Regulacja schematu pracy i odpoczynku dla personelu przedsiębiorstw transportowych w Ukrainie. Czas pokoju a specyfika czasu wojny
Streszczenie w języku polskim
W artykule wyjaśniono relację pomiędzy zdolnością do pracy człowieka a schematem pracy i wypoczynku personelu przedsiębiorstw transportowych. Prowadzenie pojazdów wymaga zwiększonej zdolności do pracy, dlatego przepisy prawne muszą jednoznacznie regulować czas pracy personelu zaangażowanego w transport. Przyjmuje się, że specyfika regulacji prawnej schematu pracy i odpoczynku pracowników przedsiębiorstw transportu powietrznego, drogowego, kolejowego i wodnego jest zgodna z przepisami prawnymi Ukrainy i niektórymi konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy. Niestety, brak jest obecnie przepisów dotyczących regulacji schematu pracy i odpoczynku w warunkach stanu wojennego w zależności od regionu, w którym obowiązują. Autorzy formułują wnioski na temat konieczności analizy doświadczeń państw europejskich w zakresie regulacji czasu pracy i czasu odpoczynku pracowników transportu w podziale na: różne środki transportu; zintensyfikowanie procesu ratyfikacji przez Ukrainę umów międzynarodowych w dziedzinie regulacji schematu pracy i odpoczynku; zwiększenie odpowiedzialności pracodawców za nieprzestrzeganie wymogów norm prawnych dotyczących czasu pracy i czasu odpoczynku pracowników; współpracę pracodawców, związków zawodowych i organów państwowych przy opracowywaniu norm programowych i skutecznych mechanizmów wdrożenia określonych norm ochrony praw społeczno-ekonomicznych i pracowniczych pracowników przedsiębiorstw transportowych; zrewidowanie schematu pracy i odpoczynku pracowników sektora transportu zgodnie z warunkami stanu wojennego; prawne uznanie wyższych gwarancji socjalnych przewoźników pracujących w strefach przyfrontowych i strefach prowadzenia działań bojowych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Apanasenko A., Osoblyvosti rehulyuvannya trudovykh vidnosyn na zaliznychnomu transporti Ukrayiny, Kharkiv 2010.
Burlakov V.I., Puchkov Yu.P., Popov O.V. (eds.), Lyudskiy faktor u systemi zberezhennya liotnoyi prydatnosti aviatsiynoyi tekhniky, Kyiv 2018.
Dmytrenko D.O., Pravove rehulyuvannya robochoho chasu i chasu vidpochynku moryakiv v ukrayini ta finlyandiyi, “Naukovyy visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho Universytetu. Seriya Pravo” 2021, vol. 64, DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.32.
Kalnysh V.V., Shvets A.V., Maltsev O.V., Yeshchenko V.I., Poryavnyalna kharakterystyka pratsi zovnishnikh pilotiv bezpilotnykh aviatsiynykh kompleksiv ta osib hrupy kerivnytstva poliotamy, “Ukrayinskyy zhurnal viyskovoyi medytsyny” 2022, vol. 3(3), DOI: https://doi.org/10.46847/ujmm.2022.3(3)‐118.
Kalnysh V.V., Trinka I.S., Pashkovskyy S.M., Symynyuk Yu.V., Koval N.V., Ponimatchenko S.L., Poryavnyalna kharakterystyka psykhofiziolohichnykh osoblyvostey operatoriv bezpilotnykh aviatsiynykh kompleksiv ta personalu z upravlinnya povitryanym rukhom, “Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu” 2023, vol. 27(1), DOI: https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2023-27(1)-25.
Orlova N., Osoblyvosti pravovoho rehulyuvannya okhorony pratsi na vodnomu transporti, “Pidpryyemnytstvo, hospodarstvo i pravo” 2020, vol. 6.
Staszewska M., Czas pracy kierowców, Warszawa 2019.
ONLINE SOURCES
Holbin M., Mizhnarodno-pravovi zobovyazannya Ukrayiny stosovno zakhystu trudovykh i sotsialnykh prav moryakiv, “Almanakh mizhnarodnoho prava” 2015, vol. 15, http://inlawalmanac.mgu.od.ua/v15/6.pdf (access: 31.5.2024).
