Sound Space in Poetry

Łukasz Piaskowski

Abstract


The article is devoted to the problem of sound thematization in poetry in the context of the general poetics of literary space. Sound is a spatio-temporal category, and the conceptual apparatus that was created to describe and interpret it is related to the aesthetics of space, even at the level of the name itself. There are sound spheres suggesting that sounds reach the audience from all sides, as well as soundscapes, referring directly to the poetics of “looking at a picture”, but composed of sounds. The aim of the article was to distinguish the basic types of such poetic soundscapes and to try to prove the usefulness of this division on literary examples.


Keywords


space; poetry; sound; soundscape; audiosphere; poetic soundscape

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bartnicka, Barbara. (2002). Słownictwo pism Stefana Żeromskiego. T. 4. Świat dźwięków. Kraków: Universitas.

Bernat, Sebastian. (2015). Dźwięk w krajobrazie. Podejście geograficzne. Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej.

Bujnicki, Tadeusz, Fazan, Jarosław, Zajas, Krzysztof (red.). (2019). Żagary. Antologia poezji. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.

Chmielecki, Konrad. (2018). Widzenie przez kulturę. Wprowadzenie do teorii kultury wizualnej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Cieśla-Korytowska, Maria. (2004). Romantyczne przechadzki pograniczem. Kraków: Universitas.

Corbin, Alain. (2019). Historia ciszy i milczenia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Czechowicz, Józef. (1997). Poezje zebrane. Toruń: Wydawnictwo Algo.

Gołąb, Maciej. (2011). Muzyczna moderna w XX wieku. Między kontynuacją, nowością a zmianą fonosystemu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Hall, Edward T. (2001). Ukryty wymiar. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA.

Hejmej, Andrzej. (2021). Słuchanie literatury w społeczeństwie medialnym. Teksty Drugie, 2, s. 301–319.

Hopfinger, Maryla. (2010). Literatura i media po 1989 roku. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Ingarden, Roman. (2000). Szkice z filozofii literatury (s. 20–37). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Jay, Martin. (1998). Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona. W: Ryszard Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze (s. 295–310). Kraków: Universitas.

Kant, Immanuel. (2014). Krytyka władzy sądzenia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Krause, Bernie. (2008). Anatomy of the Soundscape. Evolving Perspectives. Journal of the Audio Engineering Society, 1/2, s. 73–80.

Kulawik, Adam. (1994). Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Kraków: Wydawnictwo ANTYKWA.

Losiak, Robert. (2007). Miejskie pejzaże dźwiękowe. Z projektu badań nad audiosferą w doświadczeniu odbiorczym. W: Agnieszka Janiak, Wojciech Krzemińska, Agnieszka Wojtasik-Tokarz (red.), Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań (s. 237–246). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.

McLuhan, Marshall. (2019). Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Misiak, Tomasz. (2009). Estetyczne konteksty audiosfery. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.

Misiak, Tomasz. (2020). Doświadczenia akuzmatyczne. W: Marcin Olejniczak, Tomasz Misiak (red.), Słuchanie medium (s. 7–16). Konin: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie.

Nożyński, Szymon. (2017). Muzyka na żądanie – transformacje w obszarze kultury audialnej. Kultura Współczesna, 3, s. 99–109.

Ong, Walter Jackson. (2011). Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Porębski, Mieczysław. (1978). O wielości przestrzeni. W: Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska (red.), Przestrzeń i literatura (s. 22–33). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.

Rybicka, Elżbieta. (2012), Zwrot topograficzny w badaniach literackich. Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. W: Teresa Walas, Ryszard Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury. T. 2: Poetyki, problematyki, interpretacje (s. 311–344). Kraków: Universitas.

Rybicka, Elżbieta. (2014). Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas.

Sławiński, Janusz. (1978). Przestrzeń w literaturze. Elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości. W: Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska (red.), Przestrzeń i literatura (s. 9–22). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.

Staff, Leopold. (1967). Poezje zebrane. T. 2. (s. 721). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Tańczuk, Renata. (2015). „Pejzaż dźwiękowy” jako kategoria badań nad doświadczeniem miasta. Audiosfera, 1, s. 10–19.

Tatarkiewicz, Władysław. (2009). Historia estetyki. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Toporow, Władimir Nikołajewicz. (2003). Przestrzeń i rzecz. Kraków: Universitas.

Tuwim, Julian. (2002). Kabaretiana. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.

Welsch, Wolfgang. (2005). Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Kraków: Universitas.

Wójcik, Małgorzata, Żak, Rafał. (2018). Cisza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wysłouch, Seweryna. (1995). Werbocentryzm – uzurpacje i ograniczenia. W: Włodzimierz Bolecki, Wojciech Tomasik (red.), Poetyka bez granic (s. 32–40). Warszawa: Wydawnictwo IBL.

Zaleski, Marek. (1984). Przygoda drugiej awangardy. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2023.41.1.119-131
Date of publication: 2023-10-25 14:22:21
Date of submission: 2023-03-02 01:19:31


Statistics


Total abstract view - 205
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 64

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Łukasz Piaskowski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.