Innovations and the Commercialization of Knowledge

Sebastian Madej

Abstract


The paper analyses the subject of change processes at universities. The main thesis concerns the concept that changes at universities are triggered by social innovations. The author explores the problem of the changing paradigm of universities' role from the concept of purely scientific institution to a university which commercializes its scientific results, tracing its origins as related with social networks. In this context, the term of social innovation is defined in the perspective of its receivers. The paper shows examples of social innovations in relationships between universities and external actors: case studies of ISIS Innovation in Oxford and TuTech in Hamburg, as well as the concept of clusters as the most developed form of social networks with active participation from universities so far. The author analyses how the idea of change may contribute to universities' development. The text includes conclusions accentuating the value of regular social innovation in universities' organization and that social innovations are always generated by specific individuals.

Keywords


social innovation; university development; third generation university

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Andrzejewski, Bolesław. 1989. Wilhelm von Humboldt. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo "Wiedza Po­wszechna".

Brzeziński, Jerzy M. 2012. Po co Akademia? O dostojeństwie nauki, „Nauka", nr 2, s. 21-31.

Drucker, Peter F. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Drucker, Peter F. 1950. The new society. The anatomy of industrial order. New York: Harper Brothers Publishers.

Frankowska, Marzena (red). 2012. Tworzenie wartości w klastrze. Warszawa: PARP.

Fukuyama, Francis. 2005. Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Humboldt, Wilhelm. 1947. Ideen zu einem Versuch Die Grenzen der Wirksamkeit des Staates. Wuppertal: Ley Wiegandt.

Isis Innovation. , dostęp 5 lipca 2014.

Klamut, Mirosława i Ewa Szostak (red.). 2010. jaka polityka spójności po roku 2013. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kotler, Philip i John A. Castilione. 2013. Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji. Warszawa: MT Biznes. Jonasz,

Władysław i Katarzyna Kozioł. 2007. Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Kubat, Katarzyna i Jarosław Marek Spychała. 2011. AErQ-AOrOS. W: S. Rudnicki (red.), Nowe perspektywy. Nauki społeczne dla gospodarki. Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.

Marciniak, Stefan. 1997. Innowacje i rozwój gospodarczy. Warszawa: Ośrodek Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej.

Matusiak, Krzysztof B. (red.). 2010. Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: PARP.

Matusiak, Krzysztof B. (red.). 2010. Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2010. Warszawa: PARP.

Mikosik, Stanisław. 1993. Teoria rozwoju gospodarczego Josepha A. Schumpetera. Warszawa: PWN.

Pietrzyk, Irena. 2002. Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich. Warszawa: PWN.

Podręcznik Oslo: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa: Organizacja Współ­ pracy Gospodarczej i Rozwoju, Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich 2008.

Santarek, Krzysztof (red.). 2008. Transfer technologii z uczelni do biznesu. Tworzenie mechanizmów transferu technologii. Warszawa: PARP.

Schumpeter, Joseph A. 1995. Kapitalizm, Socjalizm, Demokracja. Warszawa: PWN.

Szultka, Stanisław (red.). 2012. Klastry w sektorach kreatywnych - motory rozwoju miast i regionów. Warszawa: PARP.

Tarkowska, Elżbieta (red.). 2012. Intencje i skutki reformy szkolnictwa wyższego - dyskusja redakcyjna, „Kultura i Społeczeństwo", T. 56, nr 1, s. 3-36.

Tidd, Joe i John Bessant. 2011. Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organiza­cyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Trias de Bes, Fernando i Philip Kotler. 2013. Innowacyjność przepis na sukces. Model „od A do F". Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Whitfield, Percy Ronald. 1979. Innowacje w przemyśle. Warszawa: PWE.

Wise, Emily i Casper Hogenhaven (red.). 2012. Popytowe podejście do tworzenia innowacji- doświadczenia krajów skandynawskich. Warszawa: PARP.

Wissema, J.G. 2009. Towards the Third Generation University, Managing the university in transition. Wrocław: Wydawnictwo Zante.



Date of publication: 2020-11-16 17:54:48
Date of submission: 2020-11-16 13:58:23


Statistics


Total abstract view - 554
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 88

Indicators


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Sebastian Madej

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.