Kulikowska-Wielgus A., Tymczasowe rozluźnienia czasu pracy i odpoczynku w Polsce, 4.3.2022, https://trans.info/pl/rozluznienia-czasu-pracy-i-odpoczynku-278348 (access: 31.5.2024).
Olkhovyk L., Buy O., Mizhnarodno-pravove rehulyuvannya pratsi moryakiv, “Porivnyalne analitychne pravo” 2018, no. 2, https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/767957.pdf (access: 31.5.2024).
Sudnoplavstvo, Vtoma ekipazhu – odna z holovnykh prychyn katastrof na mori, 6.4.2018, https://ua.sudohodstvo.org/vtoma-ekipazhu-odna-z-golovnih-prichin-katastrof-na-mori (access: 31.5.2024).
Yevropeyskyy orhan z pytan pratsi, Rezhym pratsi ta vidpochynku vodiya, 2022, https://www.ela.europa.eu/sites/default/files/2022-08/Driving_and_Resting_Times_Ukrainian.pdf (access: 31.5.2024).
LEGAL ACTS
Convention of the International Labour Organization on the duration of working hours and rest in road transport, 27 June 1979, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_215#Text (access: 31.5.2024).
Convention on International Civil Aviation, 1944, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038#Text (access: 31.5.2024).
ILO Convention on Minimum Standards for Merchant Ships, 1976, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_052#Text (access: 31.5.2024).
Labour Code of Ukraine, approved by Law No. 322-VIII of 10 December 1971 of the State Government, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08 (access: 31.5.2024).
Law of Ukraine No. 273/96-BP of 4 July 1996 “On Railway Transport”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/273/96-%D0%B2%D1%80#Text (access: 31.5.2024).
Law of Ukraine No. 504/96-BP of 15 November 1996 “On Leaves”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/504/96-%D0%B2%D1%80#Text (access: 31.5.2024).
Law of Ukraine No. 2344-III of 5 April 2001 “On Road Transport”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text (access: 31.5.2024).
Law of Ukraine No. 2136-IX of 15 March 2022 “On the organization of labour relations under martial law”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2136-20#Text (access: 31.5.2024).
Order of the Ministry of Emergency Situations of Ukraine No. 964 of 7 September 2012 “On the approval of the Rules of labour protection in road transport”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1299-12#Text (access: 31.5.2024).
Order of the Ministry of Infrastructure of Ukraine No. 135 of 29 February 2012 “On the approval of the Rules on working time and rest time of the floating fleet of sea and river transport of Ukraine”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0445-12#Text (access: 31.5.2024).
Order of the Ministry of Infrastructure of Ukraine No. 337 of 24 June 2021 “On Amendments to the Order of the Ministry of Transport and Communications of Ukraine, 7 June 2010, No. 340”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1125-21#Text (access: 31.5.2024).
Order of the Ministry of Transport of Ukraine No. 219 of 2 April 2002 “On the approval of the Rules for determining the working time and rest time of aircraft crews of the civil aviation of Ukraine”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0390-02#Text (access: 31.5.2024).
Order of the Ministry of Transport and Communications of Ukraine No. 340 of 7 June 2010 “On the approval of the Rules on working time and rest time of drivers of wheeled vehicles”, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0811-10#Text (access: 31.5.2024).
Order of the State Administration of Railway Transport of Ukraine No. 40-C of 10 March 1994 “Peculiarities of regulation of working time and rest time of certain categories of employees of railway transport and subways, directly related to ensuring the safety of train traffic and passenger service”, https://www.vpmu.org.ua/osoblivosti-regulyuvannya-robochogo-chasu-i-chasu-vidpochinku (access: 31.5.2024).
Regulation (EC) No. 561/2006 of the European Parliament and of the Council of 15 March 2006 on the harmonisation of certain social legislation relating to road transport and amending Council Regulations (EEC) No. 3821/85 and (EC) No. 2135/98 and repealing Council Regulation (EEC) No. 3820/85 (OJ L 102/1, 11.4.2006).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2024.33.2.353-374
Data publikacji: 2024-06-27 10:20:58
Data złożenia artykułu: 2024-01-13 17:28:27
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Nadiia Novalska, Oksana Kyrylenko, Viktoriia Klymenko, Kateryna Razumova, Valentyn Kediulich
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.