#BlackLivesDontMatter – postapokalipsa i polityka w teledysku Señorita Vince’a Staplesa

Lidia Kniaź

Streszczenie w języku polskim


W artykule dokonano analizy wideoklipu do utworu Vince’a Staplesa Señorita, wyreżyserowanego przez Iana Pons Jewella. Napięte relacje międzyrasowe w Stanach Zjednoczonych przedstawione zostały za pomocą formuły postapokaliptycznej. W Señoricie apokalipsa jest już faktem – społeczna, polityczna, ekonomiczna oraz ekologiczna – jednak świat nie wydaje się znacząco różny od rzeczywistości znanej z pierwszych dekad XXI wieku. Szczególną uwagę poświęcono warstwie wizualnej teledysku oraz jego zakończeniu, które akcentuje pesymizm przekazu. Okazuje się bowiem, że rzeczywistość przedstawionego w obrazie futurystycznego getta oglądana jest w niby– muzeum przez amerykańską białą rodzinę z wyższej klasy. Wskazuje to na stosunek ludzi bogatych do tych nisko sytuowanych i gorzej wykształconych. W zależności od interpretacji wideoklipu zamożniejsi albo całkowicie pozbyli się ludzi uważanych za mniej wartościowych społecznie i teraz oglądają ich świat w minimalistycznym muzeum, albo traktują obserwowanie ich życia w czasie rzeczywistym jako rozrywkę typu reality TV. Wizja przyszłości według reżysera klipu i autora utworu jest na wskroś postapokaliptyczna. Użycie ikonografii postapokaliptycznej obrazującej życie w getcie pozwala wysnuć wniosek, że dla osób z mniej uprzywilejowanych grup społecznych, parafrazując tytuł klasycznego filmu Coppoli, „czas postapokalipsy” właśnie trwa.


Słowa kluczowe


wideoklip; teledysk; klip; postapokalipsa; #BlackLivesMatter,;mniejszości etniczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Beyoncé, Formation (Explicit), 2016, [na:] https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v

=LrCHz1gwzTo. [data dostępu: 14.06.2016].

Black Lives Matter, [na:] http://blacklivesmatter.com/about/ [data dostępu: 14.06.2016].

Carlsson S., What Is Music Video? Audiovisual Poetry or Commercial Salad of Images?, [na:] http://

filmsound.org/what_is_music_video/ [data dostępu: 14.06.2016].

Deleuze G., Guattari F., Kafka. Ku literaturze mniejszej, Kraków 2016.

Goodwin A., Dancing In The Distraction Factory: Music Television and Popular Culture, Minneapolis

Graham M., The First 30 Videos That Played On MTV, VH1 News, [na:] http://www.vh1.com/

news/51387/mtv-first-30-videos/ [data dostępu:14.06.2016].

Healy M., Blacks are more likely to be killed by police…, LA Times, [na:] http://www.latimes.

com/science/sciencenow/la-sci-sn-cops-race-injury-20160725-snap-story.html [data dostępu:

06.2016].

Kendrick L.-A., Alright, 2016, [na:] https://www.youtube.com/watch?v=Z-48u_uWMHY [data

dostępu: 14.06.2016].

Lavender I., Black and Brown Planets: The Politics of Race in Science Fiction, Jackson 2014.

Staples V., Drugs Have Always Been A Part Of Music, [na:] http://hiphopdx.com/news/id.36705/

title.vince-staples-drugs-have-always-been-a-part-of-music [data dostępu: 14.06.2016].

Staples V., Long Beach’s Most Wanted, [na:] http://hiphopdx.com/interviews/id.2745/title.vince-staples-

long-beachs-most-wanted [data dostępu: 14.06.2016].

Staples V., Señorita (Explicit), [na:] https://www.youtube.com/watch?v=5OAYMMod9Wo [data

dostępu: 14.06.2016].

Staples V., Vince Staples – Señorita. CD. Summertime ’06, Los Angeles 2015, [na:] http://genius.

com/Vince-staples-senorita-lyrics [data dostępu: 14.06.2016].

Taylor J., New DOJ Statistics on Race and Violent Crime, [na:] http://www.amren.com/news/2015/07/

new-doj-statistics-on-race-and-violent-crime/ [data dostępu: 20.06.2016].

Vernallis C., Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema, Nowy Jork 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2016.34.2.91
Data publikacji: 2016-12-22 13:37:21
Data złożenia artykułu: 2016-07-04 23:40:40

Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Lidia Kniaź

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.