Nauczanie historii w szkole ponadpodstawowej – oczekiwania i wyzwania w świetle wyników ankiety

Elżbieta Klimus

Streszczenie w języku polskim


W ostatnich latach w wyniku zmian cywilizacyjnych oraz okoliczności zewnętrznych zmieniły się również oczekiwania polskich uczniów wobec nauczyciela i szkoły. Poznaniu tych oczekiwań miała służyć ankieta przeprowadzona w grupie 147 uczniów szkół ponadpodstawowych województwa warmińsko-mazurskiego. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytania o poziom zainteresowania historią, stosowane przez nauczycieli środki i metody dydaktyczne. Ponadto ankieta pomogła określić trudności, z jakimi borykają się uczniowie, ucząc się historii, a także poznać ich oczekiwania względem doboru treści i stosowanych na lekcjach praktyk. Analiza wyników ankiet posłużyła określeniu wyzwań, przed jakimi stoi dziś nauczyciel historii. Wśród nich znalazły się m.in.: umiejętne wykorzystanie narzędzi technologii i komunikacji w procesie nauczania – uczenia się, skuteczne motywowanie ucznia, kształtowanie kompetencji miękkich, ukierunkowanie uczniów na kształcenie ustawiczne, uwzględnianie ustaleń neurodydaktyki oraz zweryfikowanie roli nauczyciela i jego relacji z uczniem.


Słowa kluczowe


współczesna edukacja; wyzwania edukacyjne; polska szkoła; metody dydaktyczne; dydaktyka historii

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski. WSiP.

Banasik, A. (2016). TIK a współczesna szkoła – czyli jak skutecznie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia? Edukacja – Technika – Informatyka, 112–117. https://doi.org: 10.15584/eti.2016.1.15

Bell, D. (2015). Nauka poza murami szkoły (expeditionary learning): autentyczna edukacja w XXI wieku. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 181–196). Wyd. UJ.

Budzyński, M. (2015). Tutoring wychowawczo-rozwojowy jako metoda pracy wykorzystująca relacje wzajemnie uczące się w środowisku nauczyciele – uczniowie – rodzice. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 225–243). Wyd. UJ.

Cęcelek, G. (2020). Środowisko uczenia się jako podstawa funkcjonowania współczesnej szkoły. Kultura i Wychowanie: półrocznik pedagogiczny, 69–83, https://doi.org:10.25312/2083-2923.18/2020_05gc

Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka: fakty i mity. Difi n.

Czarnik, S. (2021). Metody badań socjologicznych. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/271562/czarnik_metody_badawcze_socjologii_2020.pdf?sequence-=1&isAllowed=y

Filciak, M., Danielewicz, M., Halawa, M., Mazurek, P., Nowotny, A. (2010). Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. Warszawa.

Gardner, H. (2008). Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice. BasicBooks.

Gęsiak-Piątkowska, K. (2015). Co zrobić, aby uczniom się chciało? W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 197–208). Wyd. UJ.

Kaczmarzyk, M. (2015). W stronę dydaktyki ewolucyjnej. Praktyczny wymiar neuronauk w środowisku

szkolnym. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty (s. 141–157). Wyd. UJ.

Kalisz-Zielińska, M. (2023). Edukacja historyczna w muzeach. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 223–236). PWN.

Kordziński, J. (2018). Szkoła uczenia się. Wolters Kluwer.

Kujawiński, J. (2010). Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja. Wyd. UAM.

Kukla, D. (2009). Edukacja i rynek pracy w dobie globalizacji. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 18, 59–72.

Lewandowska, I. (2023). Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 35–80). PWN.

Mazur, H. (2023). Edukacja historyczna w archiwach. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 237–252). PWN.

Nosarzewski, K. (2021). Jedna lekcja o przyszłości, Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością. https://ptsp.pl/jedna-lekcja-o-przyszlosci-2021/?gclid=EAIaIQobChMI4OGI-YOYgAMVjaeyCh3tZwBQEAMYASAAEgKjefD_BwE

Ostrowska, U. (2018). Edukacja wobec wyznań współczesności. Refleksje aksjologiczne między zwątpieniem a nadzieją. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(12), 7–24.

Sawiński, J.P. (2014). Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli. Difin.

Sawiński, J.P. (2016). Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów – cz. II. Difin.

Spitzer, M. (2011). Jak uczy się mózg. PWN.

Trela, M. (2015). Inteligencje wielorakie Howarda Gardnera. Opis i implikacje edukacyjne. W:W.Limont (red.), Z teorii i praktyki edukacji artystycznej. W kręgu przyjaciół (s. 55–78). Wyd. UMK.

Tyszkowska, M. (2017). Metaanaliza krytycznego dyskursu nad teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1, 137–149.

Wąsek, J., Reda, M., Kowal, D., Lipińska, Z. (2021). Raport o stanie zdrowia psychicznego uczennic i uczniów. Ocena zmian w wyniku pandemii COVID-19. https://www.szkola20.com/wp-content/uploads/2021/03/Raport-o-stanie-zdrowia-psychicznego-dzieci-imlodziezy-w-zwiazku-ze-zdalnym-nauczaniem.pdf

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji. Dodatek specjalny do miesięcznika Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań. (2023). https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2023.11.1.25-40
Data publikacji: 2024-10-25 09:55:14
Data złożenia artykułu: 2023-12-20 18:17:54


Statystyki


Widoczność abstraktów - 5
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 3

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Elżbieta Klimus

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.