Rola edukacji w kreacji kapitału społecznego – zarys problematyki

Aleksandra Żaba

Streszczenie w języku polskim


Kapitał społeczny to pojęcie z pogranicza socjologii i ekonomii. Termin ten po raz pierwszy wprowadził do literatury socjologicznej P. Bourdieu w latach 70. XX w. W obecnych czasach koncepcja kapitału społecznego jest coraz bardziej popularna. W ciągu ostatnich 20 lat można zauważyć dynamiczny wzrost publikacji dotyczących tej tematyki. Ze względu na to, że koncepcja jest stosunkowo młoda, termin ten nie doczekał się jeszcze jednolitej definicji. Najczęściej kapitał społeczny jest rozumiany jako potencjał współdziałania osadzony w powiązaniach międzyludzkich i normach społecznych, który może przynieść korzyści osobom, grupom i społeczeństwom. Z racji wielości definicji trudno jest dokonać pomiaru kapitału społecznego oraz określić czynniki odpowiedzialne za jego wzrost. Analizując kapitał społeczny Polski, należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak: zaufanie, poziom społeczeństwa obywatelskiego (stopień zrzeszania się obywateli), wykształcenie oraz jakość i zadowolenie z życia Polaków. Socjologowie i ekonomiści uważają, że kapitał społeczny jest kluczowym źródłem dla osiągnięcia dobrobytu oraz pomyślności gospodarki państwa. Obecnie wszystkie badania pokazują, że w Polsce występuje deficyt kapitału społecznego spowodowany dramatycznie niskim poziomem zaufania.


Słowa kluczowe


kapitał społeczny; źródła kapitału społecznego; wykształcenie; uniwersytety

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baryczkowska A., Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Kraków 2011.

Będzik B., Deficyt kapitału społecznego zwiastunem nadchodzących kłopotów, „Acta Scientarium Polonorum. Oeconomia” 2010, nr 9.

Brzostowski N., Edukacja dla innowacyjności, [w:] Edukacja w społeczeństwie ryzyka, red. M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak, Poznań 2007.

Czapiński J., Polska – państwo bez społeczeństwa, „Nauka” 2006, nr 1.

Dasgupta P., The Economics of Social Capital, Working Paper, Cambridge 2005.

Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2005.pdf [dostęp: 27.01.2016].

Fukuyama F., Kapitał społeczny, [w:] Kultura ma znaczenie, red. L.E. Harrison, S.P. Huntington, Kraków 2003.

Gajowiak M., Kapitał społeczny. Przypadek Polski, Warszawa 2012.

Kłak M., Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Kielce 2010.

Kwiatkowski M., Kapitał społeczny, [w:] Encyklopedia socjologii. Suplement, red. Z. Bokszański, Warszawa 2005.

Lambin J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, Warszawa 2001.

Mianowska E., Walentynowicz-Moryl K., Konceptualizacja i operacjonalizacja kapitału społecznego, http://50plus.wpsnz.uz.zgora.pl/data/uploads/kapital_spoleczny.pdf [dostęp: 25.01.2016].

Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja. Perspektywy teoretyczne i aplikacje empiryczne, Warszawa 2014.

Mikołajczyk Z., Zarządzanie procesem zmian w organizacjach, Katowice 2003.

Niemierko B., Jak mierzyć kapitał ludzki i kapitał społeczny? Edukacyjne perspektywy operacjonalizacji pojęć ekonomicznych, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej” 2011, z. 4.

Pluta-Olearnik M., Rozwój usług edukacyjnych w erze społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 2010.

Przybyszewski R., Kapitał ludzki w procesie kształtowania gospodarki opartej na wiedzy, Warszawa 2007.

Raport Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, www.zds.kprm.gov.pl/userfiles/raport_polska_2030.pdf [dostęp: 28.01.2016].

Sierocińska K., Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiar i typy, „Studia Ekonomiczne” 2011, nr 1.

Skawińska E., Diagnoza kapitału społecznego dla rozwoju Wielkopolski, [w:] Determinanty rozwoju i integracji krajów europejskich, red. M. Wąsowicz, Warszawa 2007.

Tracz M., Rola edukacji w budowaniu kapitału społecznego w Polsce, Kraków 2013.

Turcza P., Inteligencja współczesnych organizacji, [w:] Wiedza i technologia we współczesnej organizacji, red. M. Cisek, S. Antczak, Siedlce 2006.

Wosiek M., Tendencje rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce na tle krajów UE, „Unia Europejska.pl” 2014, nr 4.

Wykształcenie ma znaczenie? Komunikat z badań CBOS, oprac. N. Hipsz, Warszawa 2013, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_096_13.PDF [dostęp: 27.01.2016].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2016.25.4.235
Data publikacji: 2017-06-05 15:37:45
Data złożenia artykułu: 2016-04-29 18:57:36


Statystyki


Widoczność abstraktów - 756
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Aleksandra Żaba

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.