Pop-pamięć. Edukacja o Holocauście a gry komputerowe – od puzzli po serious games

Tomasz Michalik

Аннотация


Wykorzystywanie gier komputerowych w edukacji jest praktyką, która stała się ważnym elementem procesu przekazywania wiedzy w ramach różnych dyscyplin. Projekty, takie jak „Playing History. Your source for historical games”, program edukacji za pomocą gier prowadzony przez IPN czy platforma www.edugames.pl są dobrym przykładem tego, że również nauki historyczne z powodzeniem korzystają z tej formy nauczania. W odniesieniu do tej tendencji wykorzystywanie gier komputerowych w nauczaniu o Holocauście prowadzi wciąż do wielu dylematów etycznych. Niniejszy artykuł zawiera zarówno prezentację dotychczasowych prób przedstawiania Shoah za pomocą medium gry (w ramach prowokacji artystycznych oraz projektów komercyjnych), jak i możliwości prezentowania wydarzeń związanych z eksterminacją ludności podczas II wojny światowej w ramach nurtu określanego mianem serious games. W pracy podjęta została również problematyka filozofii gier komputerowych, reprezentacji przeszłości oraz nowych form przekazywania wiedzy.

Полный текст:

PDF (Język Polski)

Литература


Arendt H., Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, przeł. A. Szostkiewicz,

Kraków 2010.

Baggini J., Żuk w pudełku oraz 99 innych eksperymentów myślowych, przeł. D. Cieśla-

Szymańska, Warszawa 2012.

Bauman Z., Nowoczesność i Zagłada, przeł. T. Kunz, Kraków 2009.

Bouyer L., Eucharist. Theology and Spirituality of the Eucharistic Prayer, Paris 1968.

Filiciak M., Wybrane fakty z historii gier komputerowych, [w:] Światy z pikseli. Antologia

studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010.

Frasca G., Ephemeral Game. Is it Barbaric to Design Videogames after Auschwitz?, [w:]

Cybertext Yearbook, eds. M. Eskelinen, R. Koskimaa, Jyväskylä 2000.

Kirkpatrick G., Cynizm gracza komputerowego, przeł. M. Szota, [w:] Światy z pikseli.

Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010.

Mańkowski P., Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010.

Ritterfeld U., Cody M., Vorderer P., Serious Games. Mechanisms and Effects, New York




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2014.5.127
Date of publication: 2015-05-20 16:58:53
Date of submission: 2015-04-21 15:59:18


статистика


Видимость рефератов - 863
загрузки (из 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 985

показатели



Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2015 человека минут

Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.