Wpływ czasu i podnoszenia umiejętności językowych na zmniejszenie lęków w wypowiedzi publicznej

Sylwia Kalińska

Streszczenie w języku polskim


Przedmiotem artykułu jest omówienie badań przeprowadzonych w Katedrze Filologii Romańskiej Uniwersytetu Szczecińskiego. Badania przeprowadzono podczas dwugodzinnych warsztatów wystąpień publicznych według zmodyfikowanego programu Toastmasters (The Modified Toastmasters Program), odbywających się co tydzień w semestrze zimowym i letnim roku akademickiego 2014/2015. Wyniki badań (Kalińska, 2009) pokazują, że część studentów nie mówi albo z powodów językowych (obawa przed popełnianiem błędów), albo bardziej osobistych (nieśmiałość). Jedną z pierwszych potrzeb było więc nakłonienie studentów do samodzielnego uczestnictwa. Z pewnością istotną rolę odgrywa atmosfera zajęć: atmosfera sprzyjająca komunikacji służy przełamywaniu przez studentów małych blokad i nieśmiałości oraz swobodniejszemu wypowiadaniu się bez strachu przed ocenianiem. W naszej opinii metoda inspirowana podejściem Toastmasters stwarza klimat zaufania, ułatwia udział wszystkich studentów i pozwala przezwyciężyć stres związany z wystąpieniami publicznymi, a to dzięki ciągłej ekspozycji na sytuacje wywołujące lęk i nawyk zabierania głosu w grupie. Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę mieszaną, czyli połączenie metodologii ilościowej i jakościowej. Działania zaproponowane na warsztatach miały na celu zmianę polegającą  na zmniejszeniu lęku językowego oraz rozwijaniu umiejętności wystąpień publicznych poprzez techniki terapii behawioralnej i  poznawczej, w tym restrukturyzację poznawczą, systematyczne odwrażliwianie, trening umiejętności językowych oraz trening wystąpień publicznych (komunikacja ustna i działania przywódcze). Wyniki niniejszego badania wskazują na pozytywny wpływ Zmodyfikowanego Programu Toastmasters na zmniejszenie lęku językowego oraz  rozwijanie umiejętności wystąpień publicznych.


Słowa kluczowe


lęk językowy; komunikacja w języku obcym; metoda Toastmasters; publiczne przemawianie; warsztaty; studenci; zmiana

Pełny tekst:

PDF (Français (France))

Bibliografia


Allen, Mike, Hunter, John, Donohue, William. (1989). Meta-analysis of self-report data on the effectiveness of public speaking anxiety treatment techniques. Communication Education, 38, pp. 54–76.

Angers, Maurice. (2000). Initiation pratique à la méthodologie des sciences humaines. Québec : Les Éditions CEC.

Arnold, Jane. (2006). Comment les facteurs affectifs influencent-ils l'apprentissage d'une langue étrangère ?. Ela. Études de linguistique appliqué, 144(4), pp. 407–425.

Burnley, Caroline, Cross, Patricia, Spanos, Nicholas. (1992–1993). The effects of stress inoculation training and skills training on the treatment of speech anxiety. Imagination, Cognition and Personality, 12, pp. 355–366.

Dussault, Gilles, Leclerc, Mariel. (1973). L’analyse de l’enseignement. Montréal: Les Presses de l’Université de Québec.

Gavilan, Francisco. (2006). Comment vaincre ces peurs qui nous paralysent. Deuil-la-Barre: Édition de la Lagune.

Janowski, Andrzej. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.

Kalińska, Sylwia. (2012). Wpływ lęku językowego na komunikowanie się w klasie z punktu widzenia nauczycieli szkół wyższych – sprawozdanie z badania własnego. In: Krystyna Janaszek, Jolanta Miturska-Bojanowska, Alexandr Shunkov, Barbara Rodziewicz (éds), Homo Communicans: čelovek v prostranstve mežkul'turnoj kommunikacii (pp. 105–116). Szczecin: GRAFFORM.

Kalińska, Sylwia. (2010). Les étudiants anxieux au cours de l’oral. In: Teresa Jaroszewska (éd.), Le français dans l’enseignement scolaire et universitaire (pp. 187–198). Łask : Oficyna Wydawnicza LEKSEM.

Kalińska, Sylwia. (2009). Méthodes de diagnose des échecs scolaires des étudiants des langues étrangères : Pourquoi est-ce si difficile pour les étudiants de parler ? In: Zofia Jancewicz (éd.), W dialogu języków i kultur (pp. 135–145). Warszawa : LSW w Warszawie.

Kramsch, Claire. (1984). Interaction et discours dans la classe de langue. Paris: Hatier.

Muller, Marie-France. (1997). Oser parler en public. Les secrets d’une communication réussie. St. Julien-en-Genevois: Jouvence.

Nelson, Eileen, Webster, Stephanie. (1991). Visualization and rational-emotive therapy interventions for communication apprehension. Raleigh, NC: Carolina psychology conference.

Paul, Gordon. (1966). Insight vs. desensitization in psychotherapy: An experiment in anxiety reduction. Stanford: Stanford University Press.

Pekarek, Simona. (1999). Leçons de conversation. Dynamiques de l'interaction et acquisition de compétences discursives en classe de langue seconde. Fribourg: Editions Universitaires.

Rossi, Ana. (1989–1990). The comparative effectiveness of systematic desensitization and integrative approach in treating public speaking anxiety: A literature review and a preliminary investigation. Imagination, Cognition and Personality, 9(I), pp. 49–66.

Swain, Merrill. (1995). Three functions of output in second language learning. In: Guy Cook, Barbara Seidlhofer (éds), Principle and Practice in Applied Linguistics: Studies in Honour of H.G. Widdowson (pp. 125–144). Oxford: Oxford University Press.

Whitworth, Randolph, Cochran, Claudia. (1996). Evaluation of integrated versus unitary treatments for reducing public speaking anxiety. Communication Education, 45, pp. 306–314.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2022.40.1.239-255
Data publikacji: 2022-09-29 11:56:18
Data złożenia artykułu: 2021-12-22 14:49:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 404
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 172

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Sylwia Łuszczyńska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.