Społeczna interpretacja praw małżeńskich wdowy bez zachowania okresu oczekiwania na zawarcie ponownego małżeństwa według prawa islamskiego (okres iddah) w Indonezji

Mohammad Ali, Siti Sariroh, Rumawi Rumawi

Streszczenie w języku polskim


Małżeństwo bez zachowania okresu iddah jest uznane za czynność prawną i dozwolone dla kobiet po niezarejestrowanym rozwodzie. Czynność taka została dokonana przez H.S., rozwiedzioną z mężem T.B., który porzucił ją na rok i trzy miesiące, wyjeżdżając do Malezji. Madurowie, a szczególnie wioska Landak, stanowią społeczności religijne. Jednakże rzeczywistość społeczna przeczy uznawaniu ludności z regionu Landak za społeczność religijną. W niniejszym artykule podjęto dwa problemy badawcze: 1) Jaka jest społeczna interpretacja statusu kobiet, które zawarły małżeństwo bez zachowania okresu iddah? 2) Jakie są opinie wśród autorytetów religijnych i społeczeństwa w miejscowości Landak w powiecie Bangkalan w regionie Madura w Indonezji na temat małżeństwa bez zachowania okresu iddah? W efekcie przeprowadzonych analiz stwierdzono, że: 1) społeczna interpretacja statusu kobiet zawierających małżeństwo bez zachowania okresu iddah wskazuje na motywację idealistyczną oraz na to, że istnieje motyw praktyczny i motyw interesu; 2) interpretacja autorytetów religijnych i społeczeństwa jest taka, że pierwszym motywem – idealistycznym – jest zapobieganie większej szkodzie, drugim motywem – praktycznym – jest dobro rodziny, trzeci zaś to motyw interesu, który zawiera aspekt „humanizmu” i „społeczeństwa”, a realizacja danego interesu jest traktowana jako motyw praktyczny.


Słowa kluczowe


małżeństwo; iddah; rozwód; społeczna interpretacja

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Abi ‘Abdillah Bin Muhammad Bin Yazid Ibn Majah, Sunan Ibn Majah, Riyadh 1998.

Anam K., Islamic Law Review Against Ultrasound Test Results as a Substitute for Idah Period, Yogyakarta 2015.

Badruddin, The Implementation of Husband’s Marriage in the Wife’s Iddah Period Due to Raj’i Divorce in Jepara Regency, Semarang 2016.

Berger P.L., Holy Sky: Religion as Social Reality, Jakarta 1991.

Bungin B., Social Construction of Mass Media: The Power of Influence of Mass Media, Television Advertising and Consumer Decisions and Criticism of Peter L. Berger & Thomas Luckmann, Jakarta 2008.

H.S., Interview, Landak, 13 August 2016.

Imron F.A. RKH, Syaikhona Kholil Bangkalan: Founding Determinants of Nahdlatul Ulama, Surabaya 2012.

Mayasari A., Divorce and Idah in al-Qur’an (Study of Hermeneutics of Amina Wadud Muhsin), Yogyakarta 2016.

Mustofa I., Study Analysis of Siti Musdah Mulia’s Thoughts about the Concept of Idah and Its Significance to Changes in Islamic Law, Semarang 2012.

Ngangi C.R., Social Construction in Social Reality, “Agri-Sosioekonomi” 2011, vol. 7(2).

Qudamah I., Al-Mughni, Riyadh 1997.

Sabiq S., Fiqh as Sunnah, Beirut 1988.

Sahal Mahfudh K.H, Nuances of Social Fiqh, Yogyakarta 2003.

Syahrani R., The Intricacies of the Principles of Civil Law, Bandung 2011.

Syar’i M., Divorce Law Reform Out of Court, “Journal of Islamic Legal Thought Mazahib” 2015, vol. 14(1).

The Compilation of Islamic Law, Bandung 2012.

Widiasmara E., The Position of Unregistered Marriage and Divorce in Review of Islamic Law and Legislation in Indonesia, Semarang 2010.

Yusuf M., UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Build Fiqh Contemporer Concept, “Journal of Syarah” 2020, vol. 9(2).

Zainuddin M., Religious Pluralism in the Analysis of Social Construction, Malang 2014.

ONLINE SOURCES

Kamus Besar Bahasa Indonesia, Idah, https://kbbi.web.id/idah-2 [access: 10.11.2021].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.5.13-28
Data publikacji: 2021-12-17 19:44:49
Data złożenia artykułu: 2021-10-28 06:51:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 4043
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Mohammad Ali, Siti Sariroh, Rumawi Rumawi

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.