Marketing Communication as an Instrument Designed to Shape Image of Advocates and Legal Counsels – What Forms of Client Impact Are Permitted and How Are They Perceived in Legal Circles
Abstract
The article aims to examine what opportunities advocates (in Polish: adwokat) and legal counsels (radca prawny) have in Poland to undertake promotional activities, as well as to find out what is lawyers’ opinion regarding the use of selected marketing communication instruments by the aforesaid legal professionals. The paper is a scholarly and research publication, and its coverage fits both into the fields of law and management and quality studies. Exploring the issue in question fills the identified research gap, in particular, as regards the juxtaposition of existing provisions contained in codes of ethics and opinions about them expressed by legal professionals. The research problem was determined as follows: To what extent are advocates and legal counsels aware of the opportunities – consistent with the legislation in force – for their use of respective marketing communication forms and how do they perceive activity aimed at soliciting clients and creating an image of a law firm in their minds? The research conducted was qualitative in nature, with the method employed being an individual in-depth interview, which was also a semi-structured interview. The group of respondents was comprised of nine advocates and legal counsels. The research was limited to Poland, and its results provide significant findings and conclusions about lawyers’ perception of promotional activities, the assessment of whether they are ethical and determinants for effectiveness. The research results have practical implications. They can be used not only by advertising agencies providing their services to law firms, but also by advocates and legal counsels engaged in promotional activities on their own.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
LITERATURE
Bróżek P., Czy adwokaci powinni się reklamować?, “Palestra” 2021, no. 7–8.
Dziel D., Zakaz reklamy w dobie mediów społecznościowych, “Młoda Palestra” 2022, no. 2.
Etyczny marketing usług prawniczych – wystąpienie dr. Macieja Skotarczaka, szczecińskiego radcy prawnego, na XI Polsko-Niemieckim Forum Prawniczym, które odbyło się we Wrocławiu w dniach 20–22 listopada 2015 r., “In Gremio” 2015, no. 97.
Falkowska A., Zasady etyki w zawodzie radcy prawnego, “Ekonomia i Prawo” 2010, vol. 6(1), DOI: https://doi.org/10.12775/EiP.2010.031.
Fogel B., Elektroniczny marketing usług prawniczych jako środek komunikacji rynkowej, “e-Biuletyn Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej WPAiE” 2008, no. 3.
Furgal G., Prawniczy marketing na YouTube, “Radca Prawny” 2014, no. 153.
Furgal G., Public relations radców prawnych na portalu Facebook – wybrane zagadnienia prawne, “Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2018, no. 1.
Glinka B., Czakon W., Podstawy badań jakościowych, Warszawa 2021.
Gnusowski M., Determinanty zmiany pozycji rynkowej klientów indywidualnych na rynku usług prawnych, “Studia Ekonomiczne” 2017, no. 330.
Hładki M., Marketing mix kancelarii prawniczych w Polsce, “Zeszyty Naukowe ZPSB – Firma i Rynek” 2012, no. 2.
Ivanova E., Prawnicy muszą pokochać sieć, nie mają wyboru, „Dziennik Gazeta Prawna” 2012, no. 153.
Izdebski H., Marketing usług prawniczych. Rozpoczęcie współpracy, [in:] Etyka zawodów prawniczych. Etyka prawnicza, eds. H. Izdebski, P. Skuczyński, Warszawa 2006.
Kłosowski A., Marketing operacyjny organizacji prawniczej. Cz. 3, “Temidium” 2017, no. 1.
Kłosowski A., Zarządzanie marketingiem w kancelarii prawniczej, Warszawa 2017.
Lubasz D., Reklama internetowa radców prawnych i adwokatów jako zawodów zaufania publicznego, [in:] Reklama. Aspekty prawne, nowe wyzwania, ed. M. Namysłowska, Warszawa 2022.
Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Warszawa 2010.
Mikołajczyk A., Marketing Legal Services on the Internet, “Contemporary Economy” 2014, vol. 5(3).
Nikodemska-Wołowik A.M., Jakościowe badania marketingowe, Warszawa 1999.
Orfin A., Usługi prawnicze XXI wieku, “Ekonomiczne Problemy Usług” 2012, no. 96.
Piesiewicz P.F., Prawne i etyczne aspekty reklamy adwokackiej, Warszawa 2021.
Purc-Kurowicka K., Jurgielewicz B., Etyka prawnicza w Polsce w XXI w., “Acta Iuridica Resoviensia” 2021, no. 2, DOI: https://doi.org/10.15584/actaires.2021.2.9.
Skuczyński P., Analiza porównawcza tajemnicy adwokackiej oraz reklamy usług prawniczych w Polsce i w Stanach Zjednoczonych, “Przegląd Prawniczy Uniwersytetu Warszawskiego” 2004, no. 2.
Skuczyński P., Etyka adwokatów i radców prawnych, Warszawa 2016.
Skuczyński P., Główne kierunki rozwoju etyki prawniczej w Polsce, [in:] 10 lat Studenckiego Stowarzyszenia Etyki Prawniczej, eds. I. Małobęcka, P. Skuczyński, Warszawa 2011.
Sykuna S., Zakaz nieuczciwej konkurencji z perspektywy etyki prawniczej, “Gdańskie Studia Prawnicze” 2016, vol. 36.
Werenowska A., Alternatywne formy komunikacji kancelarii prawnych z grupami otoczenia, “Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G – Ekonomika Rolnictwa” 2009, vol. 96(4), DOI: https://doi.org/10.22630/RNR.2009.96.4.84.
Zadęcka E., Bezwzględny zakaz reklamy kancelarii adwokackich w realiach współczesnego funkcjonowania rynku usług prawniczych, “Przegląd Prawa i Administracji” 2018, vol. 115, DOI: https://doi.org/10.19195/0137-1134.115.7.
Zbroja P., Reklama usług prawniczych okiem młodego adwokata, “In Gremio” 2009, no. 58.
LEGAL ACTS
Annex to Resolution No. 230/2022 of the Presidium of the National Bar Council of 22 September 2022.
Annex to Resolution No. 884/XI/2023 of the Presidium of the National Council of Legal Advisers of 7 February 2023.
Directive 2000/31/EC of the European Parliament and of the Council of 8 June 2000 on certain legal aspects of information society services, in particular electronic commerce, in the Internal Market (OJ L 178/1, 17.7.2000).
Directive 2005/36/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 on the recognition of professional qualifications (OJ L 255/22, 2005).
Directive 2006/123/EC of the European Parliament and of the Council of 12 December 2006 on services in the internal market (OJ L 376/36, 27.12.2006).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2025.34.2.113-131
Date of publication: 2025-09-25 23:21:20
Date of submission: 2023-09-06 18:01:29
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Marcin Merkwa, Marcin Gębarowski, Joanna Wiażewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.