Visual kei and aesthethic culture

Emmanuella Paulina Robak

Abstract


Visual kei is a name defining the style of dress, specific makeup, fancy hairstyle, specific type of music, diversity, freedom, mixing and combining genres. It is also  creaton of yourself, something more than just role playing, theatralization or the desire to stand out in the crowd - it is a lifestyle inspired by the inexhaustible source of possibilities. The following article is focused on the Gothic variation of Visual kei, created by the popular musician Mana. He created a new world that quickly inspired fans of the genre, combined with Japanese alternative music (j-rock) and gothic inspirations. He also created a recognizable image that fans can easily take over (Lolita Fashion style). Moreover, I would like to point out how the receception of the Visual kei in Poland looks like. Why is this trend not so popular? Is Visual kei only a musical fusion or just a specific image? Or maybe the current reception is difficult because of the fact that lot of changes have occurred within the visual kei itself - sometimes it is hard to tell what specific kei style the band is presenting and whether it is still a particular style of music or just a peculiar image.


Keywords


Visual kei; Malice Mizer; Gothic; Victorian era; j-rock; steampunk; gothic lolita;

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamowicz Klaudia, 2014, Wizerunek mężczyzny w Visual kei, Bielsko Biała, Wyd. Nowa Strona,

Andrusiewicz Anna, 2005, Między pięknem a grozą. Tradycja konwencji i estetyki gotyckiej „Rocznik Naukowy Ido-Ruch dla Kultury” t. 5, s. 133-139.

Cichy Barbara, 2012, Artystyczne wyznaczniki piękna w kulturze Japonii „The Polish Journal of the Arts and Culture” Nr 3, s. 279-295.

Falski Maciej, 2008, Wampiry, upiory i inne istoty mroku – od folkloru do muzyki gotyckiej, [w:] Bunt tradycji – tradycja buntu. Księga dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Wrocławskiemu, pod red. Magdalena Bogusławska, Grażyna Szwat-Gyłybow, Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej UW, s. 359-378.

Janion Maria, 2002, Wampir – biografia symboliczna, Gdańsk, Słowo/Obraz.

Kańska Magdalena, 2010, Visual Kei jako przykład transgenderowych wizerunków japońskich mężczyzn, „Palimpsest: 1”, s. 88-101.

Keene Donald, 1969, Japanese Aesthetic Philosophy East and West, Vol. 19, No. 3, Symposium on Aesthetics East and West, pp. 293-306, Stable URL: http://www.jstor.org/stable/1397586

DOI: 10.2307/1397586

Rychlewski Marcin, 2005, Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, pod red. W.J. Burszty, M. Czubaja i M. Rychlewskiego, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2005.

Szarecki Artur, Popkultura poza dualizmami: ubiór, ciało i konsumpcja w filmie Shimotsuma monogatari [w:] Inspirująca i inspirowana. Popkultura japońska, pod red. A. Wosińska, Kraków 2011.

Silverberg Miriam (2006) Erotic Grotesque Nonsense: The Mass Culture of Japanese Modern Times, Berkley, Los Angeles, London, University of California Press,

Varley Paul, 2000, Kultura japońska, tłum. Magdalena Komorowska, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2018.3.47-59
Date of publication: 2019-06-10 10:54:49
Date of submission: 2018-05-22 16:20:53


Statistics


Total abstract view - 2021
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Arte Humanae

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.