Digital Competence of Poles in the Light of Social Acceleration Theory

Ewa Lecka

Abstract


The dynamic development and spread of information and communication technologies have caused contemporary society, also known as modern or information society, to undergo constant changes. These are taking place both in the technological, economic and social spheres, becoming the focus of researchers in social, economic, engineering and technical sciences. As a result of these changes, we can even, according to Hartmut Rosa (2020), speak of a society of acceleration, in which technological acceleration is accompanied by an acceleration of the pace of living. As part of numerous consequences, acquiring new skills and improving those already acquired, especially in the use of ICT, becomes particularly important. Achieving an appropriate level of expertise turns out to be almost indispensable, both at the micro level - the realm of work and everyday life of individuals, and at the macro level, as a condition for stable and systematic socio-economic development. Therefore, the purpose of the article is to analyze the level of digital competence of Poles, primarily focusing on the level of overall digital skills and its changes over recent years, the type of digital skills that pose particular challenges, as well as to determine the rank of Poland as compared to other European Union member states regarding the subject matter. The source material is statistical data from Eurostat and Poland Statistics.


Keywords


digital competences; digital skills/literacy; Information and Communication Technologies (ICT); information society

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. JRC Technical Notes, 67075, 1–60. https://www.academia.edu/42521335/Mapping_Digital_Competence_Towards_a_Conceptual_Understanding

Arendt, Ł. (2010). Wykluczenie cyfrowe – wielowymiarowe zjawisko na polskim rynku pracy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia, 113, 15–26. https://dbc.wroc.pl/Content/120429/Arendt_Wykluczenie_cyfrowe_wielowymiarowe_zjawisko.pdf

Bartol, A., Herbst, J., Pierścińska, A. (2021). Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Stan zjawiska, trendy, rekomendacje. Fundacja Stocznia, 1–40. https://stocznia.org.pl/wp-content/uploads/2022/02/WykluczeniespolecznocyfrowewPolsce.pdf

Batorski, D. (2009). Wykluczenie cyfrowe w Polsce, 223–249. https://www.researchgate.net/publication/332229877_Wykluczenie_cyfrowe_w_Polsce

Batorski, D. (2013). Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostepności i sposobów korzystania, 328–352. https://www.researchgate.net/publication/273497284_Polacy_wobec_technologii_cyfrowych_-_uwarunkowania_dostepnosci_i_sposobow_Korzystania

Batorski, D. (2015). Technologie i media w domach i w życiu Polaków, 373–395. http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdf

Batorski, D., Płoszaj, A. (2012). Diagnoza i rekomendacje w obszarze kompetencji cyfrowych społeczeństwa i przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu w kontekście zaprogramowania wsparcia w latach 2014–2020. http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_fi les/3513/ekspertyza_mrr_kompetencjecyfrowe_2014-2020.pdf

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie.

Bauman, Z. (2012). Straty uboczne. Nierówności społeczne w dobie globalizacji. Wyd. UJ.

Ćwiek, M. (2018). Wykluczenie cyfrowe w Polsce na tle Unii Europejskiej. Ekonomiczne Problemy Usług, 2(131), 217–224. htps://doi.org/10.18276/epu.2018.131/2-21

Departament Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli (2022). Działania organów administracji publicznej na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych społeczeństwa.Informacja o wynikach kontroli. https://www.nik.gov.pl/plik/id,25577,vp,28343.pdf

Europejski Trybunał Obrachunkowy (2021). Działania UE na rzecz rozwiązania problemu niedostatecznych umiejętności cyfrowych. Przegląd nr 02, 1–63. https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/rw21_02/rw_digital_skills_pl.pdf

Eurostat (2021). Individuals’ Level of Digital Skills (from 2021 Onwards). https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sk_dskl_i21/default/table?lang=en

Golka, M. (2005). Czym jest społeczeństwo informacyjne? Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4, 253–265. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/013f4d1c-29b8-4f6c-aa6a-147879b54208/content

GUS (2016). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2012–2016. Urząd Statystyczny w Szczecinie, 1–177.

GUS (2018). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2014–2018.Urząd Statystyczny w Szczecinie, 1–202.

GUS (2020). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Urząd Statystyczny w Szczecinie, 1–192.

GUS (2021). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Urząd Statystyczny w Szczecinie, 1–175.

GUS (2022a). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Urząd Statystyczny w Szczecinie, 1–162.

GUS (2022b). Zeszyt metodologiczny. Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Urząd Statystyczny w Szczecinie, 1–55.

