Châtelet – Lilas Sébastiena Ortiza albo praca czułego narratora/maszynisty metra / Châtelet – Lilas de Sébastien Ortiz ou le travail d’un tendre narrateur/conducteur de métro

Piotr Sadkowski

Streszczenie w języku polskim


Abstrakt. Autor poddaje analizie „powieść mitologiczną” Sébastiena Ortiza Châtelet-Lilas, która łączy także cechy powieści społecznej z pisarstwem opartym na przymusach formalnych. Artykuł skupia się na motywie podwójnej pracy protagonisty: maszynisty przewożącego pasażerów przez paryskie podziemia i „czułego narratora” (Tokarczuk), który pod wpływem „empatycznego niepokoju” (LaCapra) przemienia ich milczenie w opowieść. Trudność tego wysiłku, rozpatrywana w ujęciu mitokrytycznym i socjologicznym, stawia nas wobec dylematów współczesnej prozy, w której przecinają się „głosy intymne” i „głosy społeczne” (Martin-Achard) w celu „ponownego zaczarowania świata” (Maffesoli). 

 

Résumé. L’auteur analyse Châtelet Lilas de Sébastien Ortiz, un « roman mythologique » qui combine également des caractéristiques du roman social et de l’écriture à contrainte. L’étude se concentre sur le motif du double travail du protagoniste : conducteur transportant les voyageurs à travers les souterrains parisiens et « tendre narrateur » (Tokarczuk) qui transforme leur silence en récit, sous l’effet du « vacillement empathique » (LaCapra). La difficulté de ce labeur, examinée sous l’angle mythocritique et sociologique, nous confronte aux dilemmes de la prose contemporaine, à l’intersection des « voix intimes » et des « voix sociales » (Martin-Achard), visant à « réenchanter le monde » (Maffesoli).


Słowa kluczowe


praca; czuły narrator; powieść mitologiczna; ponowne zaczarowanie świata; empatyczny niepokój; travail; tendre narrateur; roman mythologique; réenchantement du monde; vacillement empathique

Pełny tekst:

PDF (Français (France))

Bibliografia


À la mémoire de Fulgence Bienvenüe, réalisateur du métropolitain : Inspecteur général des Ponts & Chaussées, Grand’Croix de la Légion d'Honneur. (1937). Paris : Éditions Perceval.

Augé, Marc. (1986). Un ethnologue dans le métro. Paris : Hachette.

Augé, Marc. (2008). Le Métro revisité. Paris : Seuil.

Calasso, Roberto. (1992). Le nozze di Cadmo e Armonia. Milano : Adelphi Edizioni.

Camus, Albert. (2013). Le mythe de Sisyphe. In : Albert Camus, Œuvres (pp. 251-337). Paris : Quatro Gallimard.

Genette, Gérard. (1992). Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris : Seuil (Points).

Kyloušek, Petr. (2004). Le roman mythologique de Michel Tournier. Brno : Masarykova Univerzita.

LaCapra, Dominick. (2004). History in Transit. Experience, Identity, Critical Theory. New York : Cornell University Press.

Lacarrière, Jacques. (2003). Au cœur des mythologies. En suivant les dieux. Paris : Gallimard.

Maffesoli, Michel. (2007). Le réenchantement du monde. Une éthique pour notre temps. Paris : Table Ronde.

Martin-Achard, Frédéric. (2017). Voix intimes, voix sociales. Usages du monologue romanesque aujourd’hui. Paris : Classiques Garnier.

Ortiz, Sébastien. (2021). Châtelet - Lilas. Paris : Gallimard.

Tokarczuk, Olga. (2020). Le tendre narrateur. Discours du Nobel et autres textes. Trad. par Maryla Laurent. Paris : Les Éditions Noir sur Blanc.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2025.43.1.105-114
Data publikacji: 2025-10-01 10:40:16
Data złożenia artykułu: 2025-04-02 09:46:57


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Sadkowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.