Ujednolicone kryteria rozróżniania umów spedycji i przewozu w kontekście odpowiedzialności prawnej

Natia Chitashvili, Irakli Burduli

Streszczenie w języku polskim


Prawo transportowe cechuje się metodologiczną ambiwalencją. Obejmuje bowiem różnorodne instytucje i stosunki prawne pozostające ze sobą w ścisłym powiązaniu. W demokratycznych państwach zachodnich nie istnieje jednolity akt prawny, który kompleksowo regulowałby całość relacji transportowych. Z tego względu w doktrynie mówi się o „fragmentarycznym” charakterze tej gałęzi prawa, która reguluje stosunki objęte odmiennymi reżimami prawnymi, aczkolwiek powiązanymi i zbliżonymi co do istoty. Prawo transportowe funkcjonuje na kilku poziomach. Pierwszym z nich jest poziom krajowy. Podstawowe umowy stanowiące fundament prawa transportowego uregulowane są w kodeksach cywilnych i handlowych. Następny poziom stanowią regulacje ponadkrajowe, w szczególności prawo Unii Europejskiej. Artykuł poświęcony jest z jednej strony analizie uogólnionych kryteriów kwalifikujących umowy spedycji i przewozu na podstawie Jednolitego Aktu FIATA, a z drugiej badaniu modeli regulacyjnych prawa gruzińskiego i niemieckiego pod kątem ich zgodności oraz harmonizacji z jednolitymi standardami. Zbadanie wspomnianych kryteriów na poziomie ponadkrajowym ma istotne znaczenie praktyczne dla rozróżnienia funkcji i obowiązków przewoźnika oraz spedytora, a także dla określenia właściwych reżimów odpowiedzialności prawnej. W opracowaniu omówiono również międzynarodowe inicjatywy zmierzające do unifikacji odpowiedzialności spedytorów oraz wskazano na potrzebę poszerzenia autonomii kontraktowej na poziomie ujednoliconym w kontekście deregulacji odpowiedzialności spedytora.


Słowa kluczowe


spedytor; przewoźnik; FIATA; odpowiedzialność; spedytor jako zastępca; spedytor jako zleceniodawca

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Alireza M.Z., 1978 Convention on Sea Transport, Hamburg Laws, “Journal of Law and Political Science at Tehran University” 1994, vol. 32.

Brnabic R., Peculiarities of the Forwarding Contract, [in:] Economic and Social Development. 16th International Scientific Conference on Economic and Social Development “The Legal Challenges of Modern World”, eds. Z. Primorac, C. Bussoli, N. Recker, Croatia 2016.

Bydlinski P., Valder H., Münchener Kommentar HGB, München 2023.

Cain P., Complexity, Confusion and the Multifaceted Legal Roles of the International Freight Forwarder, “Macquarie Law Journal” 2014, vol. 14.

Canaris C.-W., Capelle K.-H., Handelsrecht, München 2000.

Cheng C.-J., Clive M. Schmitthoff’s Select Essays on International Trade Law, Dordrecht–Boston–London 1988.

Drevinskaitė J., Mackevičiūtė S., Sorakaitė G., Jankauskaitė S., Peculiarities of CMR Documentation in International Freight, “Rezekne Academy of Technologies” 2019, DOI: https://doi.org/10.17770/iss2018.4248.

Ebenroth K.-H., Boujong D., Bahnsen C., Handelsgesetzbuch: HGB Kommentar, München 2024.

Faghfouri M., International Regulation of Liability for Multimodal Transport, “WMU Journal of Maritime Affairs” 2006, vol. 5, DOI: https://doi.org/10.1007/BF03195083.

Fanam P.D., Nguyen H., Cahoon S., An Empirical Analysis of the Critical Selection Criteria of Liner Operators: The Perspective of Freight Forwarders, “International Journal of Shipping and Transport Logistics” 2018, vol. 10(5–6), DOI: https://doi.org/10.1504/IJSTL.2018.10016515.

Gabichvadze S., Some Issues of the Legal Regulation of Transport Expedition, “Justice and Law” 2014, vol. 3(42). [in Georgian]

Häberle J., Das Konzept der Verfassungsbeschwerde und die Entwicklung der Verfassungsgerichtsbarkeit in Deutschland, “JuristenZeitung“ 1992.

Jung P., Handelsrecht, München 2023.

Kmieciak B., Selected Elements of Roman Law as an Inspiration for a Modern Psychological and Legal Interpretation Regarding Human Responsibility for a Committed Act, [in:] World Conference on Future Innovations and Sustainable Solutions, eds. Y. Tsekhmister, O. Prokopenko, vol. 1, Lodz 2024, DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13907561.

Koller I., [in:] Handelsgesetzbuch. Kommentar, eds. I. Koller, P. Kindler, W.-H. Roth, K.-D. Drüen, München 2019.

Koller I., [in:] I. Koller, K.-D. Drüen, P. Kindler, S. Huber, Handelsgesetzbuch: HGB Kommentar, München 2023.

Koller I., Transportrecht, München 2013.

