Eschatological Contents in the Epitaphs from the Old Jewish Cemetery in Lublin

Andrzej Trzciński

Abstract


The main source for this article are 283 Hebrew epitaphs from the old Jewish cemetery in Lublin from the years 1541-1830 (since the oldest known inscription till the closing of the cemetery), collected by the author from preserved tombstones. Moreover, the author also studied those epigraphs that did not survive till our times but could be reconstructed from photographs and copies made by different scholars since mid-nineteenth century. In the introductory part the author briefly discusses eschatological concepts, developed in Judaism over the millennia, and presents relevant terminology used in epitaphs. In the main body of the article he conducts an analysis of eschatological contents from the collected epitaphs distinguishing such categories as: 1) demise; 2) posthumous fate of the body; 3) fate of the soul after the death of the body; 4) intercession; 5) end times; 6) commemorating the dead; 7) consolation; 8) understanding of eternity; 9) expressions for heaven, God and His messengers. While analysing particular concepts within the categories mentioned above, the author focuses on their origin, frequency of usage within the discussed group of epitaphs, and literal or contextual meaning, and illustrates the selected examples with expressions from epitaphs. In the conclusion he states that authors of the epitaphs drew motifs that contain eschatological contents from various sources, including the Hebrew Scriptures, rabbinical literature (especially the Talmud), prayers, and, finally, cabbalistic works. References to the latter dominate in the epitaphs, particularly in the versions popular among common people. 


Keywords


Lublin, Jewish cemetery, Hebrew epitaphs, eschatology

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ajzensztat (Eisenstadt) Jisrael Towija, 1897-1898, Daat kedoszim. Kolel zichronot le-toldot ha-miszpachot... [Poznanie świętego. Zbiór materiałów do dziejów rodzin], red. Sz. Wiener, Sankt Petersburg.

Biber Menachem Mendel, 1907, Mazkeret li-gedole Ostra [Pamięci wielkich Ostrogu], Berdyczów.

Charles Robert Henry, 1963, Eschatology, the Doctrine of a Future Life in Israel, Judaism, and Christianity. A Critical History, New York.

Ghetto Fighters House Museum, Israel, The Photo Archive, Cat. No 29198; 29186; 28276.

Hartman Louis F. i in., 2007, [hasło] Eschatology, [w:] Encyclopaedia Judaica. Second Edition, ed. Fred Skolnik, Michael Berenbaum, Thomson Gale, vol. 6, s. 489-504.

Hońdo Leszek, 1999, Stary żydowski cmentarz w Krakowie. Historia cmentarza. Analiza hebrajskich inskrypcji, Kraków.

Horodecki Szlomo Aba, 1910, Le-korot ha-rabanut. Kowec toldot [Do dziejów rabinatu. Zbiór genealogii], Warszawa.

Hüttenmeister Frowald Gil, 2010, Abkürzungsverzeichnis hebräischer Grabinschriften (AHebG), 2., erweiterte Auflage, Tübingen.

Michalski Tadeusz Józef (tłum. i komentarz), 1986, Jag ikkarim – 13 artykułów żydowskiego wyznania wiary, „Kalendarz Żydowski 1986-1987”, Warszawa, s. 85-113.

Nisenbaum Szlomo Baruch, 1899, Le-korot ha-Jehudim be-Lublin [Do dziejów Żydów w Lublinie], Lublin.

Nisenbaum Szlomo Baruch, 1913, Jewrejskije nadgrobnyje pamiatniki goroda Lublina (XVI-XIX w.). Fotograficzeskije snimki s tiekstami nadpisiej i objasnienijami [Nagrobki żydowskie miasta Lublina (XVI-XIX w.). Fotografie, teksty inskrypcji i objaśnienia], „Jewrejskaja Starina” (Sankt Petersburg), R. V, t. 6 (osobna paginacja).

Pash Boaz, Gordon Ewa, 2009, Modlitwy na cmentarzu i zwyczaje pogrzebowe, przeł. Ewa Gordon, Kraków-Budapeszt.

Scheiber Alexander, 1983, Jewish Inscriptions in Hungary from the 3rd Century to 1686, Budapest.

The Roman Vishniac Archive, International Center of Photography, http://vishniac.icp.org/, nr inw.: RV_10_039_01; RV_10_039_02; RV_2_053_04.

Trzciński Andrzej, Sobota Jerzy, 2009, Cmentarze żydowskie w Międzyrzecu Podlaskim, Lublin.

Wodziński Marcin, 1996, Hebrajskie inskrypcje na Śląsku XIII-XVIII wieku, Wrocław.

Wodziński Marcin, 2008, Jakie tak naprawdę były wyobrażenia eschatologiczne ludu żydowskiego w Europie Wschodniej? Rekonesans badawczy, „Theologica Wratislaviensia”, t. 3, s. 47-53.

Woronczak Jan Paweł, 1995, Treści eschatologiczne epitafiów żydowskich Opolszczyzny, [w:] Studia z dziejów kultury żydowskiej w Polsce, red. Jerzy Woronczak, t. 2: Cmentarze żydowskie, Wrocław, s. 101-110.

Woronczak Jan Paweł, 1999, Cmentarz żydowski w Kromołowie jako tekst kultury, t. 1-2, Wrocław (mps, rozprawa doktorska pod kier. prof. Jacka Kolbuszewskiego, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej).

Yad Vashem Photos Archive, Israel, sygn. 4620/1416; 4620/1418.

Zunz Leopold, 1845, Das Gedächtniss der Gerechten, [w:] tenże, Zur Geschichte und Literatur, Berlin, Bd. 1, s. 304-458.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2017.2.9
Date of publication: 2018-01-15 13:58:39
Date of submission: 2016-03-31 10:52:37


Statistics


Total abstract view - 1027
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Andrzej Trzciński

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.