Przesyłanie tekstów

Przesyłanie tekstów

Posiadasz nazwę użytkownika oraz hasło do zalogowania się na stronie czasopisma Glosa - Prawo Gospodarcze w Orzeczeniach i Komentarzach?
Przejdź do logowania

Nie posiadasz nazwy użytkownika oraz hasła
Przejdź do rejestracji

Rejestracja oraz logowanie są niezbędne do wysyłania tekstów oraz sprawdzania ich aktualnego statusu.

 

Wytyczne dla autorów

§ 1.

  1. Redakcja czasopisma przyjmuje do publikacji glosy do orzeczeń sądowych wydanych w sprawach z zakresu szeroko rozumianego prawa gospodarczego, w których rozwiązaniu podlegał problem istotny dla praktyki orzeczniczej oraz nauki, a także przeglądy orzecznictwa sądowego w sprawach z tego zakresu.
  2. W zgłaszanej do publikacji glosie należy opisać zagadnienie prawne, które zostało poruszone przez sąd, jak również dokonać analizy rozumowania sądu. Glosa powinna zawierać również jednoznaczną konkluzję i ocenę tego rozumowania. W glosie nie powinno się opisywać szczegółowo przebiegu postępowania przed sądem, chyba że jest to niezbędne dla przedstawienia problemu poruszonego w orzeczeniu lub jego znaczenia praktycznego lub naukowego.
  3. Zgłaszany do publikacji przegląd orzecznictwa powinien obejmować prezentację tez najistotniejszych orzeczeń sądowych pochodzących z wybranego przez autora okresu, w których poruszone zostało poddane analizie zagadnienie prawne. Przegląd orzecznictwa powinien również zawierać wnioski płynące z przeprowadzonej analizy orzecznictwa.
  4. Glosy i przeglądy orzecznictwa są publikowane w czasopiśmie w języku polskim.

§ 2.

Czasopismo nie pobiera opłat od autorów za zgłoszenie tekstu do publikacji.

§ 3.

  1. Do tekstu zgłaszanego do publikacji należy dołączyć abstrakt w języku polskim i angielskim, który powinien liczyć od 100 do 250 słów.
  2. W abstrakcie dołączanym do glosy należy wskazać w szczególności charakter glosy (krytyczna, częściowo aprobująca, częściowo krytyczna, aprobująca), poruszony w orzeczeniu problem prawny, główne tezy wynikające z przeprowadzonej analizy oraz wskazać na ich wartość poznawczą dla praktyki lub nauki.
  3. W abstrakcie do przeglądu orzecznictwa należy wskazać problem prawny, który był poruszany w poddanych analizie orzeczeniach, główne tezy wynikające z przeprowadzonej analizy oraz wskazać na ich wartość poznawczą dla praktyki lub nauki.

§ 4.

Do tekstu zgłaszanego do publikacji należy dołączyć od 3 do 6 słów kluczowych w języku polskim oraz angielskim.

§ 5.

  1. Do tekstu zgłaszanego do publikacji należy dołączyć bibliografię, w której należy wyodrębnić literaturę, akty prawne i orzecznictwo.
  2. Bibliografia powinna być sporządzona w alfabecie łacińskim. W przypadku cytowania źródeł powstałych w alfabecie innym niż łaciński, należy dokonać transliteracji.
  3. Literatura w bibliografii powinna być uporządkowana zgodnie z kolejnością alfabetyczną ustaloną według nazwiska autora, a w przypadku prac zbiorowych pod redakcją – według tytułu pracy.
  4. Akty prawne w bibliografii powinny zostać uporządkowane chronologicznie, począwszy od najstarszego.
  5. Orzecznictwo w bibliografii powinno być uporządkowane chronologicznie, począwszy od najstarszego.

§ 6.

  1. Teksty do publikacji należy przesyłać w wersji elektronicznej w formacie Microsoft Word za pośrednictwem strony internetowej: https://journals.umcs.pl/glosa/index
  2. Przesyłając tekst do publikacji należy podać swoje: imię i nazwisko, stopień lub tytuł naukowy, afiliację, adres e-mail, nr ORCiD, a także dołączyć skan oświadczenia o autorstwie i wkładzie procentowym w powstanie publikacji (zgodnego z zasadami etycznymi publikowania oraz przeciwdziałania nadużyciom przy publikowaniu) w formie dodatkowego pliku PDF lub JPG.
  3. Do tekstów przesyłanych przez absolwentów wydziałów prawa, doktorantów, asystentów i aplikantów powinien być dołączony skan rekomendacji (recenzji) opiekuna naukowego w formie dodatkowego pliku PDF lub JPG.
  4. Objętość nadsyłanego tekstu nie powinna być mniejsza niż 20 000 znaków (ze spacjami, przypisami, abstraktem, słowami kluczowymi i bibliografią) oraz większa niż 30 000 znaków (ze spacjami, przypisami, abstraktem, słowami kluczowymi i bibliografią).
  5. Każdy tekst zgłaszany do publikacji jest poddawany kontroli antyplagiatowej z wykorzystaniem stosownego programu. Raport z badania redakcja udostępnia recenzentom, nie ujawniając tożsamości autora tekstu.
  6. Zgłoszony tekst może być odrzucony przez redakcję jeszcze przed wysłaniem go do recenzji w przypadku braku jego zgodności z profilem czasopisma, braku spełnienia wymogów co do treści, warsztatu naukowego, objętości tekstu a także w przypadku braku podania informacji, o których mowa jest w ust. 2, braku dołączenia wskazanego tam oświadczenia lub braku rekomendacji, o której mowa w ust. 3.

§ 7.

