Ufność i wątpienie: Gabriel Josipovici o Szekspirze i nowoczesności

Magdalena Sawa

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest ukazanie pracy Gabriela Josipovici zatytułowanej On Trust: Art and the Temptation of Suspicion (1999) jako cennego wkładu we współczesne rozważania nad afektem oraz kształtowaniem się post-postmodernistycznej postawy odrzucającej wątpienie. Wybitny brytyjski pisarz, dramaturg i krytyk Josipovici podejmuje próbę charakterystyki kultur przednowoczesnych oraz świata nowoczesnego za pomocą dwóch kontrastowych postaw emocjonalnych: ufności i wątpienia. Artykuł przedstawia tę część rozważań autora, która dotyczy istotnego momentu w historii świata, kiedy to uczucie wątpienia zaczyna dominować w kulturze. Stąd koncentracja na wyłanianiu się nowoczesności w renesansie, znajdujące odzwierciedlenie w utworach Szekspira, które wskazują na napięcie między ufnością i wątpieniem tworzące się w kontekście humanizmu i protestantyzmu. Próbie rekonstrukcji myśli przewodniej On Trust towarzyszą odniesienia do innych utworów Gabriela Josipovici, takich jak: Writing and the Body (1982), The Book of God (1988), What Ever Happened to Modernism? (2010) i Hamlet: Fold on Fold (2016). Dzięki odwołaniom do innych prac Josipovici udowodniono, że perspektywa ufności i wątpienia jest stale obecna w myśli krytycznej autora.


Słowa kluczowe


Gabriel Josipovici; ufność; wątpienie; Szekspir; nowoczesność

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Sources

Josipovici, Gabriel. (1982). Writing and the Body. Princeton: Princeton University Press.

Josipovici, Gabriel. (1988). The Book of God. New Haven–London: Yale University Press.

Josipovici, Gabriel. (1999). On Trust: Art and the Temptation of Suspicion. New Haven–London: Yale University Press.

Josipovici, Gabriel. (2010). What Ever Happened to Modernism? New Haven–London: Yale University Press.

Josipovici, Gabriel. (2016). Hamlet: Fold on Fold. New Haven–London: Yale University Press.

Konstantinou, Lee. (2017). Four Faces of Postirony. In: Robin van den Akker et al. (eds.), Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth After Postmodernism (pp. 87–102). London and New York: Rowman and Littlefield.

References

Adorno, Theodore. (1974). Minima Moralia: Reflections from a Damaged Life. London: New Left Books.

Van den Akker, Robin, Vermeulen, Timotheus. (2017). Periodising the 2000ʼs, or, the Emergence of Metamodernism. In: Robin van den Akker et al. (eds.), Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth After Postmodernism (pp. 1–23). London and New York: Rowman and Littlefield.

Dubey, Madhu. (2011). Post-postmodern realism? Twentieth-Century Literature, 57(3/4), pp. 364– 371.

Fevbre, Lucien. (1973). Sensibility and history: how to reconstitute the emotional life of the past. In: Peter Burke (ed.), A New Kind of History (pp. 12–26). London: Routledge and Kegan Paul.

Harbage, Alfred (ed.). (1977). William Shakespeare: The Complete Works. New York: Viking Press.

Hassan, Ihaab. (2003). Beyond Postmodernism: Toward an Aesthetic of Trust. Modern Greek Studies, 11, pp. 303–316.

Hutcheon, Linda. (2002). The Politics of Postmodernism. London–New York: Routledge.

Jameson, Fredric. (1991). Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism. London–New York: Verso.

Lang, Johannes. (2018). New Histories of Emotions. History and Theory, 1, pp. 104–120.

Langer, Lawrence L. (1995). Admitting the Holocaust. Oxford: Oxford University Press.

Massumi, Brian. (2002). Parables for the Virtual. Durham–London: Durham University Press.

Nietzsche, Friedrich. (1974). The Gay Science. Trans. Walter Kaufman. New York: Vintage Books.

Rosenwein, Barbara H. (2002). Worrying about Emotions in History. The American Historical Review, 107(3), pp. 821–845.

Williams, Raymond. (1977). Marxism and Literature. Oxford: Oxford University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2020.38.1.187-198
Data publikacji: 2020-12-21 11:39:16
Data złożenia artykułu: 2019-11-21 10:06:47


Statystyki


Widoczność abstraktów - 674
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 461

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Magdalena Sawa

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.