Kopaleishvili P., Main Constructions of the Transport Expedition Contract, “Journal of Law” 2018, vol. 1. [in Georgian]

Krajewska M.A., Kopfer H., Collaborating Freight Forwarding Enterprises, “OR Spectrum” 2006, vol. 28, DOI: https://doi.org/10.1007/s00291-005-0031-2.

Mindur M., Mindur L., The Influence of the Selected International Organizations on the Development of Transport, “Scientific Journal of Silesian University of Technology Series Transport” 2023, vol. 119, DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2023.119.10.

Nurwahyudi N., Rimawan E., Analysis of Customer Satisfaction in Freight Forwarder Industry Using Servqual, IPA and FMEA Methods, “Pomorstvo. Scientific Journal of Maritime Research” 2021, vol. 35(1), DOI: https://doi.org/10.31217/p.35.1.12.

Parhammehr H.R., Zeajeldi I., The Role of FIATA Multimodal Transport Bill of Lading in Business Exchange in International Transport, “Social Sciences” 2016, vol. 11(12).

Poliak M., Salamakhina E., Comparison of the Multimodal Transport Operator’s and a Freight Forwarder’s Liability Limit in International Transport: Case Study, “Scientific Journal on Transport and Logistics” 2023, vol. 14(1), DOI: https://doi.org/10.2478/logi-2023-0007.

Poliak M., Salamakhina E., Ensuring Fair Compensation: Analyzing and Adjusting Freight Forwarder Liability Limits, “Logistics” 2024, vol. 8(2), DOI: https://doi.org/10.3390/logistics8020042.

Poliak M., Salamakhina E., Lakhmetkina N., Zhuravleva N., Comparison of Freight Forwarder Liability in Selected Countries of the European Union and Selected Countries of the Commonwealth of Independent States (CIS), “IOP Conference Series: Materials Science and Engineering” 2022, vol. 1247, DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/1247/1/012033.

Ramberg J., International Commercial Transactions, New York 2000.

Ramberg J., Unification of the Law of International Freight Forwarding, “Uniform Law Review” 1998, vol. 3(1), DOI: https://doi.org/10.1093/ulr/3.1.5.

Schwonke M., [in:] Der Haftpflichtprozess, ed. K. Haag, München 2024.

Shang K.-C., Lu C.-S., Customer Relationship Management and Firm Performance: An Empirical Study of Freight Forwarder Services, “Journal of Marine Science and Technology” 2012, vol. 20(1), DOI: https://doi.org/10.51400/2709-6998.2423.

Smeele F., Legal Conceptualisations of the Freight Forwarder: Some Comparative Reflections on the Disunified Law of Forwarding, “Journal of International Maritime Law” 2016, vol. 21(4).

Tsertsvadze G., Commentary to Georgian Civil Code, Tbilisi 2016. [in Georgian]

Zambakhidze T., [in:] Commentary to Georgian Civil Code, eds. L. Chanturia, B. Zoidze, T. Ninidze, R. Shengelia, J. Khetsuriani, Book IV, vol. 1, Tbilisi 2001. [in Georgian]

Zelenika R., Lotric T., Buzan E., Multimodal Transport Operator Liability Insurance Model, “Promet-traffic & Transportation” 2011, vol. 23(1), DOI: https://doi.org/10.7307/ptt.v23i1.146.

Zhao L., An Analysis of Transport Documents, [in:] Current Issues in Maritime and Transport Law, San Lazzaro 2016.

MISCELLANEOUS

Draft Convention on Contract of Agency for Forwarding Agents relating to International Carriage of Goods, 1965.

Draft Convention on International Combined Transport of Goods (TCM), Rome 1970.

FIATA Secretariat Press Release PR70/5, 14 September 1970.

ONLINE SOURCES

Stojanović Đ., Veličković M., Freight Forwarding Industry – the Contemporary Role and Development Trends in Serbia, 2019, https://logic.sf.bg.ac.rs/wp-content/uploads/LOGIC_2019_ID_16.pdf (access: 5.3.2025).

UNCITRAL, Modern Law for Global Commerce. Proceedings of the Congress of the United Nations Commission on International Trade Law Held on the Occasion of the Fortieth Session of the Commission, Vienna, 9–12 July 2007, New York 2011, https://cisg-online.org/files/commentFiles/UNCITRAL_Modern-Law-for-Global-Commerce_2011.pdf (access: 5.3.2025).

LEGAL ACTS

Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road (CMR), adopted on 19 May 1956, came into force for Georgia on 2 November 1999.

FIATA Model Rules for Freight Forwarding Services, 1996.

German Commercial Code, 1861.

German Freight Forwarders’ Standard Terms and Conditions (ADSp), first drafted in 1927.

United Nations Convention on International Multimodal Transport of Goods, Geneva, 24 May 1980.

United Nations Convention on the Carriage of Goods by Sea, 1978 (Hamburg Rules).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2025.34.2.69-85
Data publikacji: 2025-09-25 23:21:13
Data złożenia artykułu: 2025-03-26 12:54:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Natia Chitashvili, Irakli Burduli, Irakli Burduli

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.