Pamięć o bitwie kosowskiej w serbskiej tradycji narodowej

Magdalena Rajzer

Аннотация


Specyficzny charakter pamięci zbiorowej narodu serbskiego wyróżnia go na tle innych narodów bałkańskich i europejskich. Swoista mieszanka zweryfikowanych faktów historycznych i legend, utrwalonych w tradycji oraz piśmiennictwie narodowym, na przestrzeni lat ulegała procesom mitologizacji oraz kodyfikacji, przez co nabrały one nowego znaczenia symbolicznego, stając się „wiedzą historyczną ” wielu obywateli. Pamięć o bitwie na Kosowym Polu, stoczonej u schyłku XIV wieku, w serbskiej tradycji narodowej jest wciąż żywa. Niekwestionowaną rolę w kodyfikacji i rewaloryzacji mitu kosowskiego w serbskiej tradycji narodowej odegrało ukazanie się w 1847 roku epopei władyki czarnogórskiego, Petara II Petrovića Njegoša, pod tytułem Górski Wieniec. Bogactwo mitów zakorzenionych w serbskiej pamięci narodowej skłoniło Påla Kolstø, historyka norweskiego pochodzenia, do utworzenia ich klasyfikacji. W konsekwencji zaproponował on wyszczególnienie mitów typu: ante murale, sui generis oraz antiquitas, które nierzadko stanowiły swoistą inspirację w procesie kształtowania linii politycznej państwa. W założeniu komunistycznych decydentów politycznych, odwoływanie się do tradycji złotej ery średniowiecznego królestwa serbskiego (dynastii Nemanjićów, świętosawia, a także samej bitwy kosowskiej) poprzez zacieranie negatywnych wspomnień walk bratobójczych, stanowić miały narzędzie integracji konstytuującego się narodu jugosłowiańskiego. Zarówno serbska mitologia narodowa, jak i eklektyczny panteon bohaterów narodowych ożył wraz z proklamowaniem niepodległości przez Republikę Kosowa. Zapoznanie się z przełomowymi wydarzeniami z historii państwa serbskiego oraz kształtem, w jakim zostały one utrwalone w pamięci Serbów, stanowi warunek sine qua non na drodze zrozumienia aktualnej sytuacji kulturalnej oraz politycznej Półwyspu Bałkańskiego.

Полный текст:

PDF (Język Polski)

Литература


Czerwiński M., Była Jugosławia – topografia pamięci zbiorowej, „Herito. Dziedzictwo,

Kultura, Współczesność” 2013, nr 13.

Domańska E., O potrzebie przeszłości, [w:] Komu potrzebna jest przeszłość?, red. D. Minta-Tworzowska, Ł. Oledzki, Poznań 2006.

Domańska E., Przedmowa [w:] H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 1999.

Gil D., Mediewistyka w służbie ideologii. Dzisiejsza reinterpretacja serbskiej tradycji kul-

turowej, [w:] Współczesne literaturoznawstwo slawistyczne, red. L. Suchanek, Kraków

Gil D., Prawosławie, historia, naród: miejsce kultury duchowej w serbskiej tradycji

i współczesności, Kraków 2005.

Karadžic V., Music Stefan, [w:] Sabrana Dela Vuka Karadzica, Vol. 2, Beograd 1985.

Kornhauser J., Świadomość regionalna i mit odrębności. O stereotypach w literaturze serb-skiej i chorwackiej, Kraków 2001.

Lazarević B., Studium krytyczne nad P.P. Njegoš, Górski Wieniec. Wydarzenia dziejowe

z końca XVII stulecia, Warszawa 1932.

Leśny J., Studia nad początkami serbskiej monarchii Nemaniczów: połowa XI – koniec XII wieku, Wrocław 1989.

Palavestra P., Sveti Sava i kosovskizavet, Beograd 1992.

Pawłowski K., Historyczne uwarunkowania konfliktu serbsko-albańskiego (do roku 1918), „Annales UMCS” 2003, Vol. X.

Skowronek J., Tanty M., Wasilewski T., Historia Słowian południowych i zachodnich,

Warszawa 1997.

Szpociński A., Miejsca pamięci (lieux de mémoire), „Teksty Drugie” 2008, nr 4.

Topolski J., Świadomość historyczna Polaków, Łódź 1981.

Współczesne literaturoznawstwo slawistyczne, red. L. Suchanek, Kraków 2004.

Zieliński B., Serbska powieść historyczna. Studia nad źródłami, ideami i kierunkami ro-

zwoju, Poznań 1998.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2014.5.153
Date of publication: 2015-05-20 16:58:54
Date of submission: 2015-04-21 16:14:50


статистика


Видимость рефератов - 907
загрузки (из 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 527

показатели



Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2015 человека минут

Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.