Camarín de Buenavista w Maladze jako rodzaj relikwiarza

Anna Dorota Pięcińska

Streszczenie w języku polskim


Camarín de Buenavista w Maladze to przykład wyjątkowej pod względem architektonicznym i dekoratorskim osiemnastowiecznej budowli, która ma cechy pozwalające postrzegać ją jako rodzaj relikwiarza. Jest trójdzielna: składa się z krypty fundatorów, położonego nad nią pomieszczenia, w którym przechowuje się hostie i wino mszalne oraz wieńczącej całość kaplicy z figurą Matki Boskiej. Trójpodział odpowiada strukturze relikwiarza w formie kielicha. Istotny jest także fakt otwarcia kaplicy maryjnej na przestrzeń nawy głównej, co sprawia, że figura Marii jest widoczna od strony kościoła w otworze wyciętym w głównym ołtarzu. Przypomina to ekspozycję relikwii w puszce, której część pozostaje przezroczysta, tak by umożliwić wiernym oglądanie świętych szczątków. Camarín de Buenavista odznacza się wyrafinowaną dekoracją stiukową, która w swej warstwie symbolicznej łączy wątki maryjne z wanitatywnymi.


Słowa kluczowe


Camarín, relikwiarz, Málaga, ornament, ostentacja, kult maryjny, barok

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


http://www.apellidochacon.es/buenavista.htm (access: 07.02.2014)

Camacho Martínez, R. (2003). Imagen y color recuperados en el Convento de Nuestra Señora de la Victoria de Málaga. In: Boletín de Arte, núm. 24. Universidad de Málaga. Departamento de Historia del Arte, pp. 423–448.

Cenizo, N. La cripta de las mil calaveras. In: http://www.eldiario.es/andalucia/pasaporte/cripta-milcalaveras_0_318468901.html (access: 20.04.2014).

Curl, J.S. (2006). A Dictionary of Architecture and Landscape Architecture, Oxford.

Entry ostentatious. In: http://dictionary.reference.com/browse/ostentatious (access: 20.04.2014).

Kopaliński, W. (1991). Słownik symboli kultury. Warszawa.

Kubler, G. (1957). Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico. Arquitectura de los siglos XVII y XVIII. Madrid.

Kubler, G., Soria, M. (1959). Art and Architecture in Spain and Portugal and Their American Dominion 1500 to 1800. Baltimore.

Martins, E. La Victoria de Málaga: historia, arte y arquitectura. In: http://suite101.net/article/lavictoria-de-malaga-historia-arte-y-arquitectura-a42367#.VHTfYeTrz3c (access: 07.02.2014).

Knight, K. Ostensorium (Monstrance). In: http://www.newadvent.org/cathen/11344a.htm (access: 20.02.2014).

Pysiak, J. (2006). Gest monarchy i wizualizacja symboliki rytuałów związanych z kultem relikwii – translatio i ostensio reliquiarum. Przegląd Historyczny, XCVII, z. 2, s. 165–186.

Santuario de la Victoria In: http://www.malaga.eu/inter/visor_contenido2/EQPDocumentDisplayer/6942/DocumentoEquipamiento6942 (20.02.2014).

Serrato-Diaz, P.-M. Santuario de la Victoria – El esplendor del Barroco y el triunfo de la Muerte amenazados por la humedad. In: http://historiadelartemalaga.es/heridas_del_patrimonio/listing/santuario-de-la-victoria/ (access: 07.02.2014).

Szczepkowska-Naliwajek, K. (1996). Relikwiarze średniowiecznej Europy od IV do początku XVI wieku. Geneza, treści, styl i techniki wykonania. Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2017.35.2.171
Data publikacji: 2018-03-05 15:07:10
Data złożenia artykułu: 2016-12-18 21:43:33

Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Anna Dorota Pięcińska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.