THE ISSUE OF LEARNING GERMAN AS A NATIONAL MINORITY LANGUAGE AGAINST THE BACKGROUND OF THE RIGHTS OF NATIONAL AND ETHNIC MINORITIES DURING THE LAW AND JUSTICE GOVERNMENT IN POLAND IN THE YEARS 2015–2023
Abstract
The aim of the article is to present the issues of the politicization of the German language teaching as a national minority language against the background of rights of national and ethnic minorities and relations between Poland and Germany during the Law and Justice (PiS) government in Poland in the years 2015–2023. The rights of national and ethnic minorities in Poland will be presented on the example of the German minority and the process of developing education for this minority and the German language teaching as a national minority language. Then, attention will be focused on showing the intricacies of the problem of
politicization of teaching German as a national minority language in the mentioned period of time. The article hypothesizes that during the PiS government in the above-mentioned period, limiting guaranteed rights for the German minority by cutting educational subsidies for this national minority and reducing German language teaching as a minority language became a tool of Polish policy towards the German state regarding the Polish community in Germany. When writing this article, the author used the institutional and legal method, critical content analysis and long-term monitoring of education and minority rights.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Fleming, M. 2003. The Limits of the German Minority Project in Post-communist Poland: Scale, Space and Democratic Deliberation, „Nationalities Papers”, 31 (4), ss. 391–411. DOI:10.1080/0090599032000152915.
Janusz, G. 2022. Opinia w sprawie zmniejszenia środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości niemieckiej (opinia przygotowana 14 lutego 2022 pro publico bono), Lublin. (Materiał w posiadaniu autora)
Jończy, R., Łukaniszyn-Domaszewska, K. 2014. Wpływ ludności pochodzenia niemieckiego oraz organizacji mniejszości niemieckiej na regionalny rozwój społeczno-gospodarczy. Wybrane zagadnienia (ze szczególnym uwzględnieniem województwa opolskiego), Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Gliwice–Opole.
Kein Durchbruch. Warschau: Deutsche Minderheit zu Gesprächen beim Bildungsministerium. 2022, „Wochenblatt.pl”, nr 11 (1562).
Kryszałowicz, L. 2021. Bierzmy przykład z Nidzicy. Nasz raport. Język niemiecki jako ojczysty w szkołach 2020, „Mitteilungsblatt”, nr 2.
Pogorzała, E. 2015. Kontrowersje wokół nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej w Polsce po 1989 roku – podtrzymywanie tożsamości narodowej czy nauka języka obcego, „Rocznik Polsko-Niemiecki”, nr 23, ss. 150–168. DOI: https://doi.org/10.35757/RPN.2015.23.07.
Popieliński, P. 2020. Mniejszość niemiecka w III Rzeczypospolitej Polskiej (1989–2019) w procesie integracji ze społeczeństwem większościowym, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
Rabagliati, A. 2001. A Minority Vote. Participation of the German and Belarusian Minorities within the Polish Political System 1989–1999, Nomos, Kraków.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, Dz.U. 2022 poz. 276.
RPO o ograniczeniu nauki języka niemieckiego, 2022, https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-premier-mein-jez-niemiecki-ograniczenia?fbclid=IwAR006LOZN8Ax-HLhZ2k8ooxi4aHmvQdZqV99E4Pblkz5oAfbTeYFE_PdJZk (dostęp: 24.06.2023).
ru. 2022. Wenige Worte – aber weitreichende Konsequenzen, „Wochenblatt.pl“, nr 6 (1557).
Sejm: 43:0 gegen weitere Mittelkürzungen Kowalskis k. o., 2022, „Wochenblatt.pl“, nr 49 (1600).
Sejm obcina fundusze dla mniejszości niemieckiej, 2021, https://wiadomosci.wp.pl/sejm-obcina-fundusze-dla-mniejszosci-niemieckiej-6716507490167648a (dostęp: 22.09.2023).
Sejm przyjął budżet na 2022 r. Subwencja dla JST wyniesie 77,7 mld zł, 2021, https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/sejm-przyjal-budzet-na-2022-r-subwencja-dla-jst-wyniesie-777-mld-zl (dostęp:26.09.2023).
Stanowisko Polskiej Sieci Federalnej ds. Partycypacji i Spraw Społecznych w Niemczech w sprawie planowanego obcięcia subwencji oświatowej dla grup uznanych Ustawą z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, Berlin, 15.12.2021. Materiał w posiadaniu autora.
Urban R. 2021. Schritte unternommen, „Wochenblatt.pl”, nr 46 (1545).
Urban R. 2021a. Kein Freifahrtschein, „Wochenblatt.pl”, nr 46 (1545).
Urban R. 2022. Bildung: Ab dem kommenden Schuljahr gibt es Deutsch als Minderheitensprache nur eine Stunde pro Woche, „Wochenblatt.pl”, nr 34 (1585).
Urban R. 2022a. Schnelle Reaktion, „Wochenblatt.pl”, nr 7 (1558).
Urban R. 2024. Lekcje powrócą, https://wochenblatt.pl/pl/rueckkehr-des-unterrichts/?fbclid=IwAR0TPi77LN7XYkMdLXCFoomp0jUW-GlmOzA20FNeMxRZZF4z0aWgUL5cDtk (dostęp: 22.03.2024).
Urban T. 1993. Deutsche in Polen Geschichte und Gegenwart einer Minderheit, C.H. Beck, München.
Wolff S., Cordell K. 2010. Ethnic Germans as a Language Minority in Central and Eastern Europe. Legislative and Policy Frameworks in Poland, Hungary and Romania, [w:] Minority Languages in
Europe. Framework, Status, Prospects, G. Hogan-Brun, S. Wolff (red.), Palgrave Macmillan, New York.
Zur Situation des Polnischunterrichten in der Bundesrepublik Deutschland (Beschluss der Kultursministerkonferenz vom 22.08.1991 i d.F. vom 26.11.2020), 2020, https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_
beschluesse/1991/1991_08_22-Situation_Polnischunterricht.pdf (dostęp: 26.09.2023).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2024.31.2.89-105
Date of publication: 2024-12-28 19:30:20
Date of submission: 2023-11-09 12:13:27
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Paweł Popieliński
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.