  1. Teksty przesyłane do publikacji powinny być napisane czcionką Times New Roman o wielkości 12 pkt, z wykorzystaniem interlinii 1,5 oraz marginesów 2,5 x 2,5 cm.
  2. Przypisy w tekstach zgłaszanych do publikacji powinny być sporządzone systemem tradycyjnym, łacińskim.
  3. Tytuły powoływanych książek oraz artykułów powinny być zapisywane kursywą.
  4. Tytuły czasopism powinny być zapisywane w cudzysłowie, bez wykorzystania kursywy (np. „Polski Proces Cywilny”).
  5. Odesłania do przypisów powinny być zamieszczane przed znakami przestankowymi. Każdy przypis powinien zostać zakończony kropką.
  6. Przy powoływaniu artykułu z czasopisma należy wskazać jego numer DOI, jeżeli artykuł posiada taki numer.
  7. Kropka kończąca zdanie powinna zostać zamieszczona za znakiem cudzysłowu.
  8. Wyrazy obcojęzyczne w tekście powinny być zapisane kursywą (np. sensu stricto).
  9.  Daty powoływane w tekście powinny być zapisywane z wykorzystaniem pełnych nazw miesięcy oraz z pełnym zapisem wyrazów „rok”, „wiek” (np. 21 grudnia 2021 roku).

§ 8.

  1. Redakcja wysyła do recenzji zgłoszone glosy i przeglądy orzecznictwa, chyba że tekst został odrzucony przez redakcję z przyczyn wskazanych w § 6 ust. 6.
  2. Do oceny zgłoszonego tekstu powoływanych jest co najmniej dwóch recenzentów – ekspertów w zakresie tematycznym lub w przedmiocie, którego dotyczy publikacja, spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora. Wyboru recenzentów dokonuje redaktor naczelny we współpracy z redaktorem zarządzającym, w porozumieniu z członkami kolegium redakcyjnego.
  3. Wyrażając zgodę na przygotowanie recenzji, recenzent oświadcza o niewystępowaniu konfliktu interesów wynikającego z relacji z autorem lub instytucją związanymi z pracą.
  4. Do publikacji kierowane są tylko te teksty, które otrzymały dwie pozytywne recenzje. W przypadku niezgodnych recenzji kolegium redakcyjne może zdecydować o powołaniu dodatkowego recenzenta lub recenzentów.

§ 9.

  1. Recenzja jest przygotowywana w formie elektronicznej w ramach indywidualnego konta na stronie czasopisma i zamieszczana w systemie czasopisma. Powinna kończyć się wnioskiem o dopuszczenie do publikacji, wnioskiem o dopuszczenie do publikacji pod warunkiem dokonania określonych zmian lub wnioskiem o odrzucenie tekstu.
  2. Autorzy i recenzenci nie znają swojej tożsamości (double-blind review process).
  3. Treść recenzji udostępniana jest autorowi bez ujawniania tożsamości recenzenta. Autor tekstu zobowiązany jest ustosunkować się do zgłoszonych w recenzji uwag i wniosków.
  4. W przypadku recenzji zakończonej wnioskiem o dopuszczenie do publikacji pod warunkiem dokonania określonych zmian, redakcja może dopuścić tekst do publikacji, jeżeli autor wprowadzi do tekstu zmiany wskazane przez recenzenta.

§ 10.

Czasopismo raz w roku publikuje na stronie internetowej listę recenzentów współpracujących, bez wskazywania osoby recenzenta konkretnej publikacji.

 

Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.

  1. Tekst został przygotowany na szablonie Gloss. Commercial Law in Judgments and Commentaries
  2. Tekst nie był wcześniej publikowany ani nie został zgłoszony do publikacji w innym czasopiśmie (lub wyjaśnienie zostało podane w Komentarzu do Redakcji).
  3. Plik tekstu został zapisany w formacie Microsoft Word.
  4. Tekst spełnia wymagania stylistyczne i bibliograficzne zgodne ze Wskazówkami dla autorów, które znajdują się w zakładce "O Czasopiśmie".
  5. W osobnych plikach załączono ilustracje i wykresy w wersji edytowalnej (wektorowej), w rozdzielczości minimum 300 DPI, format: JPEG, PDF, TIF. Jeżeli wykresy zostały przygotowane w MS Excel, należy załączyć również pliki .xlsx.
  6. W przypisach zostały uwzględnione aktualne adresy URL powoływanych stron internetowych.
  7. Do artykułu należy dołączyć podpisane oświadczenie o wkładzie procentowym poszczególnych współautorów w powstanie publikacji. Wypełnione oświadczenie należy załączyć jako plik dodatkowy.
  8. UWAGA!

    Autorze tutaj znajdziesz podpowiedź jak poprawnie wgrać artykuł.

 

Prawa autorskie

Pełny tekst licencji tutaj.

 

Polityka prywatności

  1. Wydawnictwo UMCS respektuje i szanuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych Użytkowników.
  2. Wydawnictwo UMCS dokłada wszelkich starań aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony danych użytkowników.
  3. Dane użytkowników są chronione w sposób zapewniający ich ochronę przed dostępem osób trzecich. 
  4. Wydawnictwo UMCS zbiera dane podawane przez czytelników podczas kontaktu. 
  5. Dane użytkowników nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych.
  6. Dane użytkowników nie są przekazywane innym firmom. 
  7. Wydawnictwo UMCS może kontaktować się z użytkownikiem mailowo, telefonicznie lub listownie m.in. celem weryfikacji danych adresowych - koniecznych do realizacji zamówienia, umowy. 
  8. Użytkownik ma prawo wglądu i edycji swoich danych osobowych, jak również prawo do ich usunięcia. Może to zrobić poprzez kontakt z Wydawnictwem UMCS lub samodzielnie poprzez panel czasopisma.