Komunikacja marketingowa jako narzędzie kształtowania wizerunku adwokatów i radców prawnych – jakie formy oddziaływania na klientów są dozwolone i jak są postrzegane w środowisku prawniczym

Marcin Merkwa, Marcin Gębarowski, Joanna Wiażewicz

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest diagnoza tego, jakie możliwości działań promocyjnych mają obecnie w Polsce adwokaci i radcowie prawni, a także poznanie opinii prawników na temat wykorzystywania przez przedstawicieli tych zawodów wybranych narzędzi komunikacji marketingowej. Artykuł ma charakter naukowo-badawczy, a jego treść wpisuje się w obszary nauk prawnych oraz nauk o zarządzaniu i jakości. Eksploracja podjętego zagadnienia wypełnia zidentyfikowaną lukę badawczą, w szczególności dotyczącą skonfrontowania istniejących zapisów kodeksów etycznych z opiniami na ich temat wśród przedstawicieli zawodów prawniczych. Problem badawczy ustalono następująco: Na ile adwokaci i radcowie prawni są świadomi możliwości stosowania – zgodnego ze stanem prawnym – przez nich poszczególnych form komunikacji marketingowej oraz jak postrzegają aktywność mającą na celu zabieganie o klientów i kreowanie w ich umysłach wizerunku kancelarii? Przeprowadzone badanie miało charakter jakościowy, gdyż zastosowaną metodą był indywidualny wywiad pogłębiony, będący również wywiadem częściowo ustrukturalizowanym. Grupę respondentów stanowiło dziewięciu adwokatów i radców prawnych. Zasięg badań był krajowy, a uzyskane wyniki dostarczają istotnych wniosków związanych z postrzeganiem działań promocyjnych przez prawników oraz oceną ich etyczności i determinant skuteczności. Wyniki badania mają implikacje praktyczne. Mogą zostać wykorzystane zarówno przez agencje reklamowe obsługujące kancelarie prawnicze, jak i przez adwokatów i radców prawnych realizujących aktywność promocyjną we własnym zakresie.


Słowa kluczowe


marketing usług prawniczych; komunikacja marketingowa; radca prawny; adwokat

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Bróżek P., Czy adwokaci powinni się reklamować?, “Palestra” 2021, no. 7–8.

Dziel D., Zakaz reklamy w dobie mediów społecznościowych, “Młoda Palestra” 2022, no. 2.

Etyczny marketing usług prawniczych – wystąpienie dr. Macieja Skotarczaka, szczecińskiego radcy prawnego, na XI Polsko-Niemieckim Forum Prawniczym, które odbyło się we Wrocławiu w dniach 20–22 listopada 2015 r., “In Gremio” 2015, no. 97.

Falkowska A., Zasady etyki w zawodzie radcy prawnego, “Ekonomia i Prawo” 2010, vol. 6(1), DOI: https://doi.org/10.12775/EiP.2010.031.

Fogel B., Elektroniczny marketing usług prawniczych jako środek komunikacji rynkowej, “e-Biuletyn Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji Elektronicznej WPAiE” 2008, no. 3.

Furgal G., Prawniczy marketing na YouTube, “Radca Prawny” 2014, no. 153.

Furgal G., Public relations radców prawnych na portalu Facebook – wybrane zagadnienia prawne, “Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2018, no. 1.

Glinka B., Czakon W., Podstawy badań jakościowych, Warszawa 2021.

Gnusowski M., Determinanty zmiany pozycji rynkowej klientów indywidualnych na rynku usług prawnych, “Studia Ekonomiczne” 2017, no. 330.

Hładki M., Marketing mix kancelarii prawniczych w Polsce, “Zeszyty Naukowe ZPSB – Firma i Rynek” 2012, no. 2.

Ivanova E., Prawnicy muszą pokochać sieć, nie mają wyboru, „Dziennik Gazeta Prawna” 2012, no. 153.

Izdebski H., Marketing usług prawniczych. Rozpoczęcie współpracy, [in:] Etyka zawodów prawniczych. Etyka prawnicza, eds. H. Izdebski, P. Skuczyński, Warszawa 2006.

Kłosowski A., Marketing operacyjny organizacji prawniczej. Cz. 3, “Temidium” 2017, no. 1.

Kłosowski A., Zarządzanie marketingiem w kancelarii prawniczej, Warszawa 2017.

Lubasz D., Reklama internetowa radców prawnych i adwokatów jako zawodów zaufania publicznego, [in:] Reklama. Aspekty prawne, nowe wyzwania, ed. M. Namysłowska, Warszawa 2022.

Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Warszawa 2010.

Mikołajczyk A., Marketing Legal Services on the Internet, “Contemporary Economy” 2014, vol. 5(3).

Nikodemska-Wołowik A.M., Jakościowe badania marketingowe, Warszawa 1999.

Orfin A., Usługi prawnicze XXI wieku, “Ekonomiczne Problemy Usług” 2012, no. 96.

Piesiewicz P.F., Prawne i etyczne aspekty reklamy adwokackiej, Warszawa 2021.

Purc-Kurowicka K., Jurgielewicz B., Etyka prawnicza w Polsce w XXI w., “Acta Iuridica Resoviensia” 2021, no. 2, DOI: https://doi.org/10.15584/actaires.2021.2.9.

Skuczyński P., Analiza porównawcza tajemnicy adwokackiej oraz reklamy usług prawniczych w Polsce i w Stanach Zjednoczonych, “Przegląd Prawniczy Uniwersytetu Warszawskiego” 2004, no. 2.

Skuczyński P., Etyka adwokatów i radców prawnych, Warszawa 2016.

Skuczyński P., Główne kierunki rozwoju etyki prawniczej w Polsce, [in:] 10 lat Studenckiego Stowarzyszenia Etyki Prawniczej, eds. I. Małobęcka, P. Skuczyński, Warszawa 2011.

Sykuna S., Zakaz nieuczciwej konkurencji z perspektywy etyki prawniczej, “Gdańskie Studia Prawnicze” 2016, vol. 36.

Werenowska A., Alternatywne formy komunikacji kancelarii prawnych z grupami otoczenia, “Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G – Ekonomika Rolnictwa” 2009, vol. 96(4), DOI: https://doi.org/10.22630/RNR.2009.96.4.84.

Zadęcka E., Bezwzględny zakaz reklamy kancelarii adwokackich w realiach współczesnego funkcjonowania rynku usług prawniczych, “Przegląd Prawa i Administracji” 2018, vol. 115, DOI: https://doi.org/10.19195/0137-1134.115.7.

Zbroja P., Reklama usług prawniczych okiem młodego adwokata, “In Gremio” 2009, no. 58.

LEGAL ACTS

Annex to Resolution No. 230/2022 of the Presidium of the National Bar Council of 22 September 2022.

Annex to Resolution No. 884/XI/2023 of the Presidium of the National Council of Legal Advisers of 7 February 2023.

Directive 2000/31/EC of the European Parliament and of the Council of 8 June 2000 on certain legal aspects of information society services, in particular electronic commerce, in the Internal Market (OJ L 178/1, 17.7.2000).

Directive 2005/36/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 on the recognition of professional qualifications (OJ L 255/22, 2005).

Directive 2006/123/EC of the European Parliament and of the Council of 12 December 2006 on services in the internal market (OJ L 376/36, 27.12.2006).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2025.34.2.113-131
Data publikacji: 2025-09-25 23:21:20
Data złożenia artykułu: 2023-09-06 18:01:29


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Marcin Merkwa, Marcin Gębarowski, Joanna Wiażewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.