Przesyłanie tekstów
Posiadasz nazwę użytkownika oraz hasło do zalogowania się na stronie czasopisma Glosa - Prawo Gospodarcze w Orzeczeniach i Komentarzach?
Przejdź do logowania
Nie posiadasz nazwy użytkownika oraz hasła
Przejdź do rejestracji
Rejestracja oraz logowanie są niezbędne do wysyłania tekstów oraz sprawdzania ich aktualnego statusu.
Wytyczne dla autorów
§ 1.
- Redakcja czasopisma przyjmuje do publikacji glosy do orzeczeń sądowych wydanych w sprawach z zakresu szeroko rozumianego prawa gospodarczego, w których rozwiązaniu podlegał problem istotny dla praktyki orzeczniczej oraz nauki, a także przeglądy orzecznictwa sądowego w sprawach z tego zakresu.
- W zgłaszanej do publikacji glosie należy opisać zagadnienie prawne, które zostało poruszone przez sąd, jak również dokonać analizy rozumowania sądu. Glosa powinna zawierać również jednoznaczną konkluzję i ocenę tego rozumowania. W glosie nie powinno się opisywać szczegółowo przebiegu postępowania przed sądem, chyba że jest to niezbędne dla przedstawienia problemu poruszonego w orzeczeniu lub jego znaczenia praktycznego lub naukowego.
- Zgłaszany do publikacji przegląd orzecznictwa powinien obejmować prezentację tez najistotniejszych orzeczeń sądowych pochodzących z wybranego przez autora okresu, w których poruszone zostało poddane analizie zagadnienie prawne. Przegląd orzecznictwa powinien również zawierać wnioski płynące z przeprowadzonej analizy orzecznictwa.
- Glosy i przeglądy orzecznictwa są publikowane w czasopiśmie w języku polskim.
§ 2.
Czasopismo nie pobiera opłat od autorów za zgłoszenie tekstu do publikacji.
§ 3.
- Do tekstu zgłaszanego do publikacji należy dołączyć abstrakt w języku polskim i angielskim, który powinien liczyć od 100 do 250 słów.
- W abstrakcie dołączanym do glosy należy wskazać w szczególności charakter glosy (krytyczna, częściowo aprobująca, częściowo krytyczna, aprobująca), poruszony w orzeczeniu problem prawny, główne tezy wynikające z przeprowadzonej analizy oraz wskazać na ich wartość poznawczą dla praktyki lub nauki.
- W abstrakcie do przeglądu orzecznictwa należy wskazać problem prawny, który był poruszany w poddanych analizie orzeczeniach, główne tezy wynikające z przeprowadzonej analizy oraz wskazać na ich wartość poznawczą dla praktyki lub nauki.
§ 4.
Do tekstu zgłaszanego do publikacji należy dołączyć od 3 do 6 słów kluczowych w języku polskim oraz angielskim.
§ 5.
- Do tekstu zgłaszanego do publikacji należy dołączyć bibliografię, w której należy wyodrębnić literaturę, akty prawne i orzecznictwo.
- Bibliografia powinna być sporządzona w alfabecie łacińskim. W przypadku cytowania źródeł powstałych w alfabecie innym niż łaciński, należy dokonać transliteracji.
- Literatura w bibliografii powinna być uporządkowana zgodnie z kolejnością alfabetyczną ustaloną według nazwiska autora, a w przypadku prac zbiorowych pod redakcją – według tytułu pracy.
- Akty prawne w bibliografii powinny zostać uporządkowane chronologicznie, począwszy od najstarszego.
- Orzecznictwo w bibliografii powinno być uporządkowane chronologicznie, począwszy od najstarszego.
§ 6.
- Teksty do publikacji należy przesyłać w wersji elektronicznej w formacie Microsoft Word za pośrednictwem strony internetowej: https://journals.umcs.pl/glosa/index
- Przesyłając tekst do publikacji należy podać swoje: imię i nazwisko, stopień lub tytuł naukowy, afiliację, adres e-mail, nr ORCiD, a także dołączyć skan oświadczenia o autorstwie i wkładzie procentowym w powstanie publikacji (zgodnego z zasadami etycznymi publikowania oraz przeciwdziałania nadużyciom przy publikowaniu) w formie dodatkowego pliku PDF lub JPG.
- Do tekstów przesyłanych przez absolwentów wydziałów prawa, doktorantów, asystentów i aplikantów powinien być dołączony skan rekomendacji (recenzji) opiekuna naukowego w formie dodatkowego pliku PDF lub JPG.
- Objętość nadsyłanego tekstu nie powinna być mniejsza niż 20 000 znaków (ze spacjami, przypisami, abstraktem, słowami kluczowymi i bibliografią) oraz większa niż 30 000 znaków (ze spacjami, przypisami, abstraktem, słowami kluczowymi i bibliografią).
- Każdy tekst zgłaszany do publikacji jest poddawany kontroli antyplagiatowej z wykorzystaniem stosownego programu. Raport z badania redakcja udostępnia recenzentom, nie ujawniając tożsamości autora tekstu.
- Zgłoszony tekst może być odrzucony przez redakcję jeszcze przed wysłaniem go do recenzji w przypadku braku jego zgodności z profilem czasopisma, braku spełnienia wymogów co do treści, warsztatu naukowego, objętości tekstu a także w przypadku braku podania informacji, o których mowa jest w ust. 2, braku dołączenia wskazanego tam oświadczenia lub braku rekomendacji, o której mowa w ust. 3.
§ 7.
