinkiewicz w Brukseli, „Gazeta Wyborcza”, 30 stycznia 2006. 
Radziwinowicz Wacław, Wybór Putina. Co zrobić z Łukaszenką? „Gazeta Wyborcza”, 18 mar-

ca 2006. 
Pisalnik Andrzej, Dyktator nie odda władzy bez walki, „Rzeczpospolita”, 3 marca 2006. 
Pisalnik Andrzej, Kreml rozlicza Białoruś, „Rzeczpospolita”, 5 października 2010.
Pisalnik Andrzej, Kreml znów atakuje Łukaszenkę, „Rzeczpospolita”, 8 października 2010.
Pisalnik Andrzej, Konkordat na złość Moskwie?, „Rzeczpospolita”, 12 października 2010. 
Pisalnik Andrzej, Mińsk nie dba o pozory, „Rzeczpospolita”, 14 marca 2006. 
Popowski Andrzej, Białoruś się budzi, „Rzeczpospolita”, 20 marca 2006.
Poczobut Andrzej, Białoruś się burzy, „Gazeta Wyborcza”, 20 grudnia 2010.
Poczobut Andrzej, Łukaszenka złamał Rosję, „Gazeta Wyborcza”, 11 grudnia 2010. 
Poczobut Andrzej, Łukaszenka po raz czwarty, „Gazeta Wyborcza”, 18 grudnia 2010. 
Poczobut Andrzej, Robi afront Rosji, „Gazeta Wyborcza”, 24 listopada 2010. 
Słojewska Anna, Milinkiewicz na salonach Europy, „Rzeczpospolita”, 31 stycznia 2006.
Słojewska Anna, Podzieleni w sprawie radia, „Rzeczpospolita”, 2 lutego 2006.
Słojewska Anna, Wymuszony nacisk Zachodu, „Rzeczpospolita”, 30 stycznia 2006. 
Szybieka Zachar, Historia Białorusi 1795–2000, Lublin 2002.
Uhlig Dominik, Radio na Białorusi, „Gazeta Wyborcza”, 1 lutego 2006. 

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS



85Wybory prezydenckie na Białorusi w latach 1994–2010 na łamach „Gazety Wyborczej”…

Беларусазнаўчыя даследаванні 9/2015

Wojciechowski Marcin, Łukaszenko jak Milošević, „Gazeta Wyborcza”, 23 marca 2006.
Wojciechowski Marcin, Polska z Niemcami razem dla Wschodu, „Gazeta Wyborcza”, 5 listo-

pada 2010. 
Zychowicz Piotr, Terror przed wyborami, „Rzeczpospolita”, 17 stycznia 2006. 

Streszczenie

Niniejszy artykuł przedstawia, w jaki sposób na łamach dwóch największych dzienników 
w Polsce, „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”, opisywane były wybory prezydenckie na 
Białorusi w latach 1994–2010. Przegląd artykułów prasowych daje nam obraz, w jaki sposób 
obie redakcje kształtowały opinię publiczną w Polsce. Pomijając relacje z pierwszych wybo-
rów prezydenta Białorusi, wszystkie kolejne były wyraźnie negatywnie nastawione do polityki 
Aleksandra Łukaszenki. Redakcje obu gazet pozytywnie odnosiły się do działalności opozycji, 
wyrazem tego były między innymi liczne wywiady z jej przedstawicielami. 

Słowa kluczowe: Białoruś, wybory prezydenckie, „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, Alek-
sander Łukaszenko

Резюме

Данная статья демонстрирует, как две крупнейшие польские ежедневные газеты 
(„Газета Выборча” и „Речь Посполита”) описывали президентские выборы в Беларуси 
в 1994–2010 гг. Обзор газетных статей позволяет понять, как две редакции формировали 
общественное мнение в Польше. За исключением статей о первых выборах в Беларуси, 
все остальные крайне негативно оценивают политику Александра Лукашенко. Редакции 
обеих газет положительно характеризуют деятельность оппозиции, свидетельством чего 
могут служить многочисленные интервью с ее представителями.

Ключевые слова: Белоруссия, президентские выборы, „Газета Выборча” („Gazeta Wy-
borcza”), „Речь Посполитая” („Rzeczpospolita”), Александр Лукашенко

Summary

The article presents the method the presidential elections in Belarus in the period 1994–
2010 were shown in Poland’s most circulated newspapers „Gazeta Wyborcza” and „Rzeczpos-
polita”. The articles review gives a picture of the newspapers’ means of influence on the public 
opinion in Poland. All of the above-mentioned elections, except the first one in 1994, have been 
described with clearly negative attitude to the policy of Alexander Lukashenko. On the other 
hand, both of the newspapers supported the opposition. That can be proved by the fact of inter-
views with its representatives in the numerous issues.

Key words: Belarus, presidential election, „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, Alexander 
Lukashenko

Pobrane z czasopisma Studia Bia?orutenistyczne http://bialorutenistyka.umcs.pl
Data: 10/04/2026 01:04:45

UM
CS

Pow
er

ed
 b

y T
CPDF (w

ww.tc
pd

f.o
rg

)

http://www.tcpdf.org

