TikTok as a Tool for Building a Political Image: An Empirical Study of the Impact of TikTok Messages on the Reception of Polish Politicians
Abstract
TikTok has become the fastest-growing social media in recent years.Politicians have also begun to notice its potential and use this medium to build a political image and convince the youngest electorate to vote. The aim of the presented article is to diagnose how TikTok messages influence the evaluation of selected Polish politicians. To check this, we conducted a quasi-experimental study (N = 197) with two measurements. The results confirm that TikTok can be an effective tool for building a political image. The messages used in our study positively impacted the assessment of politicians who skillfully used TikTok’s logic by publishing entertainment content. An in-depth analysis showed that gender and political preferences determine the susceptibility to changing opinions about politicians under the influence of TikTok content, whereas the ideological views of voters are less important.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Batorski, D., Rudź, M., Winciorek, A., Woźniak, R. 2023. Obraz kampanii w mediach społecznościowych. Raport IV, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
Bhandari, A., Bimo, S. 2022. Why’s Everyone on TikTok Now? The Algorithmized Self and the Future of Self-Making on Social Media, “Social Media + Society”, vol. 8(1), pp. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1177/20563051221086241.
Biedroń, R. 2022. Bo Polska, to już nie państwo demokratyczne :( #biedron #dlaciebie #dc [TikTok], https://www.tiktok.com/@rbiedron/video/7122066075453361413 (dostęp: 24.02.2023).
Biedroń, R. 2023. Ciężki powrót do szkoły po feriach? #school #schoollife #fyp @mlodalewica [TikTok], https://www.tiktok.com/@rbiedron/video/7204753594267061509 (dostęp: 24.02.2023).
Cervi, L., Tejedor, S., Blesa, F. G. 2023. TikTok and Political Communication: The Latest Frontier of Politainment? A Case Study, “Media and Communication”, vol. 11(2), pp. 203–217. DOI: https://
doi.org/10.17645/mac.v11i2.6390.
Cervi, L., Tejedor, S., Marín Lladó, C. 2021. TikTok and the new language of political communication, “Cultura, Lenguaje y Representación”, vol. 26, pp. 267–287. DOI: https://doi.org/10.6035/clr.5817.
Falkowski, A., Michalak, M. 2009. Doświadczenie i opinia w kształtowaniu wizerunku polityków, [w:] Polityka i politycy. Diagnozy–oceny–doświadczenia, J. Miluska (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Gulati, J., Williams, C. B. 2021. Digital Media Expenditures in Presidential Campaigns, 2008–2020, [in:] The Internet and the 2020 Campaign, T. L. Towner, J. C. Baumgartner (eds.), Lexington Books, Lanham, MD.
Hysa, B., Karasek, A., Zdonek, I. 2021. Social Media Usage by Different Generations as a Tool for Sustainable Tourism Marketing in Society 5.0 Idea, “Sustainability”, vol. 13(3), 1018. DOI: https://doi.org/10.3390/su13031018.
IBIiMS. 2024. TikTok w polityce: Nowa arena dla polskich polityków w 2023 roku, Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, https://ibims.pl/tiktok-w-polityce-nowa-arena-dla-polskich-politykow-w-2023-roku/ (dostęp: 24.02.2023).
Isaak, J., Hanna, M. J. 2018. User Data Privacy: Facebook, Cambridge Analytica, and Privacy Protection, “Computer”, vol. 51(8), pp. 56–59. DOI: https://doi.org/10.1109/MC.2018.3191268.
jw. 2023. Polscy internauci na TikToku cztery godziny dłużej niż na Facebooku, Wirtualne Media, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-jak-korzystac-ile-ma-uzytkownikow-polska-facebook-instagram (dostęp: 24.02.2023).
Kaid, L. L., Holtz-Bacha, C. 2000. Gender Reactions to TV Political Broadcasts: A Multicountry Comparison, “Harvard International Journal of Press/Politics”, vol. 5(2), pp. 17–29. DOI: https://doi.org/10.1177/1081180X00005002003.
Karvonen, L. (2010). The personalisation of politics: A study of parliamentary democracies, ECPR Press, Colchester.
Kowalski, J. 2022. Prawie 21 000 zł emerytury ZA NIC! [TikTok], https://www.tiktok.com/@januszkowalskiofficial/video/7067260423036210438 (dostęp: 24.02.2023).
Kowalski, J. 2023. Hejt i nienawiść ruskich, platformianych i ubeckich trolli [TikTok], https://www.tiktok.com/@januszkowalskiofficial/video/7197691601785834757 (dostęp: 24.02.2023).
Mentzen, S. 2022a. Sukcesy rządu Mateusza Morawieckiego. #mentzen #slawomirmentzen #nowanadzieja [TikTok], https://www.tiktok.com/@slawomirmentzen/video/7177024503325740294 (dostęp: 24.02.2023).
Mentzen, S. 2022b. Czym jest krówka? #mentzen #slawomirmentzen #nowanadzieja #skarbowka #podatki #vat #krowka [TikTok], https://www.tiktok.com/@slawomirmentzen/video/7181108032259001605 (dostęp: 24.02.2023).
