Postmodernizm a religia

Urszula Bąk

Streszczenie w języku polskim


W artykule podjęty został temat wpływu kultury postmodernistycznej na religię, rozumianą jako sfera duchowości człowieka. Poddano refleksji pewne cechy postmodernizmu, postrzeganego jako zjawisko kulturowe. Przedmiotem analizy są przemiany religijności dokonujące się pod wpływem kultury ponowoczesnej, m.in. zjawisko pluralizmu religijnego, indywidualizacji religijności oraz odrzucenia religii zinstytucjonalizowanych. Autorka zwraca uwagę na to, że w ponowoczesności religii nie zagraża sekularyzacja, rozumiana jako upadek lub zanik religii. Występuje jednak proces utraty wpływu na społeczeństwo wartości fundamentalnych dla religii chrześcijańskiej. Autorka konkluduje, że sprywatyzowana i zindywidualizowana religia jednostki autonomicznej w sprawach wiary i moralności, czyni ją paradoksalnie transcendentnie bezdomną oraz niezdolną do budowania własnej tożsamości osobowej i społecznej.

Słowa kluczowe


idee postmodernizmu; pluralizm; relatywizm moralny; nowe formy duchowości

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baran, B. (1992). Postmodernizm. Kraków: Wydawnictwo Inter Esse.

Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.

Bauman, Z. (2006). Społeczeństwo w stanie oblężenia. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Berger, P. (2007). Między relatywizmem a fundamentalizmem. W drodze (9), 3-9.

Bortkiewicz, P. (1995). Postmodernistyczna destrukcja kultury moralnej. W: Z. Sareło (red.), Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa. Poznań: Pallottinum.

Burszta, W. J., Piątkowski, K. (1994). O czym opowiada antropologiczna opowieść. Warszawa: Instytut Kultury.

Girard, R. (2009). Walka papieża z relatywizmem. Pobrane z: https://www.kapucyni.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=610&Itemid=16.

Heidegger, M. (1965). Co to jest metafizyka? Znak, (127), 73-88.

Ingarden, R. (1972). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Jan Paweł II. (1994). Redemtor hominis. Wrocław: Wydawnictwo TUM.

Kmita, J. (1994). Dwa nurty współczesnego antyfundamentalizmu, W: T. Beksiński (red.), Filozofia w dobie przemian (s. 31-34). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofi i UAM.

Knoblauch, H. (2011). Niewidzialna religia Thomasa Luckmanna, czyli o przemianie religii w religijność (D. Motak, tłum.). W: T. Luckmann, Niewidzialna religia (s. 7-41). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.

Kołakowski, L. (2006). Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Lyotard, J.-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Mariański, J. (2010). Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Mariański, J. (2012). Europa: religie na wolnym rynku. Znak (681), 82-83.

Marshall, G. (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pascal, B. (1670/1989). Myśli. Warszawa: Wydawnictwo Pax.

Piwowarski, W. (2000). Socjologia religii. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Rorty, R. (1994). Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa : Wydawnictwo Spacja.

Tatarkiewicz, W. (2001). Historia filozofii (t.3). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tischner, J. (2011). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.



Data publikacji: 2020-11-19 19:32:38
Data złożenia artykułu: 2020-11-19 19:19:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 307
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 256

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Urszula Bąk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.