Teaching history in secondary school - expectations and challenges in the light of survey results

Elżbieta Klimus

Abstract


The technological revolution has left its mark on the functioning of the school, the student and the teacher at each educational stage. This process, despite the numerous opportunities it creates, forces us to look for new solutions in the educational space. In recent years, Polish students’ expectations towards teachers and schools have changed. A survey conducted among 147 secondary school students was intended to determine these expectations. The aim of the study was to obtain answers to questions about the level of interest in history and the teaching resources and methods used by teachers. In addition, the survey helped to determine the difficulties that students face while learning history, as well as to learn about their expectations regarding the selection of content and practices used during lessons. The analysis of the survey results was used to determine the challenges which history teachers have to face up to. These included: skillful use of technology and communication tools in the teaching-learning process, effective student motivation, shaping soft skills, orienting students to lifelong learning, taking into account the findings of neurodidactics and verifying the role of the teacher and his relationship with the student.


Keywords


modern education; educational challenges; Polish school; teaching methods

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski. WSiP.

Banasik, A. (2016). TIK a współczesna szkoła – czyli jak skutecznie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia? Edukacja – Technika – Informatyka, 112–117. https://doi.org: 10.15584/eti.2016.1.15

Bell, D. (2015). Nauka poza murami szkoły (expeditionary learning): autentyczna edukacja w XXI wieku. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 181–196). Wyd. UJ.

Budzyński, M. (2015). Tutoring wychowawczo-rozwojowy jako metoda pracy wykorzystująca relacje wzajemnie uczące się w środowisku nauczyciele – uczniowie – rodzice. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 225–243). Wyd. UJ.

Cęcelek, G. (2020). Środowisko uczenia się jako podstawa funkcjonowania współczesnej szkoły. Kultura i Wychowanie: półrocznik pedagogiczny, 69–83, https://doi.org:10.25312/2083-2923.18/2020_05gc

Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka: fakty i mity. Difi n.

Czarnik, S. (2021). Metody badań socjologicznych. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/271562/czarnik_metody_badawcze_socjologii_2020.pdf?sequence-=1&isAllowed=y

Filciak, M., Danielewicz, M., Halawa, M., Mazurek, P., Nowotny, A. (2010). Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. Warszawa.

Gardner, H. (2008). Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice. BasicBooks.

Gęsiak-Piątkowska, K. (2015). Co zrobić, aby uczniom się chciało? W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 197–208). Wyd. UJ.

Kaczmarzyk, M. (2015). W stronę dydaktyki ewolucyjnej. Praktyczny wymiar neuronauk w środowisku

szkolnym. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 141–157). Wyd. UJ.

Kalisz-Zielińska, M. (2023). Edukacja historyczna w muzeach. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 223–236). PWN.

Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Wolters Kluwer.

Kujawiński, J. (2010). Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja. Wyd. UAM.

Kukla, D. (2009). Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 18, 59–72.

Lewandowska, I. (2023). Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 35–80). PWN.

Mazur, H. (2023). Edukacja historyczna w archiwach. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 237–252). PWN.

Nosarzewski, K. (2021). Jedna lekcja o przyszłości, Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością. https://ptsp.pl/jedna-lekcja-o-przyszlosci-2021/?gclid=EAIaIQobChMI4OGI-YOYgAMVjaeyCh3tZwBQEAMYASAAEgKjefD_BwE

Ostrowska, U. (2018). Edukacja wobec wyznań współczesności. Refleksje aksjologiczne między zwątpieniem a nadzieją. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(12), 7–24.

Sawiński, J.P. (2014). Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli. Difin.

Sawiński, J.P. (2016). Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów – cz. II. Difin.

Spitzer, M. (2011). Jak uczy się mózg. PWN.

Trela, M. (2015). Inteligencje wielorakie Howarda Gardnera. Opis i implikacje edukacyjne. W:W.Limont (red.), Z teorii i praktyki edukacji artystycznej. W kręgu przyjaciół (s. 55–78). Wyd. UMK.

Tyszkowska, M. (2017). Metaanaliza krytycznego dyskursu nad teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1, 137–149.

Wąsek, J., Reda, M., Kowal, D., Lipińska, Z. (2021). Raport o stanie zdrowia psychicznego uczennic i uczniów. Ocena zmian w wyniku pandemii COVID-19. https://www.szkola20.com/wp-content/uploads/2021/03/Raport-o-stanie-zdrowia-psychicznego-dzieci-imlodziezy-w-zwiazku-ze-zdalnym-nauczaniem.pdf

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji. Dodatek specjalny do miesięcznika Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań. (2023). https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2023.11.1.25-40
Date of publication: 2024-10-25 09:55:14
Date of submission: 2023-12-20 18:17:54


Statistics


Total abstract view - 5
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 3

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Elżbieta Klimus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.