Postawy osób starszych wobec starości
Dublin Core | PKP Metadata Items | Metadane dla dokumentu | |
1. | Tytuł | Tytuł dokumentu | Postawy osób starszych wobec starości |
2. | Autor | Imię, nazwisko autora, afiliacja, kraj | Katarzyna Jagielska; Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Instytut Nauk o Wychowaniu; Polska |
3. | Przedmiot | Dyscyplina(y) | |
3. | Przedmiot | Słowo(a) kluczowe | starość; starzenie się; postawy; typy postaw wobec starości |
4. | Description | Abstrakt | Starzenie się społeczeństw jest jednym z największych wyzwań XXI w. Sytuacja ta niesie za sobą konsekwencje dla polityki społecznej, zdrowotnej, gospodarczej i edukacyjnej. W obliczu zachodzących zmian ważne jest dobre przygotowanie do pracy osób pracujących z seniorami. Z tej perspektywy istotne jest zapoznanie się z postawami seniorów wobec własnej starości. Pomogą one zrozumieć funkcjonowanie jednostki w starości. Analiza literatury przedmiotu wskazuje, że postawy innych osób wobec seniorów oraz sposób postrzegania własnej starości wpływają na to, jak jednostka się starzeje i jak ocenia jakość swojego życia. Znajomość postaw wobec starości można wykorzystać do planowania działań na rzecz aktywnego starzenia się. Artykuł ma charakter przeglądowy i stanowi podsumowanie wiedzy na temat postaw wobec starości zawartej w polskiej literaturze przedmiotu oraz integruje dotychczasową wiedzę na temat postaw wobec starości. Celem opracowania było przybliżenie najważniejszych koncepcji postaw wobec starości oraz wskazanie obszaru zastosowania tej wiedzy do praktyki pracy socjalnej (zarówno uwzględnienie jej w programach nauczania, jak i udostępnienie pracownikom socjalnym). Uwzględniając kryterium przeglądowości, skoncentrowano się na: uzasadnieniu konieczności podjęcia tej tematyki z uwagi na starzejące się społeczeństwa, podaniu definicyjnego ujęcia pojęcia „postawa”, odniesieniu się do koncepcji postaw wobec starości. Ponadto przedstawiono najważniejsze typologie postaw wobec starości. W podsumowaniu zamieszczono kilka praktycznych wniosków dotyczących praktyki pracy socjalnej. |
5. | Wydawca | Organizing agency, location | www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl |
6. | Współpraca | Sponsor(rzy) | |
7. | Date | (YYYY-MM-DD) | 2020-03-27 |
8. | Typ | Status & genre | Recenzowany artykuł |
8. | Typ | Typ | |
9. | Format | Format pliku | PDF (English) |
10. | Identyfikator | Uniform Resource Identifier | https://journals.umcs.pl/j/article/view/10106 |
10. | Identyfikator | Digital Object Identifier (DOI) | http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.165-175 |
11. | Źródło | Tytuł czasopisma/konferencji; vol., nr. (rok) | Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia; Vol 33, No 1 (2020): Praca socjalna – różnorodność kontekstów, red. Anna Kanios, Patrycja Zielińska |
12. | Język | Polish=PL | en |
13. | Relacje | Supp. Files | |
14. | Coverage | Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.) | |
15. | Prawa | Prawa autorskie i zasady wykorzystania |
Prawa autorskie (c) 2020 Katarzyna Jagielska![]() Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License. |