The first lady in online memes on selected examples

Katarzyna Brzoza

Abstract


Examining the discourse appearing in memes is important because it shows which topics are particularly absorbing public opinion. The basis for the considerations will be the results of the quantitative and qualitative analysis, which was carried out on over 200 memes published on the Demotywatory.pl portal. Empirical research was based on the analysis of the frequency of the frequency-thematic type, and the SPSS program was used as a research tool. The point of theoretical reference was the model of integrated explanation of the causes of gender inequality in politics, which allows us to look at the research material from a perspective that takes into account elements of equality policy. The analyzes carried out for the purposes of this article made it possible to verify the research hypothesis: Cultural reasons of gender inequalities in politics, especially stereotyping, are the main element visible in the image of the Polish first lady, created in the memes analyzed.

The article is divided into three parts. The introduction included the basic theoretical findings regarding the political activity of women and Internet memes. In addition, the methodology of the conducted research is presented in detail (research method, hypothesis and research questions). The main part is the presentation of the results of quantitative and qualitative research on selected internet memes. The aim of the research was to check what image of the first lady was created in the memes studied. Differences and similarities in the imaging of the first lady of Poland and other countries of the world have been shown. Seeking answers to a number of questions: what do the memes' creators pay most attention to when it comes to the image of the president's wife, or in the memes we can see the presence of gender stereotypes, in which periods the interest in the first lady is the greatest and has something changed over the years? The third fragment is the ending, in which the research results are summarized and the research hypothesis confirmed. The image of the first lady seen in the analyzed memes is an example of the stereotypical depiction of a woman present in the sphere of politics, which is part of the cultural causes of under-representation of women in politics, which were indicated in an integrated model of explaining the causes of gender inequality in politics.


Keywords


first lady, memes, gender inequality

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brannon, L. 2002. Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk.

Demotywatory.pl, https://demotywatory.pl/ (dostęp: 4.09.2018).

Dominiak, I. 2015. Czy Polacy płacą za garsonki Pierwszej Damy?, 5.08, http://www.newsweek.pl/polska/agata-duda-co-moze-pierwsza-dama-wydatki-pensja-przywileje,artykuly,368077,1.html (dostęp: 15.09.2018).

Juza, M. 2013. Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnienie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze”, nr 4, s. 49–60.

Kalisz, P. 2018. Pierwsze Damy będą dostawać państwową pensję? Z takim postulatem wyszła Anna Komorowska, 3.04, https://natemat.pl/234581,pensja-dla-pierwszej-damy-prezydenci-musza-oplacac-zonom-zus (dostęp: 27.09.2018).

Kluczyńska, U. 2010. Kobiety na „drugiej linii” władzy? Wizerunki kobiet (bez)pośrednio angażujących się w politykę?, [w:] Kobiety w polityce, red. J. Marszałek-Kawa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 58–81.

Kowalska, D. 2010. Nie chcemy w Pałacu Prezydenckim matki Polki, http://www.polskatimes.pl/artykul/218020,nie-chcemy-w-palacu-prezydenckim-matki-polki,id,t.html (dostęp: 27.09.2018).

Krężlewicz-Dzieciątek, M. 2015. Ile zarabia pierwsza dama? Nic. Nie otrzymuje wynagrodzenia, nie jest objęta składką emerytalną, 25.05, http://m.wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,117915,17982515,Ile_zarabia_pierwsza_dama__Nic__Nie_otrzymuje_wynagrodzenia_.html (dostęp: 27.09.2018).

Michalczyk, S. 2008. Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.

Nowak, J., 2013. Memy internetowe: teksty (cyfrowej) kultury językowej krytyki społecznej, [w:] Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 227–238.

Piskorz, K. 2013. Internetowe memy – hieroglify XXI wieku, [w:] Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 227–237.

Prezydent z pensją i przywilejami a pierwsza dama „służy” za darmo, 26.05.2015, https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/prezydent-z-pensja-i-przywilejami-a-pierwsza-dama,545723.html (dostęp: 27.09.2018).

Prystacka, D. 2006. Zawód – żona polityka. Rola kobiet w kreowaniu wizerunku politycznego, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1, s. 37–46. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2006.1.03.

Secler, B. 2009. Miejsce i rola Pierwszej Damy w polskim życiu społeczno-politycznym, [w:] Kobiety we współczesnej Europie. Rola i miejsce kobiet na rynku pracy, w polityce i społeczeństwie, red. M. Musiał-Karg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 155–172.

Solska J. 2016. Żony władzy, 26.07, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1669882,3,pierwsze-damy-nie-maja-latwo-zyja-w-klatce.read (dostęp: 15.09.2018).

Szewczyk, Ł. 2015. Humor w sieci. Liderem Demotywatory.pl, największe wzrosty notują Bezuzyteczna.pl i Repostuj.pl, 01.02, http://media2.pl/internet/117679-Humor-w-sieci.-Liderem-Demotywatory.pl-najwieksze-wzrosty-notuja-Bezuzyteczna.pl-i-Repostuj.pl.html (dostęp: 5.09.2015).

Wawrowski, Ł. 2009. Zintegrowany model wyjaśniania – w poszukiwaniu przyczyn niedoreprezentowania kobiet w strukturach politycznych, [w:] Płeć w życiu politycznym, red. M. Jeziński, M. Wincławska, B. Brodzińska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń s. 145–158.

Wiśniewska, P.M. 2014. Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki poświęconej kobietom w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, Poznań.

Wojtas, T. 2015. Serwisy z humorem: w dół Demotywatory, Kwejk i Besty – zyskała Bezuzyteczna (TOP 15), 26.01., http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-z-humorem-w-dol-demotywatory-kwejk-i-besty-zyskala-bezuzyteczna-top-15/page:2 (dostęp: 6.09.2015).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2019.26.1.127-140
Date of publication: 2019-06-30 21:44:09
Date of submission: 2018-09-28 11:25:10


Statistics


Total abstract view - 2330
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 823

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Katarzyna Brzoza

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.