Ramy prawne koordynacji działalności samorządu lokalnego w Rumunii

Anthony Murphy, Flavia Ghencea

Streszczenie w języku polskim


Niniejszy artykuł ma na celu wypełnienie luki w przedmiocie koordynacji działalności jednostek samorządu terytorialnego w Rumunii poprzez ocenę mocnych i słabych stron obowiązujących regulacji prawnych. Metodologicznie obejmuje on badanie dogmatycznoprawne instytucji związanych z pionową i poziomą koordynacją działalności jednostek samorządu terytorialnego. Co do zasady koordynacja działań samorządu terytorialnego następuje zarówno w ramach, jak i poza złożonymi instytucjami służącymi koordynacji. Samorząd lokalny może angażować się w proces twinningu między miastami oraz przystępować do krajowych i międzynarodowych związków samorządu terytorialnego, podczas gdy jednostki samorządowe poziomu wyższego oraz prefekci (przedstawiciele administracji rządowej w terenie) mają na celu koordynację jednostek samorządowych – samorząd lokalny jest koordynowany przez samorząd poziomu wyższego w zakresie realizacji zadań tego poziomu, a prefekci kierują zdekoncentrowaną administracją publiczną i mogą wspierać pionową koordynację z administracją rządową. Koordynacja pomiędzy jednostkami samorządu lokalnego może jednak następować także poprzez ustanawianie lub przystępowanie do stowarzyszeń międzygminnych czy konsorcjów administracyjnych, zwłaszcza w przypadku niemożności samodzielnego zapewnienia funduszy unijnych. Zdaniem autorów skomplikowane rumuńskie ramy prawne z jednej strony sprzyjają koordynacji, a z drugiej ją utrudniają.


Słowa kluczowe


koordynacja działalności jednostek władzy publicznej; samorząd lokalny; zarządzanie na poziomie lokalnym; rumuński kodeks administracyjny; stowarzyszenie międzygminne; konsorcjum administracyjne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Alexe I., Particularitățile juridice ale consorțiilor administrative, [in:] Codul administrativ, prezent și perspective în spațiul administrativ românesc, eds. E. Bălan et al., Bucharest 2023.

Apostol Tofan D., Legea zonelor metropolitane. O noutate legislativă pentru sistemul de drept român. Conexiuni cu Codul administrativ, “Revista de Drept Public” 2022, vol. 3.

Castro Moreira F., Governance of the Portuguese Sea – from Political Actors to Intergovernmental and Sectorial Coordination: A Legal Approach, “Studia Iuridica Lublinensia” 2023, vol. 32(3), DOI: https://dx.doi.org/10.17951/sil.2023.32.3.305-324.

Cătană L.E., Regimul juridic al zonelor metropolitane din perspectiva modificărilor aduse Codului administrativ prin Legea nr. 246 din 2022, [in:] Codul administrativ, prezent și perspective în spațiul administrativ românesc, ed. E. Bălan, et al., Bucharest 2023.

Constantinescu M., Deleanu I., Iorgovan A., Muraru I., Vasilescu F., Vida I., Constituția României comentată și adnotată, Bucharest 1992.

Constantinescu M., Iorgovan A., Muraru I., Tănăsescu E.S., Constituția României revizuită. Comentarii și explicații, Bucharest 2004.

Ghencea F.L., Drept administrativ, vol. 1, Bucharest 2021.

Gönczi L., Hoffman I., The Sui Generis Nature of Legal Protection in the Case of Regional Development Aids in the Hungarian Legislation and Legal Practice – Focused on Irregularity Issues, “Studia Iuridica Lublinensia” 2023, vol. 32(2), DOI: https://dx.doi.org/10.17951/sil.2023.32.2.117-132.

Iftene C., Procedura reorganizării administrativ-teritoriale a României pe criterii geografice, [in:] Procedura administrativă necontencioasă, eds. E. Bălan, C. Iftene, M. Văcărelu, Bucharest 2016.

Person C., Behnke N., Jürgens T., Effects of Territorial Party Politics on Horizontal Coordination among the German Länder – An Analysis of the COVID-19 Pandemic Management in Germany, “German Politics” 2023, DOI: https://doi.org/10.1080/09644008.2023.2187782.

Vedinaș V., Codul administrativ, Bucharest 2020.

Vedinaș V., Drept administrativ, Bucharest 2020.

Vedinaș V., Godeanu N., Dreptul minorităților naționale de a-și utiliza limba maternă în administrație, potrivit Codului administrativ, “Revista Dreptul” 2020, vol. 149(1).

Xhindi N., Bessa Vilela N., Central Public Administration Authority at the Regional Level in Albania, “Studia Iuridica Lublinensia” 2022, vol. 31(4), DOI: https://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.4.59-74.

LEGAL ACTS

Constitution of Romania of 21 November 1991 (consolidated text, Official Gazette of Romania no. 767 of 31 October 2003, as amended).

Emergency Ordinance No. 57 of 3 July 2019 on the Administrative Code (consolidated text, Official Gazette of Romania no. 555 of 5 July 2019, as amended).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2023.32.5.105-115
Data publikacji: 2023-12-31 14:29:21
Data złożenia artykułu: 2023-10-31 15:11:58


Statystyki


Widoczność abstraktów - 882
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Anthony Murphy, Flavia Ghencea

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.