- Teksty przesyłane do publikacji powinny być napisane czcionką Times New Roman o wielkości 12 pkt, z wykorzystaniem interlinii 1,5 oraz marginesów 2,5 x 2,5 cm.
- Przypisy w tekstach zgłaszanych do publikacji powinny być sporządzone systemem tradycyjnym, łacińskim.
- Tytuły powoływanych książek oraz artykułów powinny być zapisywane kursywą.
- Tytuły czasopism powinny być zapisywane w cudzysłowie, bez wykorzystania kursywy (np. „Polski Proces Cywilny”).
- Odesłania do przypisów powinny być zamieszczane przed znakami przestankowymi. Każdy przypis powinien zostać zakończony kropką.
- Przy powoływaniu artykułu z czasopisma należy wskazać jego numer DOI, jeżeli artykuł posiada taki numer.
- Kropka kończąca zdanie powinna zostać zamieszczona za znakiem cudzysłowu.
- Wyrazy obcojęzyczne w tekście powinny być zapisane kursywą (np. sensu stricto).
- Daty powoływane w tekście powinny być zapisywane z wykorzystaniem pełnych nazw miesięcy oraz z pełnym zapisem wyrazów „rok”, „wiek” (np. 21 grudnia 2021 roku).
§ 8.
- Redakcja wysyła do recenzji zgłoszone glosy i przeglądy orzecznictwa, chyba że tekst został odrzucony przez redakcję z przyczyn wskazanych w § 6 ust. 6.
- Do oceny zgłoszonego tekstu powoływanych jest co najmniej dwóch recenzentów – ekspertów w zakresie tematycznym lub w przedmiocie, którego dotyczy publikacja, spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora. Wyboru recenzentów dokonuje redaktor naczelny we współpracy z redaktorem zarządzającym, w porozumieniu z członkami kolegium redakcyjnego.
- Wyrażając zgodę na przygotowanie recenzji, recenzent oświadcza o niewystępowaniu konfliktu interesów wynikającego z relacji z autorem lub instytucją związanymi z pracą.
- Do publikacji kierowane są tylko te teksty, które otrzymały dwie pozytywne recenzje. W przypadku niezgodnych recenzji kolegium redakcyjne może zdecydować o powołaniu dodatkowego recenzenta lub recenzentów.
§ 9.
- Recenzja jest przygotowywana w formie elektronicznej w ramach indywidualnego konta na stronie czasopisma i zamieszczana w systemie czasopisma. Powinna kończyć się wnioskiem o dopuszczenie do publikacji, wnioskiem o dopuszczenie do publikacji pod warunkiem dokonania określonych zmian lub wnioskiem o odrzucenie tekstu.
- Autorzy i recenzenci nie znają swojej tożsamości (double-blind review process).
- Treść recenzji udostępniana jest autorowi bez ujawniania tożsamości recenzenta. Autor tekstu zobowiązany jest ustosunkować się do zgłoszonych w recenzji uwag i wniosków.
- W przypadku recenzji zakończonej wnioskiem o dopuszczenie do publikacji pod warunkiem dokonania określonych zmian, redakcja może dopuścić tekst do publikacji, jeżeli autor wprowadzi do tekstu zmiany wskazane przez recenzenta.
§ 10.
Czasopismo raz w roku publikuje na stronie internetowej listę recenzentów współpracujących, bez wskazywania osoby recenzenta konkretnej publikacji.
Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem
Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.
- Tekst został przygotowany na szablonie Gloss. Commercial Law in Judgments and Commentaries
- Tekst nie był wcześniej publikowany ani nie został zgłoszony do publikacji w innym czasopiśmie (lub wyjaśnienie zostało podane w Komentarzu do Redakcji).
- Plik tekstu został zapisany w formacie Microsoft Word.
- Tekst spełnia wymagania stylistyczne i bibliograficzne zgodne ze Wskazówkami dla autorów, które znajdują się w zakładce "O Czasopiśmie".
- W osobnych plikach załączono ilustracje i wykresy w wersji edytowalnej (wektorowej), w rozdzielczości minimum 300 DPI, format: JPEG, PDF, TIF. Jeżeli wykresy zostały przygotowane w MS Excel, należy załączyć również pliki .xlsx.
- W przypisach zostały uwzględnione aktualne adresy URL powoływanych stron internetowych.
- Do artykułu należy dołączyć podpisane oświadczenie o wkładzie procentowym poszczególnych współautorów w powstanie publikacji. Wypełnione oświadczenie należy załączyć jako plik dodatkowy.
- UWAGA!
Autorze tutaj znajdziesz podpowiedź jak poprawnie wgrać artykuł.
Prawa autorskie
Pełny tekst licencji tutaj.
Polityka prywatności
- Wydawnictwo UMCS respektuje i szanuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych Użytkowników.
- Wydawnictwo UMCS dokłada wszelkich starań aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony danych użytkowników.
- Dane użytkowników są chronione w sposób zapewniający ich ochronę przed dostępem osób trzecich.
- Wydawnictwo UMCS zbiera dane podawane przez czytelników podczas kontaktu.
- Dane użytkowników nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych.
- Dane użytkowników nie są przekazywane innym firmom.
- Wydawnictwo UMCS może kontaktować się z użytkownikiem mailowo, telefonicznie lub listownie m.in. celem weryfikacji danych adresowych - koniecznych do realizacji zamówienia, umowy.
- Użytkownik ma prawo wglądu i edycji swoich danych osobowych, jak również prawo do ich usunięcia. Może to zrobić poprzez kontakt z Wydawnictwem UMCS lub samodzielnie poprzez panel czasopisma.