Barack Obama i Donald Trump w Polsce – obraz medialny wizyt amerykańskich prezydentów w polskiej prasie codziennej

Monika Karolina Góra

Streszczenie w języku polskim


Wizyty przywódców Stanów Zjednoczonych Ameryki w Polsce stanowią ważne wydarzenie nie tylko społeczno-polityczne, ale także medialne. Fakt ten był motywacją podjęcia badań nad obrazem medialnym wizyt amerykańskich prezydentów w Polsce – Baracka Obamy w 2011 roku oraz Donalda Trumpa w 2017 roku, który przedstawiano na łamach polskiej prasy codziennej. Analizie zawartości poddano tytuły opiniotwórcze: „Gazetę Wyborczą”, „Rzeczpospolitą” i „Dziennik Gazetę Prawną”, oraz tabloidy: „Fakt” i „Super Express”. Celem badań jest pokazanie różnic w sposobach relacjonowania przez wybrane dzienniki obu wizyt oraz wyjaśnienie, skąd te różnice mogą wynikać. Postawiono hipotezę badawczą, która zakłada, że profil ideologiczny wybranych tytułów determinuje obraz medialny wizyt amerykańskich prezydentów w Polsce, a wydźwięk przekazów prasowych może mieć potencjalny wpływ na kształtowanie poglądów, opinii czytelników wobec przywódców USA. Poszukiwano odpowiedzi na pytania: czy wybrane tytuły przejawiają stronniczość wobec któregoś z prezydentów, czy narracja dzienników opinii jest zbliżona do prasy bulwarowej i czy ulegają zjawisku tabloidyzacji? Artykuł składa się z pięciu części. We wstępie omówiono szczególne relacje łączące Polskę i USA oraz postrzeganie wizyt amerykańskich prezydentów w Polsce. W części drugiej opisano agendę-setting będącą ramą teoretyczną niniejszych rozważań. Trzecia sekcja artykułu to opis metodologii badań, która opiera się na analizie zawartości. Czwarta część to omówienie wyników analizy materiałów opublikowanych na łamach wybranych dzienników. Artykuł wieńczy podsumowanie wyników badań. Stronniczość wykazano w „Gazecie Wyborczej” (liczne publikacje krytyczne wobec Donalda Trumpa) oraz „Fakcie” (liczne publikacje pozytywne wobec Baracka Obamy oraz Donalda Trumpa) i „Super Expressie” (liczne publikacje satyryczne wobec Baracka Obamy). W kontekście omawianej problematyki wykazano również, że dzienniki opinii nie upodabniały swojej narracji do prasy bulwarowej oraz nie uległy tabloidyzacji mediów.


Słowa kluczowe


obraz medialny, analiza zawartości, polska prasa codzienna, Barack Obama, Donald Trump

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


godzin w Warszawie, 2017, „Super Express”, nr 149, s. 6.

Anculewicz, Z. 2012. Obraz wizyty Prezydenta Federacji Rosyjskiej Dmitrija Miedwiediewa w Polsce 6–7 grudnia 2010 roku w oczach polskiej opinii publicznej, „Przegląd Wschodnioeuropejski”, vol. 3, s. 193–202.

Bartoń, K. 2012. Axel Ringer Springer. Historia i działalność wydawnicza, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, L. Pokrzycka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Borowik, B. 2012. Agora S.A. i jej media w latach 1989–2011, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, L. Pokrzycka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii

Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Clarke, M., Ricketts, A. 2017. Donald Trump and American foreign policy: The return of the Jacksonian tradition, „Comparative Strategy”, vol. 36, s. 366–379. DOI: https://doi.org/10.1080/01495933.2017.1361210.

Czechowska-Derkacz, B. 2012. Magia politycznych wizerunków w mediach: Aleksander Kwaśniewski i Andrzej Lepper: studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Dobek-Ostrowska, B. 2006. Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wrocław.

Dobek-Ostrowska, B. 2011. Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Dogadają się po niemiecku. 2017. „Super Express”, nr 154, s. 3.

