Podróż do Wenecji w opowieści Diny Rubiny „Wysoka woda wenecjan”

Joanna Nowakowska-Ozdoba

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiona została analiza opowiadania Diny Rubiny Wysoka woda wenecjan. Jej celem jest ukazanie różnorodnych aspektów, w jakich pojawia się w tym utworze motyw podróży, a także odpowiedź na pytanie, jakie znaczenie miał wyjazd do Wenecji dla bohaterki. W analizie uwzględniony został kontekst biograficzny, kategorie czasu i przestrzeni, pamięci, poetyka codzienności, elementy geopoetyki. Wycieczka do miasta na lagunie ukazana jest na kilku płaszczyznach: jako ciekawy wypad turystyczny, podróż w przestrzeń kultury, ucieczka od trudnej sytuacji życiowej, podróż sentymentalna, związana ściśle z uczuciami, emocjami i wspomnieniami bohaterki, podróż w przeszłość, przywoływaną zarówno przez wspomnienia, jak i napotykane przez nią ślady przeszłości narodowej i rodzinnej. Ważną rolę w tekście odgrywa również motyw śmierci. Bohaterka, porównując swą sytuację z położeniem skazanej na zagładę Wenecji, stara się oswoić z myślą o śmierci i podejść do niej bez egzystencjalnego niepokoju.


Słowa kluczowe


Dina Rubina; Wenecja; podróż; wspomnienia; śmierć

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bachtin, Michaił. (1970). Problemy poetyki Dostojewskiego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Czermińska, Małgorzata. (2011). Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki. Teksty Drugie, 5, s. 188-–192.

Kozicka, Dorota. (2003). Wędrowcy światów prawdziwych: dwudziestowieczne relacje z podróży. Kraków: Universitas.

Kozicka, Dorota. (2006). Podróżny horyzont rozumienia. Teksty Drugie, 1–2, s. 270-–285.

Majga, Abubakar Abdulvahidu. (2014). Literaturnyj travelog: specifika žanra. Filologiâ i kulʹtura. Philology and Culture, 3(37), s. 254–259. [Майга, Абубакар Абдулвахиду. (2014). Литературный травелог: специфика жанра. Филология и культура. Пхилологы анд Цултуре, 3(37), с. 254–259.]

Mânovska, Joanna. (2003). Dina Rubina včera i segodnâ. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Nikolaev, Pëtr Alekseevič (red.). (2000). Russkie pisateli XX veka. Moskva: Bolʹšaâ Rossijskaâ ènciklopediâ: Randevu-AM. [Николаев, Пётр Алексеевич (ред.). (2000). Русские писатели XX века. Москва: Большая Российская энциклопедия: Рандеву-АМ.]

Pečerskaâ, Tatʹâna Ivanovna (red.). (2015). Russkij travelog XVIII–XX vekov. Novosibirsk: Izd-vo NGPU. [Печерская, Татьяна Ивановна (ред.). (2015). Русский травелог XВИИИ–XX веков. Новосибирск: Изд-во НГПУ.]

Rozinkewycz, Natalia. (2022). Reprezentatywność cech gatunkowych trawelogu w porównaniu z innymi gatunkami literackimi. Tematy i Konteksty, 12(17), s. 93-–101.

Rubina, Dina. (2007a). Ih bin nervoso. Moskva: Èksmo. [Рубина, Дина. (2007a). Их бин нервосо. Москва: Эксмо.]

Rubina, Dina. (2007b). Vysokaâ voda veneciancev. Pobrano z: https://nice-books.ru/books/proza/sovremennaja-proza/15168-dina-rubina-vysokaya-voda-veneciancev.htmlhttps://nice-books.ru/books/proza/sovremennaja-proza/15168-dina-rubina-vysokaya-voda-veneciancev.html (dostęp: 12.03.2022). [Рубина, Дина. (2007b). Высокая вода венецианцев].

Rubina, Dina. (2018). Novelly o putešestviâh. Pobrano z: https://knigavuhe.org/book/novelly-o-puteshestvijakh/https://knigavuhe.org/book/novelly-o-puteshestvijakh/ (dostęp 28.03.2022). [Рубина, Дина. (2018). Новеллы о путешествиях.]

Rusakova, Olʹga Fedorovna, Rusakov, Viktor Mihajlovič. (2021). Travelog: teoretiko-metodologičeskij analiz. Ekaterinburg: Izdatelʹskij Dom „Diskurs-Pi”. Русакова, Ольга Федоровна, Русаков, Виктор Михайлович. (2021). Травелог: теоретико-методологический анализ. Екатеринбург: Издательский Дом „Дискурс-Пи”.]

Rybicka, Elżbieta. (2008). Miejsce, pamięć, literatura (w perspektywie geopoetyki). Teksty Drugie, 1–2, s. 19–32.

Sadowski, Mirosław. (2014). Pamięć w aspekcie psychologicznym, kulturowym i literackim. Acta Erasmiana, VIII, s. 295–317.

Špak, Georgij Vladimirovič. (2016). Travelog: poisk universalʹnoj definicii. Četyre strategii reprezentacii prostranstva. Prepodavatelʹ XXI vek, 3, s. 261–277. [Шпак, Георгий Владимирович. (2016). Травелог: поиск универсальной дефиниции. Четыре стратегии репрезентации пространства. Преподаватель XXИ век, 3, с. 261–277.]

Szpociński, Andrzej. (2008). Miejsca pamięci (lieux de memoire). Teksty Drugie, 4, s. 11–20.

Wołk, Marcin. (2009). Głosy labiryntu. Od Śmierci w Wenecji do Monizy Clavier. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Yates, Frances Amelia. (1977). Sztuka pamięci. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Zaleski, Marek. (1996). Formy pamięci. Warszawa: Instytut Badań Nauk. Polskiej Akademii Nauk.

Ziâtdinova, Diana Damirovna. (2014). Specifika funkcionirovaniâ žanrovoj modeli traveloga v sovremennoj russkoj literature (D. Rubina, L. Ulickaâ). Filologiâ i kulʹtura. Philology and Culture, 3(37), s. 238–243. [Зиятдинова, Диана Дамировна. (2014). Специфика функционирования жанровой модели травелога в современной русской литературе [Д. Рубина, Л. Улицкая). Филология и культура. Пхилологы анд Цултуре, 3(37), с. 238–243.]




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2023.41.1.153-167
Data publikacji: 2023-10-25 14:22:27
Data złożenia artykułu: 2022-09-02 20:40:36


Statystyki


Widoczność abstraktów - 147
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 47

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Joanna Nowakowska-Ozdoba

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.