Intencja, błąd i skuteczność komunikacyjna w przekazie medialnym
Streszczenie w języku polskim
Artykuł ma postać analizy przypadku, przedstawionego w celu udowodnienia, że przekaz medialny nie może być intencjonalnie skuteczny ze względu na zawarty w nim błąd.
Jest to problem o tyle istotny, że w sytuacji natłoku i coraz większej szybkości przepływu informacji, coraz mniej uwagi nadawcy medialni poświęcają poprawności językowej, myśląc, że niewielkie błędy i usterki nie wpłyną znacząco na rozumienie treści. Z pewnością nie, ale warto wziąć pod uwagę, że jeżeli taki tekst ujmie się jako pewną część, element złożonej interakcji nadawcy
medialnego z odbiorcą masowym, może dojść do sytuacji, że błąd spowoduje nieskuteczność przekazu w sferze intencjonalnej, ponieważ zakłóci odczytanie intencji nadawcy przez odbiorcę.
Jest to problem o tyle istotny, że w sytuacji natłoku i coraz większej szybkości przepływu informacji, coraz mniej uwagi nadawcy medialni poświęcają poprawności językowej, myśląc, że niewielkie błędy i usterki nie wpłyną znacząco na rozumienie treści. Z pewnością nie, ale warto wziąć pod uwagę, że jeżeli taki tekst ujmie się jako pewną część, element złożonej interakcji nadawcy
medialnego z odbiorcą masowym, może dojść do sytuacji, że błąd spowoduje nieskuteczność przekazu w sferze intencjonalnej, ponieważ zakłóci odczytanie intencji nadawcy przez odbiorcę.
Słowa kluczowe
błąd; intencja; interakcja; media; skuteczność; sprawność językowa, wartość
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Brak bibliografii
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2013.31.0.125
Data publikacji: 2015-07-15 00:48:51
Data złożenia artykułu: 2015-07-14 23:50:49
Statystyki
Widoczność abstraktów - 922
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 879
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2015 Anna Granat
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.