GUS (2023). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Informacje sygnalne. Urząd Statystyczny

w Szczecinie, 1–7.

Jasiewicz, J., Filiciak, M., Mierzecka, A., Śliwowski, K., Klimczuk, A., Kisilowska, M., Tarkowski, A., Zadrożny, J. (2015). Ramowy katalog kompetencji cyfrowych. Ministerstwo Cyfryzacji, 1–40. https://mac.gov.pl/fi les/ramowy-katalog-kompetencji-cyfrowych.pdf

Jedlińska, R. (2018). Wykluczenie cyfrowe w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej. Ekonomiczne problemy Usług, 2(131), 225–236. https://doi.org/10.18276/epu.2018.131/2-22

Kęsy, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne w rozwoju cywilizacyjnym ludzkości. Dydaktyka Informatyki, 6, 74–92. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-602668b9-47cb-4273-a5b3-31aa20a6634f

Kompetencje cyfrowe (2023). Strona internetowa Ministerstwa Cyfryzacji. https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kompetencje-cyfrowe

Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komi-tetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (2021). Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie. Bruksela, dn. 9.3.2021 r. COM(2021) 118 final.

Kotliński, K. (2022). Kompetencje cyfrowe młodych ludzi w krajach Unii Europejskiej a aktywność na rynku pracy. Rynek Pracy, 183(4), 45–61. https://rynekpracy.praca.gov.pl/resources/html/article/details?id=233481&language=pl

Kreft , J. (2010). Dostęp do gospodarki opartej na wiedzy – nowe bariery i wykluczenia. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 113, 487–497. https://dbc.wroc.pl/Content/120464/Kreft _Dostep_do_gospodarki_opartej_na_wiedzy.pdf

Melnikov, A. (2020). „Rewolucja uważności” i instytucjonalizacja refl eksyjności w praktykach społeczno-kulturowych. Kultura Współczesna, 3(110), 24–34. https://doi.org/10.26112/kw.2020.110.03

OECD (1999). The Future of the Global Economy. Towards a Long Boom. Paris. https://www.oecd.org/futures/35394025.pdf

Ogonowska, A., Walecka-Rynduch, A. (2022). Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profi le kompetencji. Analiza przyczynkowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 20, 624–640. https://doi.org/10.24917/20811861.20.39

O Programie Polska Cyfrowa – stan na 31 grudnia 2022 r. (2022). Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. https://www.polskacyfrowa.gov.pl/media/114133/POPC_Stanwdrazania_31122022_01022023.pdf

Polska cyfrowa – kierunki zmian do 2020 (2014). Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Departament Funduszy Strukturalnych. https://www.polskacyfrowa.gov.pl/media/940/Program_Operacyjny_Polska_Cyrowa_na_lata_2014_2020_051214.pdf

Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Europejskie Centrum Solidarności.

Rozkrut, D., Rozkrut, M. (2015). Umiejętności cyfrowe jako czynnik rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania US, 42(1), 75–87. https://doi.org/10.18276/sip.2015.42/1-05

Rozkrut, M. (2018). Kompetencje cyfrowe społeczeństwa informacyjnego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania US, 54(3), 347–360. https://doi.org/10.18276/sip.2018.54/3-25

Stawicka, A. (2015). Wykluczenie cyfrowe w Polsce. Kancelaria Senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji. Warszawa, 1–20. https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/133/plik/ot-637_internet.pdf

Tarkowski A., Mierzecka, A., Jasiewicz, J., Filiciak, M., Kisilowska, M., Klimczuk, A., Bojanowska,E. (2015). Taksonomia funkcjonalnych kompetencji cyfrowych oraz metodologia pomiaru poziomu funkcjonalnych kompetencji cyfrowych osób z pokolenia 50+. Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, 1–164. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/8309/taksonomia_funkcjonalnych_kompetencji_cyfrowych.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tomaszewska, A.W. (2013). Dostęp do technologii informacyjno-komunikacyjnych w społeczeństwie informacyjnym. Przykład polskich regionów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 290, 23–37. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/10399/02-tomaszewska.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tomczyk, Ł. (2023). Pomiar kompetencji cyfrowych – dziesięć najczęstszych wyzwań metodologicznych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 49–58. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.6037

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się̨ przez całe życie (2006). Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, dn 30.12.2006, L334/13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=LT




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2023.11.1.41-61
Date of publication: 2024-10-25 09:55:16
Date of submission: 2024-03-09 13:30:18


Statistics


Total abstract view - 99
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 30

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ewa Lecka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.