Goban-Klas, T. 2004. Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Góra, M. 2019. Kreacyjna funkcja prasy – studium przypadku. Wnioski dla komunikatorów politycznych, [w:] Najważniejsze wybory od 1989 roku? Wybory do Parlamentu Europejskiego w 2019 r.: wybrane aspekty kampanii wyborczej, M. Kolczyński (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Gremimedia.pl, Media. Nasze portfolio. Rzeczpospolita, https://gremimedia.pl/portfolio.html (dostęp: 19.02.2019).

Grupazpr.pl, Super Express, https://www.grupazpr.pl/marka/1014 (dostęp: 20.02.2019).

Holding.infor.pl, Dziennik Gazeta Prawna, http://holding.infor.pl/index.php/Oferta/prasa/Dziennik-Gazeta-Prawna (dostęp: 23.01.2019).

Klepka, R. 2018. Medialna walka o dobrą zmianę: obraz wyborów parlamentarnych w 2015 roku w wybranych mediach, Wydawnictwo Libron, Kraków.

Kolczyński, M. (red.) 2011. Obraz prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej (2011) w wybranych tytułach prasy polskiej, Wydawnictwo Gnome, Katowice.

Konopka, J. 2013. Ogólnopolska prasa codzienna po 1989 roku, [w:] Polski system medialny 1989–2010, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. – Oficyna Wydawnicza AFM.

Krippendorff, K. 2004. Content analysis. An introduction to its methodology. Secondedition, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.

Kurdupski, M. Czołowe dzienniki z najniższą sprzedażą w historii w I półroczu 2017, najwięcej straciła „Gazeta Wyborcza”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-gazet-codziennych-i-polrocze-2017 (dostęp: 11.06.2018).

Lasiuk, P. 2018. Donald Trump w Polsce. Analiza dyskursu prawicowych tygodników opinii, „Studia Medioznawcze”, nr 73, s. 55–66. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2018.0.262.

Lynch, T. 2017. President Donald Trump: A Case Study of Spectacular Power, “The Political Quarterly”, vol. 88, Issue 4, s. 612–621. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-923X.12433.

McQuail, D. 2008. Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Michalczyk, S. 2015. Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów: klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.

Michalczyk, S. 2008. Społeczeństwo medialne, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.

Omyłka-Rudzka, M. 2019. Stosunek Polaków do innych narodów, „Komunikat z badań nr 17”, Centrum Badania Opinii Społecznej, https://cbos.pl/SPISKOM.POL /2019/K_017_19.PDF (dostęp: 24.03.2019).

Orhan, E. 2017. Tureckie media za rządów Recepa Tayyipa Erdoğana (2003–2014), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Pantti, M. (red.) 2016. Media, Communication Power and the Ukraine Conflict: Narratives and Practices of War in a Hybrid Media Environment, Peter Lang, Nowy Jork. DOI: https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1878-4.

Pisarek, W. 1983. Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków.

Przybylski, J. 2011. Obama znów w Europie, „Rzeczpospolita”, nr 118, s. 11.

Smirnova, O.V., Lin, Ch. 2020. The media presentation of political leaders: research approaches, “RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism”, vol. 25, ss. 766–774. DOI: https://doi.org/10.22363/2312-9220-2020-25-4-766-774.

Stolarczyk, M. 2019. Dilemmas of Poland’s foreign and security policies in the post-Cold War period in the context of its geopolitical location between Russia and Germany, “Studia Politicae Universitatis Silesiensis”, t. 26, s. 45–101. DOI: https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.26.03.

Wirtualnemedia.pl, I półrocze 2011 r.: dzienniki w dół, najwięcej “Wyborcza” i “Fakt”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/i-polrocze-2011-r-dzienniki-w-dol-najwiecej-wyborcza-i-fakt (dostęp: 10.06.2019).

Wroński, P. 2017. Amerykanin w Warszawie, „Gazeta Wyborcza”, nr 151, s. 11–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2022.29.1.87-103
Data publikacji: 2022-09-13 11:18:48
Data złożenia artykułu: 2021-05-31 19:59:53


Statystyki


Widoczność abstraktów - 716
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 433

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Monika Karolina Góra

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.