Montag, C., Yang, H., Elhai, J. D. 2021. On the Psychology of TikTok Use: A First Glimpse from Empirical Findings. “Frontiers in Public Health”, vol. 9, 641673. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.641673.
Newman, N., Fletcher, R., Eddy, K., Robinson, C. T., Nielsen, R. K. 2023. Reuters Institute digital news report 2023, Reuters Institute for the Study of Journalism. DOI: https://doi.org/10.60625/RISJ-P6ES-HB13.
Nowicka, W. 2022. Kaja Godek... #aborcja #polska #news #fy [TikTok], https://www.tiktok.com/@wandanowicka_/video/7182224430263799045 (dostęp: 24.02.2023).
Nowicka, W. 2023. See you #2023 #polska #foryou #politics [TikTok], https://www.tiktok.com/@wandanowicka_/video/7184098823604718853 (dostęp: 24.02.2023).
Olszanecka-Marmola, A. 2020. Czy telewizyjna reklama polityczna może zmienić wizerunek kandydata?, Adam Marszałek, Toruń.
Olszanecka-Marmola, A., Marmola, M. 2020. Gender Differences in Reactions to TV Political Advertising: An Empirical Study of the 2015 Presidential Election in Poland, “Annales Universitatis
Mariae Curie-Skłodowska, Sectio K – Politologia”, vol. 27(2), pp. 109–125. DOI: https://doi.org/10.17951/k.2020.27.2.109-125.
OpenMobi. 2021. Jak marki powinny komunikować się z użytkownikami TikToka?, https://openmobi.pl/tiktok_raport2021/ (dostęp: 24.02.2023).
Ortiz-Ospina E. 2019. The rise of social media, Our World in Data, https://ourworldindata.org/rise-ofsocial-media (dostęp: 24.02.2023).
Pindur, S., Pyka, B., Gruszka, G., Duda, A., Gielata, D., Szuba, J. 2021. Oddziaływanie przekazów w mediach społecznościowych na zmianę postrzegania liderów politycznych wśród młodych ludzi – studium przypadku Roberta Biedronia i Janusza Korwin-Mikkego, [w:] Wybory parlamentarne i prezydenckie 2019–2020 w państwach europejskich: nacjonalizmy – echo przeszłości czy nieuchronna przyszłość, Z. Sielska, A. Robak, K. Kaczmarczyk (red.), Adam Marszałek, Toruń.
Tereszkiewicz, A. 2022. TikTok – przegląd badań naukowych, „Media i Społeczeństwo”, nr 16, pp. 210–230. DOI: https://doi.org/10.53052/MiS.2022.16.13
TikTok. 2023. Expanding TikTok’s Research API and Commercial Content Library, https://newsroom.tiktok.com/en-eu/expanding-tiktoks-research-api-and-commercial-content-library (dostęp: 24.02.2023).
Tusk, D. 2022. Przygotowania świąteczne… #tusk #rodzina #swieta #choinka #zakupy #polityka #foryou [TikTok], https://www.tiktok.com/@donald_tusk/video/7179158723628256518 (dostęp: 24.02.2023).
Tusk, D. 2023. Pomidory po 3.99zł #Tusk #Polityka #Inflacja #PiS #Drożyzna [TikTok], https://www.tiktok.com/@donald_tusk/video/7210785765515644166 (dostęp: 24.02.2023).
tw. 2023. TikTok w Polsce coraz bliżej Instagrama, X stracili ponad milion użytkowników, Wirtualne Media, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-w-polsce-instagram-x (dostęp: 24.02.2023).
Umańska, E. 2023. Kobiety i polityka, Komunikat z Badań CBOS, nr 123/2023, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.
Vergeer, M., Hermans, L., Sams, S. 2013. Online social networks and micro-blogging in political campaigning: The exploration of a new campaign tool and a new campaign style, “Party Politics”, vol 19(3), pp. 477–501. DOI: https://doi.org/10.1177/1354068811407580.
Wysocka, M., Pokrywka, A., Jakubiszyn, K., Janczura, K., Radek, P., Ziółkowska, J., Kuś, J. 2022. Kim są polscy użytkownicy TikToka? (Część 4). GetHero & Uniwersytet SWPS, Warszawa.
Zamora-Medina, R., Suminas, A., Fahmy, S. S. 2023. Securing the Youth Vote: A Comparative Analysis of Digital Persuasion on TikTok Among Political Actors, “Media and Communication”, vol. 11(2). DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v11i2.6348.
Zulli, D., Zulli, D. J. 2022. Extending the Internet meme: Conceptualizing technological mimesis and imitation publics on the TikTok platform, “New Media & Society”, vol. 24(8), pp. 1872–1890.
DOI: https://doi.org/10.1177/1461444820983603.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2024.31.2.73-87
Date of publication: 2024-12-28 19:30:18
Date of submission: 2024-03-25 19:15:42
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Agata Olszanecka-Marmola, Maciej Marmola, Krzysztof Darmoń, Artur Maślak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.