Aksjologiczny wymiar lokalności w nauczaniu języka polskiego Ukraińców (na przykładzie podręcznika Ałły Krawczuk i Jerzego Kowalewskiego "Jestem stąd")

Anna Burzyńska-Kamieniecka

Streszczenie w języku polskim


W obecnej sytuacji społeczno-politycznej powstał nowy kontekst edukacyjny, w którym perspektywa lokalności może zostać uznana za szczególnie przydatną w nauczaniu języka polskiego Ukraińców, którzy znaleźli się jako uchodźcy na terytorium państwa polskiego. W artykule podjęto próbę wskazania elementów składających się na komponent kulturowy istotny w przekazywaniu wartości, które mogą służyć kształceniu kompetencji interkulturowej poprzez odwołanie się do wspólnej przeszłości obu narodów, niegdyś razem zamieszkujących tereny na wschód od Bugu.


Słowa kluczowe


lokalność; język polski jako obcy; wartości; kompetencja interkulturowa

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Achtelik, Aleksandra. (2013). Dialog kultur – kultura polska a lokalność. W: Jolanta Tambor (red.), Sztuka to rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego. T. 3 (s. 137–144). Katowice: Wydawnictwo Gnome.

Bandura, Ewa. (2007). Nauczyciel jako mediator kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Tertium.

Bartmiński, Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława. (2004). Dynamika punktu widzenia w języku, tekście i dyskursie. W: Jerzy Bartmiński (red.), Punkt widzenia w języku i kulturze (s. 321–358). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Burzyńska-Kamieniecka, Anna. (2002). Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy. O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Europejski system opisu kształcenia językowego (ESOKJ): uczenie się, nauczanie, ocenianie. (2003). Warszawa: Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Garncarek, Piotr. (2022). Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa – interdyscyplinarność i modele przestrzenne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Kowalewski, Jerzy. (2023). Język polski na Ukrainie – stan, status, edukacja. Polonia Inter Gentes, 3, s. 89–110. DOI: https://doi.org/10.56583/pig.2088.

Kownacka, Patrycja. (2023). Lokalność w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie Podlasia. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Awramiuk, Katedra Językoznawstwa Porównawczego i Stosowanego, Białystok. Pobrano z: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/15015/1/P_Kownacka_Lokalnosc_w_nauczaniu_jezyka_polskiego_jako_obcego_na_przykladzie_Podlasia.pdf (dostęp: 15.09.24).

Kramsch, Claire. (1996). Context and Culture in Language Teaching. Oxford: OUP.

Kravčuk, Alla, Kovalevs'kij, Êži (2019). Jestem stad. Pidručnik z pol`s`koi movi: komunikaciâ, gramatika. L`viv: Apriori. [Кравчук, Алла, Ковалевський, Єжи. (2019). Jestem stąd. Підручник з польської мови. Комунікація, граматика. Львів: Апріорі].

Kryszczuk, Grażyna. (1999). Świadomość językowa i kompetencja komunikacyjna Niemców na Dolnym Śląsku. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Nikitorowicz, Jerzy. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo WAiP.

Puzynina, Jadwiga. (2004). Problemy wartościowania w języku i tekście. Etnolingwistyka, 16, s. 179–189.

Rembowska, Krystyna. (2013). Geografia w ujęciu humanistycznym. Wybór prac Krystyny Rembowskiej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wojnar, Irena. (1996). Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji. W: Irena Wojnar, Jerzy Kubin (red.), Edukacja wobec wyzwań XXI wieku: zbiór studiów (s. 1). Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.

Zarzycka, Grażyna. (2000). Etnocentryzm, polonocentryzm, wielokulturowość, wielogłosowość… – opis orientacji obecnych w nauczaniu języków obcych. W: Jan Mazur (red.), Polonistyka na świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych (s. 61–89). Lublin: Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2024.42.2.199-209
Data publikacji: 2024-12-30 10:38:17
Data złożenia artykułu: 2024-10-03 19:31:36


Statystyki


Widoczność abstraktów - 19
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 6

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Anna Burzyńska-Kamieniecka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.